SVETLANA BURSUC/SHUTTERSTOCK
Nove spoznaje

Dodaci koje milijuni uzimaju za mozak povezani su s bržim kognitivnim padom

Omega-3 dodaci godinama se smatraju zaštitom za mozak

Za milijune odraslih osoba, dodaci prehrani s omega-3 masnim kiselinama dio su svakodnevne rutine usmjerene na zdravlje srca, zglobova, očiju i mozga. Kapsule ribljeg ulja, ulja krila i lanenog ulja među najčešće su korištenim dodacima prehrani koji nisu vitamini, i to posebno među starijim osobama koje ih uzimaju u nadi da će sačuvati mentalnu oštrinu. No, nova studija sugerira da za neke ljude veza između dodataka omega-3 i starenja mozga možda nije tako jednostavna.

Istraživači u Kini analizirali su podatke Inicijative za neuroimaging Alzheimerove bolesti (ADNI), dugotrajnog projekta koji prati starenje, pamćenje, snimke mozga, genetiku i Alzheimerovu bolest. Njihova studija usredotočila se na to je li suplementacija omega-3 masnim kiselinama povezana s promjenama u kognitivnim funkcijama i biologiji mozga povezanoj s Alzheimerovom bolešću tijekom vremena.

image

Najčešće prijavljena upotreba omega-3 masnih kiselina uključivala je riblje ulje, no kategorija dodataka prehrani uključivala je i laneno ulje i ulje krila

PIXEL-SHOT/SHUTTERSTOCK

Rezultati su bili neočekivani. Među usklađenim sudionicima, korisnici omega-3 masnih kiselina pokazali su brži kognitivni pad od onih koji ih nisu koristili u tri standardna mjerenja: Mini-Mental State Examination (MMSE), Alzheimer‘s Disease Assessment Scale Cognitive Subscale 13 (ADAS-Cog13) i Clinical Dementia Rating Sum of Boxes (CDR-SB).

- Suprotno prevladavajućoj hipotezi o neuroprotektivnoj ulozi, suplementacija omega-3 masnim kiselinama povezana je s ubrzanim kognitivnim padom - izjavili su autori studije.

Detalji studije

Studija je započela s 1814 starijih osoba iz ADNI-a. Nakon što su korisnike omega-3 masnih kiselina usporedili sa sličnim osobama (na temelju dobi, spola, APOE Ɛ4 statusa i dijagnoze) koje ih ne koriste, konačna analiza uključivala je 273 korisnika dodataka prehrani i 546 osoba koje ih ne koriste. Medijan praćenja bio je pet godina. Sudionici su se kretali od kognitivno normalnih odraslih osoba do osoba s blagim kognitivnim oštećenjem ili Alzheimerovom bolešću. Najčešće prijavljena upotreba omega-3 masnih kiselina uključivala je riblje ulje, no kategorija dodataka prehrani uključivala je i laneno ulje i ulje krila. Istraživači su otkrili da je upotreba omega-3 masnih kiselina povezana s bržim padom MMSE rezultata i bržim pogoršanjem na ADAS-Cog13 i CDR-SB. U praksi, dodatni pad bio je manji od tipične progresije uočene kod Alzheimerove bolesti, ali je i dalje bio mjerljiv na više testova.

image

Dodaci prehrani s omega-3 masnim kiselinama ne bi se trebali tretirati kao zajamčena strategija za zdravlje mozga, posebno za starije osobe koje su već zabrinute zbog gubitka pamćenja, sugerira se studijom

LUNNICA/SHUTTERSTOCK

Snimanje mozga donosi iznenađenja

Jedan od najzanimljivijih nalaza studije došao je iz snimanja mozga. Brži pad nije objašnjen uobičajenim markerima Alzheimerove bolesti, uključujući amiloidne plakove, nakupljanje tau proteina ili gubitak sive tvari. Umjesto toga, najjači trag uključivao je smanjeni metabolizam glukoze u područjima mozga osjetljivim na Alzheimerovu bolest. To je mjereno pomoću FDG PET skeniranja, koje može odražavati koliko dobro funkcioniraju moždane stanice i njihove veze.

Istraživači su otkrili da je ovaj smanjeni metabolizam djelomično posredovao u vezi između upotrebe omega-3 masnih kiselina i kognitivnog pada, objašnjavajući 30,8 posto učinka na pad MMSE-a, 40,8 posto na pogoršanje ADAS-Cog13 i 19 posto na pogoršanje CDR-SB. Autori studije upozoravaju da ovakvi rezultati zahtijevaju nijansiranje razumijevanja uloge omega-3 masnih kiselina u starenju ljudskog mozga.

Implikacije za buduća istraživanja

Studija ne dokazuje da dodaci prehrani s omega-3 masnim kiselinama uzrokuju kognitivni pad. Budući da je bila opservacijska, drugi čimbenici mogli su utjecati na rezultate. Istraživači nisu mogli u potpunosti pratiti točne doze, dugoročno pridržavanje zdrave prehrane, kvalitetu dodataka prehrani ili jesu li neki proizvodi od ribljeg ulja oksidirali. Ipak, studija upućuje na važno upozorenje: dodaci prehrani s omega-3 masnim kiselinama ne bi se trebali tretirati kao zajamčena strategija za zdravlje mozga, posebno za starije osobe koje su već zabrinute zbog gubitka pamćenja. Autori kažu da je potrebno više istraživanja kako bi se razumjelo tko bi mogao imati koristi, tko ne bi i ovisi li rizik o dozi, vrsti dodatka prehrani, APOE Ɛ4 statusu, početnim razinama omega-3 ili postojećim promjenama u mozgu. Do tada, osobe koje uzimaju omega-3 za kognitivnu zaštitu možda bi trebale razgovarati o drugim strategijama s liječnikom, umjesto da pretpostavljaju da je više omega-3 uvijek bolje.

08. lipanj 2026 17:37