‘FILM MOG ŽIVOTA‘

Ovaj su film ismijavali, govorili da je patetičan, glavni je glumac imao psihičkih problema snimajući ga. Danas ga za Božić svi gledaju

It‘s a Wonderful Life

 Landmark Media/alamy/alamy/profimedia/Landmark Media/alamy/alamy/profimedia
Kao veteran koji se tek vratio iz Drugog svjetskog rata, Stewart je imao vlastite probleme s mentalnim zdravljem

Kada je izašao, 1946. godine, film "It‘s a Wonderful Life" redatelja Franka Cape bio je ismijan i okarakteriziran kao previše sentimentalna božićna priča. No gotovo osam desetljeća nakon što je izašao priča koju donosi postala je neizostavan dio božićnog razdoblja. James Stewart glumi Georgea Baileya, upravitelja štedionice koji razmatra samoubojstvo dok mu anđeo ne pokaže viziju toga koliko bi njegov grad i njegovi voljeni bili lošiji da se nije ni rodio piše BBC.

Zbog administrativne pogreške, autorska prava filma istekla su 1974. godine, a kasnija televizijska emitiranja učvrstila su njegov status božićnog klasika. Ipak, čak i tada je redatelj morao braniti film od optužbi da je pretjerano sentimentalan.

„Mislim da je to vjerojatno najjači film koji sam napravio,“ rekao je Capra novinaru BBC-a u emisiji Film Extra. „Mislim da mi je to najdraži film jer sažima sve što sam pokušao reći u svojim drugim filmovima.“

Pri njegovom izlasku 1946. godine, Bosley Crowther iz The New York Timesa kritizirao je "It‘s a Wonderful Life" zbog opće atmosfere i tona samog filma, primijetivši da „njegova slabost leži u njegovoj sentimentalnosti".

Kako piše BBC, Caprini raniji filmovi također su bili povezivani s sentimentalnim, idealiziranim prikazima američkog života. Djela poput "Mr. Deeds Goes to Town" i "Mr. Smith Goes to Washington" bili su nazvani "Capra-corn" zbog njihove slatke, nenametljive prirode. Međutim, dok "It‘s a Wonderful Life" završava time što čisti i iskreni George pobjeđuje pohlepnog Mr. Pottera (Lionel Barrymore), film razotkriva sumorne, neizrečene borbe običnog čovjeka. U eri muškog stoicizma, kada se o mentalnom zdravlju uglavnom nije govorilo, Stewartovo tumačenje Georgeove očajničke situacije bavilo se pitanjima tjeskobe, depresije i osjećaja osobnog neuspjeha. Običan čovjek kojeg je glumio također je bio odmak od njegovih ranijih herojski uloga, što je označilo transformaciju njegove osobe i na ekranu i izvan njega.

Godine 1973. opisao je svoj ekranizirani lik u emisiji Michaela Parkinsona. „Ja sam onaj koji se trudi. Ja sam čovjek koji pokušava. Dobar sam primjer stvarne ljudske slabosti. Nemam baš sve odgovore. Imam vrlo malo odgovora, ali iz nekog razloga, nekako, uspijevam.“

Georgeove specifične osobne borbe možda nisu bile zajedničke sa Stewartom, ali kao veteran koji se tek vratio iz Drugog svjetskog rata, glumac je imao vlastite probleme s mentalnim zdravljem.

"To je prvi film koji sam napravio nakon što sam izašao iz vojske," rekao je Stewart BBC-ju 1972. godine.

Od tada će proći gotovo četiri desetljeća prije nego što posttraumatski stresni poremećaj (PTSP) bude uključen u Dijagnostički i statistički priručnik mentalnih poremećaja (DSM). Vojnici su često bili dijagnosticirani s "šokovima od granate" ili "borbenim umorom" i suočavali se s mnogim teškoćama prilikom reintegracije u civilni život.

Stewartova izvedba bila je ranjiva, emotivno iskrena i razorna. Neposredno na početku filma, George moli za pomoć dok pije u baru u izmišljenom gradu Bedford Falls u New Yorku i počinje plakati. Smatra sebe neuspjehom. Nakon života u kojem je odgađao vlastite snove i mnogo toga žrtvovao izgubio je osjećaj vlastite vrijednosti. Georgeove suze u ovoj sceni bile su Stewartove vlastite.

Kasnije je objasnio u retrospektivi iz 1987. za Guideposts: "Dok sam izgovarao te riječi, osjetio sam usamljenost, beznađe ljudi koji nisu imali nikakvog izlaza, i oči su mi bile ispunjene suzama. Slomio sam se, počeo plakati." Stewartove autentične emocije nadmašuju stigme svog vremena. Georgeova nesposobnost da potraži pomoć i njegov ogroman osjećaj neuspjeha govore o eri u kojoj su emocionalni problemi smatrani sramotnima ili nevažnima. No, ono što je nekada bilo otpisivano kao sentimentalnost danas nalazi novu i veću vrijednost u razgovorima o mentalnom zdravlju.

image

It‘s a Wonderful Life

Pictorial Press Ltd/alamy/alamy/profimedia/Pictorial Press Ltd/alamy/alamy/profimedia

Mary Hatch Bailey (Donna Reed), Georgeova ljubav iz djetinjstva i odana supruga, također odražava ulogu koja se očekivala od nje u to vrijeme, jer većinom djeluje prema tradicionalnim pogledima na ženstvenost. Poput Georgea, ona je nesebičan lik koji puno žrtvuje kao i njezin suprug i pomaže mu koliko god može. No, dok pratimo Georgeov život, njegove neuspjehe i unutarnje nemire, Maryini ostaju neistraženi. Za razliku od istaknutih žena u Caprinim ranijim filmovima koje tvrde svoju neovisnost, Mary je snaga tihe, nepokolebljive potpore. Igra ključnu ulogu u Georgeovu spasenju, ali njezini napori ostaju nezabilježeni. Stav filma prema ženama također se može vidjeti u Maryinoj sudbini u alternativnoj stvarnosti u kojoj George nikada nije rođen. U noćnoj mori Pottersvillea, gdje su smrt, pohlepa i zlostavljanje zadesili Georgeove najbliže prijatelje, Maryin navodno strašan život jednostavno je život obične knjižničarke.

U filmu se ističu i druge ženske uloge, posebno Georgeova majka i njegova prijateljica iz djetinjstva. Irene Bailey (Beulah Bondi) je čvrsta majka s malim ekraniziranim prostorom, dok zavodljiva Violet Bick (Gloria Grahame) djeluje kao suprotnost odgovornoj i časnoj Mary.

image

It‘s a Wonderful Life

Pictorial Press Ltd/alamy/alamy/profimedia/Pictorial Press Ltd/alamy/alamy/profimedia

Nakon Georgeova izljeva bijesa prema svojoj uplašenoj obitelji, Mary je ta koja potiče njihovu djecu da se mole za njega. Na taj način, ona izravno utječe na božansku intervenciju koju doživljava kroz Clarencea Odbodyja, anđela bez krila. No, Mary nije sama. Clarence je poslan Georgeu zbog molitvi svih ljudi koje je dotaknuo tijekom svog života u Bedford Fallsu. Na taj način, Clarence je manifestacija potpore i ljubaznosti koju je George pružio svom gradu. Njegovo spasenje na kraju dolazi u posljednjoj sceni, kada njegova obitelj i prijatelji dolaze kako bi ublažili njegove financijske probleme. U tom klimaktičnom trenutku, njegovi problemi se ublažuju zahvaljujući zajednici koju je pomogao izgraditi. Ovaj katarzičan čin ilustrira duboku iscjeljujuću moć zajednice i osjećaj pripadnosti.

"It‘s a Wonderful Life" istražuje cijenu žrtve, valove ljubaznosti i spasenje koje donosi ljudska povezanost u vrijeme kada su filmovi obično davati prednost optimizmu nad psihološkom složenošću. Georgeove sumnje u vlastitu vrijednost, koje je Stewartova izvedba učinila autentičnima, odjekuju u današnjem svijetu sa svim njegovim izazovima vezanim uz mentalno zdravlje, ekonomske teškoće i društvene pritiske. Upravo gledajući svoj život kroz drugačiju prizmu, dijeleći svoje terete i prihvaćajući pomoć od svoje zajednice, George prihvaća istinu. Nije sam, njegov život nije bio uzaludan i nije bezvrijedan. Kao što njegov brat Harry kaže u zdravici na kraju filma, George Bailey je "najbogatiji čovjek u gradu".

image

It‘s a Wonderful Life

Pictorial Press Ltd/alamy/alamy/profimedia/Pictorial Press Ltd/alamy/alamy/profimedia
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
25. prosinac 2024 13:37