To se ne propušta

Ovaj tjedan idemo na osječku piju upoznati legende tržnice na istoku zemlje

 Press
Nakon zadarske pjace, novi nastavak dokumentarnog serijala "Pijaca, pazar, plac" vodi nas u novu avanturu na drugi kraj Hrvatske

Nova epizoda dokumentarnog serijala "Pijaca, pazar, plac" donosi nam priču o tržnici u Osijeku, tzv. osječkoj piji, a bit će emitirana u ponedjeljak, 13. siječnja, u 20:15 sati na prvom programu Hrvatske radiotelevizije.

Ovaj novi serijal, koji je s emitiranjem započeo 6. siječnja prikazujući zadarsku pijacu o čemu smo vam pisali već ovdje, kroz šest epizoda donosi priče o najzanimljivijim, najreprezentativnijim i najživopisnijim hrvatskim tržnicama. Tržnice imaju brojna značenja - od društvenoga do ekonomskog i turističkog, ali su prvenstveno mjesta komunikacije. Kroz serijal će gledatelji imati priliku "posjetiti" još i splitski pazar, trešnjevački i varaždinski plac te riječku placu, ali i saznati brojne priče s tržnica i priče o tržnicama te univerzalnu temu - odnos kupaca i prodavača, karakterističnu za sve tržnice, a opet u svakom gradu drugačije.

image
Press

U središtu osječke epizode je Milodrag Opačak - Mić koji je trideset i osam godina radio na osječkoj piji i čuvao je kao nešto najvrjednije, a danas konačno može opušteno dolaziti kao običan kupac. Na osječkoj piji često prodavači počinju raditi u ranom djetinjstvu i zadrže se cijeli život, pa tako najstarija prodavačica Jagoda Šaravanja ima doživotnu klupu, a Mali Mesar Jurica Štefanko već dugo vodi štand, iako još nije ni punoljetan. U ovoj epizodi, u gradu koji predstavlja regiju cvijeća i ravnica, upoznat ćemo i druge autentične proizvođače i prodavače: obitelj Vranješ donosi povrće, Jelica Jurković kokošja jaja, eko uzgojeno bobičasto voće uzgaja i na na piji prodaje obitelj Završki, a med Zvonko Sporiš. Njihovi kupci, književnica Ivana Šojat i kazalištarka Ana Šimić Smoljanović, na osječku piju dolaze osim po namirnice i na druženje s njima omiljenim prodavačima.

Odlazak na tržnicu, pijacu, placu, merkat, pazar dio je naše svakodnevice. Gradske tržnice svjedoci su ekonomskoga i društvenog razvoja grada, pokazatelji prilika u kojima žive njegovi stanovnici. Upravo se na ovom mjestu uspostavlja veza između ljudi i hrane putem neposrednog odnosa s proizvođačima i prodavačima namirnica. To je mjesto druženja, izmjene znanja i vještina, razmjene recepata, komunikacije građana sa susjedima i lokalnom sredinom. Danas tržnice proživljavaju svojevrsnu krizu, sve manje ljudi kupuje tamo i za očekivati je da će u sljedećim desetljećima tržnice postati folklorni relikt prošlih vremena, a ne ključna mjesta za opskrbu hranom.

image

Ne propustite, seriijal se prikazuje ponedjeljkom u večernjem terminu na nacionalnoj televiziji

Press

U vremenu sve snažnije globalizacije, gradske tržnice predstavljaju svojevrsne muzeje na otvorenom, muzeje identiteta u kojima je prezentirana lokalna tradicija. Iako nam se ponekad čini da ondje “samo” nabavljamo namirnice, zapravo na tržnicama otkrivamo identitet grada i njegovih stanovnika.

Serijal je nastao u produkciji Restarta, a režiju i scenarij potpisuju renomirane domaće autorice Tiha Gudac i Sunčica Ana Veldić. Producentica je Vanja Jambrović, ujedno koscenaristica dvije epizode.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
12. siječanj 2025 09:02