Nakon jutrošnje vijesti o tragičnom događaju u zagrebačkoj osnovnoj školi, važno je istaknuti osjetljivost situacije jer su u njoj sudjelovala maloljetna djeca. Ovaj tragičan slučaj podsjeća nas na značaj pravovremene podrške i sustavne skrbi za mentalno zdravlje djece i mladih. Takvi pristupi ključni su za prevenciju sličnih događaja i za stvaranje sigurnog okruženja u školama i zajednici.
Smjernice za razgovor s djecom o teškim temama
U nastavku prenosimo smjernice za razgovor s djecom o teškim temama u povodu nasilja u zagrebačkoj osnovnoj školi koju su napisali stručnjaci iz Centra za nestalu i zlostavljanu djecu.
Nakon događaja opasnih po život i zdravlje ili kad je riječ o gubitku života/zdravlja svi ljudi neko vrijeme imaju tzv. traumatske stresne reakcije kao što su, npr. osjećaji nesigurnosti, bespomoćnosti, straha, ljutnje i zabrinutosti, različite tjelesne reakcije (glavobolja, vrtoglavica, teškoće sa spavanjem itd.), teškoće s koncentracijom i donošenjem odluka itd. Sve to su uobičajene ljudske reakcije na krizni događaj. Kod većine ljudi takve reakcije bez većih posljedica prolaze s vremenom i uz dobru podršku ljudi iz najbliže okoline. Kod manjeg broja ljudi (obično kod onih s neodgovarajućom podrškom najbližih i/ili s neodgovarajućom načinima suočavanja s traumatskim stresom) takvi događaji mogu ostaviti dulje pa čak i trajne posljedice kao što su stalna tjeskoba, depresivnost, osjećaj nesigurnosti, psihosomatske reakcije itd.
Zbog složenosti čovjekovih psihičkih procesa, nije moguće unaprijed predvidjeti tijek i trajanje oporavka od tragičnog događaja. To nije moguće učiniti ni na razini grupe ni na razini pojedinca. No, moguće je reći da oporavak teče onoliko brzo koliko je to pojedincima/zajednici moguće, a tijekom oporavka izmjenjuju se razdoblja poboljšanja i razdoblja pogoršanja stanja.
Sve navedeno je posebno naglašeno kada su pogođena i djeca. Savjet koji se univerzalno može primijeniti u radu s njima, s ciljem da im se olakša situacija u kojoj se nalaze je da budemo spremni na razgovor o teškim temama i da ne dozvoljavamo da informacije koje ih zanimaju dobiju samo iz medija i s društvenih mreža. Moguće je da će i djeca i odrasli koji nisu direktno povezani s događajem biti potreseni ovom situacijom. Preporučujemo da iskoristite smjernice u nastavku za razgovor s njima.
Priprema za razgovor
Odaberite pravo vrijeme i mjesto - Pronađite mirno mjesto bez ometanja gdje se dijete osjeća sigurno. Razgovor možete započeti tijekom zajedničkih aktivnosti poput šetnje ili vožnje autom.
Napravite plan - Zabilježite unaprijed ključne poruke koje želite prenijeti, kako biste bili jasni i smireni tijekom razgovora.
Treba imati na umu da djeca razne informacije čuju od svojih vršnjaka, iz medija i slično. Moguće je da će vam postaviti pitanje o ovom ili drugom sličnom događaju i bez da ste to očekivali. Smjernice su primjenjive i u tom slučaju.
Tijekom razgovora
Pokažite empatiju i aktivno slušajte
Važno je da dijete osjeti da ga razumijete i podržavate. Možete koristiti rečenice poput:
- “Drago mi je što si mi ovo ispričao. Važno je da o ovome razgovaramo kako bismo svi zajedno pronašli rješenje.
- “Možda ne želiš ispričati sve detalje sada, ali znaj da sam tu za tebe kad god odlučiš razgovarati.”
Postavljajte otvorena pitanja
Cilj je potaknuti dijete da podijeli svoje osjećaje i razmišljanja. Primjeri pitanja:
- “Kako se osjećaš nakon što se si čuo informacije o tome što se dogodilo?”
- “Jesi li primijetio kako su se drugi osjećali?”
- “Što misliš, što možemo učiniti kako bismo spriječili da se ovako nešto ponovi?”
Razgovarajte o odgovornosti i privatnosti
Objasnite važnost poštivanja privatnosti svih uključenih i zašto je dijeljenje videozapisa ili fotografija nasilja neprihvatljivo:
- “Dijeljenje takvih snimaka može dodatno povrijediti žrtve i potaknuti daljnje nasilje. Kako bismo zaštitili druge, važno je da takve materijale ne dijelimo.”
Educirajte o alternativama nasilju
Razgovarajte o tome kako rješavati sukobe na miran i konstruktivan način. Potaknite djecu da razmisle o sljedećem:
- “Što bismo mogli reći ili učiniti kada vidimo da netko zlostavlja drugoga?”
- “Kako bismo mogli podržati osobu koja je bila žrtva?”
Razjasnite posljedice nasilja
Objasnite kako nasilje može utjecati na sve uključene:
- “Nasilje može uzrokovati da se ljudi osjećaju tužno, uplašeno ili usamljeno. Također, može imati ozbiljne posljedice i za onoga tko nasilje čini.”
Zaključak razgovora
Ponudite podršku. Pokažite da ste tu za dijete i da može računati na vašu pomoć:
- “Ako se osjećaš tužno, ljutito ili zbunjeno, uvijek možeš doći k meni.”
- “Zajedno možemo pronaći najbolji način da ovo riješimo.”
Potražite stručnu pomoć ako je potrebno
Ako dijete pokazuje znakove uznemirenosti duže vrijeme (duže od oko 6-8 tjedana), predlažemo da se stručnoj službi škole ili drugim stručnjacima mentalnog zdravlja.
Važnost edukacije o online ponašanju
Osim razgovora o nasilju, iskoristite priliku za edukaciju o odgovornom online ponašanju:
- Ne dijelite osjetljive materijale - Dijeljenje snimaka nasilja ili privatnih informacija može štetiti svima uključenima.
- Razvijajte empatiju - Potaknite djecu da razmišljaju o osjećajima drugih i kako njihove akcije utječu na zajednicu.
Preporučuje se da se u ovom periodu posvetimo aktivnostima koje nas opuštaju i donose osjećaj ugode. Nekoj djeci može pomoći spavanje uz upaljeno svjetlo, češće druženje s prijateljima, zajedničko igranje društvenih igara s obitelji ili slične aktivnosti. Razgovarajte sa svojom djecom koje su to aktivnosti koje njima pomažu. U trenucima potresenosti važno je izbjegavati pretjerane napore, a odrasli trebaju biti svjesni da okretanje alkoholu ili psihoaktivnim tvarima nije rješenje. Fokusirajmo se na ono što gradi mir i sigurnost, kako za nas same, tako i za naše bližnje.
Ovakvi razgovori važni su za izgradnju povjerenja i stvaranje sigurnijeg okruženja za svu djecu.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....