Vjerojatno je svatko još od tinejdžerske dobi pomislio kako bi bilo dobro da postoji mogućnost fotografirati neku kožnu promjenu i poslati sliku dermatologu koji će brzo odgovoriti na upit i kremom izliječiti problem koji nas muči i smeta nam na koži. U slučaju da je problem veći, da nam savjetuje trebamo li se ipak naručiti na pregled kod dermatologa i strpljivo čekati naručeni termin.
Upravo tome domislila su se tri studenta diplomskog studija Računarska znanost na zagrebačkom Fakultetu elektrotehnike i računarstva. Trebalo im je manje od godinu dana, točnije sedam mjeseci, da osmisle takvu aplikaciju i povežu se s dermatolozima koji u roku 24 sata odgovore na svaki zahtjev koji im stigne preko aplikacije Dermi. Nju je dosad ‘skinulo‘ već više od 400 korisnika.
Rješi upitnik i poslikaj kožu
- Kad korisnik preuzme aplikaciju (besplatna je i dostupna na iOS-u i Androidu, odnedavno i na Huaweiju) označi tegobu i riješi upitnik, odnosno niz pitanja koja ga upućuju da kaže što više o svojoj tegobi ili problemu koji ga muči. Nakon što odgovori na pitanja, treba priložiti i tri fotografije iz različite udaljenosti i jednu iz drugog kuta kako bi dermatolog imao što više informacija i lakše uspostavio dijagnozu. Ako je tegoba već ranije liječenja, može se priložiti i fotografija ranijeg liječničkog nalaza. Nakon toga korisnik odabire paket liječenja koji želi. Osnovni paket uključuje detaljan pregled, dijagnozu i recept po potrebi, a premium paket uključuje i dodatnu analizu tipa kože te personalizirani plan za njezinu njegu. Akne i dermatitisi, na primjer, najčešće zahtijevaju određeno razdoblje za liječenje i njegu kože. Usluga se naplaćuje samo ako je pregled moguće napraviti online - kaže Leo Goršić, jedan od tvoraca aplikacije Dermi.
Najveća prednost online dermatologa brzina je usluge i dostupnost specijalista. Dermatološki pregled obavlja se u nekoliko jednostavnih koraka u samo nekoliko minuta, a dermatolog će se javiti u najkraćem mogućem roku, uglavnom u 24 sata.
- Svjesni smo koliko se čeka na dermatološki pregled te zbog toga želimo omogućiti pacijentima da dobiju dijagnozu i terapiju u najkraćem mogućem roku iz udobnosti vlastita doma. Uz napredak modernih tehnologija i kvaliteta kamera na mobilnim uređajima svaka minuta provedena u čekaonicama je suvišna - kaže Josip Zavada.
Akne u srednjoj
On i Luka Terzić (treći FER-ovac uključen u razvoj aplikacije Dermi) imali su problema s aknama u srednjoj školi i već su tada shvatili kako je teško doći do dermatologa i dobiti termin.
- Dosta se čeka čak i kod privatnih dermatologa. Pokušavaš problem riješiti različitim kremama i losionima iz ljekarne, ali ako problem ne nestaje, potrebno je otići dermatologu. Dugo se čeka, a ti želiš problem riješiti što prije - kaže Josip.
- Ideja za aplikaciju nastala je primarno iz osobnih problema koje smo imali. Ja sam, kao i Josip, imao probleme s aknama. Obojica smo jako dobro upoznati s tim koliko se dugo čeka pregled dermatologa. Prije nego što smo došli do ideje za razvoj aplikacije, i moja je djevojka imala dermatološki problem i dobila je termin u bolnici za godinu i tri mjeseca. To nas je najviše inspiriralo da počnemo istraživati kako možemo riješiti problem dostupnosti dermatologa u Hrvatskoj. Vidjeli smo da neke države EU imaju slične proizvode i da su vrlo uspješni. U tome smo prepoznali priliku kako možemo iskoristiti naše znanje da riješimo problem dostupnosti dermatologa - objašnjava Luka. U EU postoji i nekoliko sličnih aplikacija, kaže, ali za njihovo tržište s njihovim liječnicima. Na našem tržištu ovakva je aplikacija nova i jedinstvena.
- Nama je bilo najlakše razviti aplikaciju jer nam je to struka, ali trebalo je pregovarati s poliklinikama. Dermatolog izdaje nalaz sa svojim žigom, po potrebi i recept, s tim nalazom se može ići svome liječniku obiteljske medicine i sl. Poliklinika Life, na primjer, prva je počela surađivati s nama. Savjeti njihova dermatologa bili su nam dragocjeni da napravimo odličnu aplikaciju - kaže Josip. Počeli su u siječnju ove godine, a već sada stotine korisnika putem aplikacije online pitaju dermatologa za savjet.
Prvi pacijenti
- Prije nego što smo lansirali aplikaciju na tržište, htjeli smo vidjeti hoće li ova usluga biti dobra iz perspektive pacijenata pa smo Leo i ja bili prvi pacijenti na aplikaciji. Fotografirao sam tegobu koju sam imao, poslao sliku liječniku te dobio nalaz i privatni recept te uspješno izliječio tegobu. Bio sam jako zadovoljan uslugom - kaže Luka. Dodaje i da korisnici nisu samo mladi koji su vičniji novim tehnologijama, a stariji više vole razgovor s liječnikom ‘u četiri oka‘.
Dakako, svjesni su da nisu sve tegobe rješive ovim putem. Isto tako, ovo nije način rješavanja hitnih stanja. U slučaju jake alergijske reakcije ili teškoća s disanjem, svakako treba potražiti hitnu medicinsku pomoć.
- Poliklinikama aplikacija može biti dragocjena jer šire svoje tržište. Više nisu limitirane na neki grad, već na cijelu državu, a i šire. Imali smo nekoliko korisnika iz susjednih država, a informirali smo ih da će dobiti dijagnozu, da recept vrijedi na našem području i možda nije primjenjiv na njihovu. Druga prednost za liječnike je što se pregledi mogu obavljati brže od klasičnih, što je liječnicima jednostavnije. Liječnici često moraju rezervirati termin i vrijeme za pacijenta, a ako naručeni pacijent ne dođe ili se ne javi, stvara se prazan hod. Ovako ga liječnik može izbjeći - kaže Josip.
Pogled u budućnost
Luka ističe i da aplikaciju Dermi za deset godina vidi kao preferirani način za obavljanje dermatoloških pregleda u Hrvatskoj i u državama u regiji.
- S obzirom na uspješno lansiranje aplikacije, vjerujemo kako će ljudi prepoznati vrijednost aplikacije i da će preferirati obaviti pregled iz udobnosti vlastita doma u manje od 24 sata, a ne da gube vrijeme u čekaonicama - kaže Luka.
- Liječnik također ima svoju aplikaciju u kojoj može vidjeti sve što mu je potrebno i zapravo, kad god može, napiše dijagnozu i izda recept. Ovo donosi benefit rada na bilo kojem mjestu i bilo kada. Liječnici imaju i mogućnost postavljati dodatna pitanja ako imaju dvojbi u postavljanu dijagnoze ili otkažu pregled uz savjet pacijentu da obavi fizički pregled. Ova aplikacija omogućuje i da korisnici iz manje urbanih sredina, gdje je općenito manjak liječnika, dođu do dermatologa - napominje Leo. Poznato je da na otocima uglavnom nemamo dermatologe, kao ni u Ličko-senjskoj županiji, a kronično ih nedostaje i u drugim županijama. To posebno dolazi do izražaja pri organiziranju preventivnih pregleda u cilju ranog otkrivanja melanoma i drugih zloćudnih promjena na koži.
Uvođenje novih tehnologija u liječničke ordinacije moglo bi pomoći u boljoj organizaciji i dostupnosti specijalista.
- Neki se problemi zaista mogu riješiti na ovaj način, što može biti inspiracija da se i neke druge grane medicine ovako dodatno unaprijede. Aplikacija Dermi dostupna je i na engleskom jeziku prvenstveno zbog turista koji dolaze pa im to može biti vrlo praktično jer im je olakšan pristup dermatologu. Ljeti je i više opeklina od sunca, alergija, uboda kukaca i sl. I dalje radimo na unapređenju aplikacije, kako se bude povećavao broj korisnika uvodit ćemo dodatne poliklinike. Radimo na poboljšanju sučelja, upitnika, a razmišljamo i o tome da uvedemo mogućnost da se pacijent nakon nekog vremena ponovno javi dermatologu s tom povijesti bolesti da dermatolog vidi ishod ili, po potrebi, mijena terapiju. Tu su i neke druge mogućnosti, poput uvođenja analizatora madeža i sl., što već postoji na tržištu, pa da Dermi kao koncept nudi na jednom mjestu cjelovitu brigu o koži - zaključuju Josip, Leo i Luka.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....