SHUTTERSTOCK
studija

Vrijeme pred ekranom povezano s većim izgledima za razvoj OKP-a kod djece

Glavni autor studije upozorio je roditelje da previše vremena provedenog pred ekranima može vrlo štetno utjecati na mentalni razvoj djece u predtinejdžerskoj dobi


Među predtinejdžerima koji provode previše vremena za ekranima pametnih telefona ili kompjutora uočeni su veći izgledi za razvoj opsesivno kompulzivnog poremećaja (OKP), pokazalo je istraživanje.

Šanse da se u ovoj dobnoj skupini razvije OKP u dvogodišnjem razdoblju porasli su za 13 posto sa svaki sat igranja video igrica i za 11 posto za svaki sat gledanja videa, rezultati su nove studije koju su proveli istraživači sa sveučilišta UC San Francisco (UCSF), a objavili su ih u stručnome časopisu Journal of Adolescent Health.

Glavni autor studije upozorio je roditelje da previše vremena provedenog pred ekranima može vrlo štetno utjecati na mentalni razvoj djece u predtinejdžerskoj dobi.

- Djeca koja provode previše vremena igrajući video igrice kažu da s vremenom osjećaju potrebu da nastave s takvim igrama te kažu da ne uspijevaju prestati unatoč svojim nastojanjima. Intruzivne, neželjene misli o sadržaju videoigara u neke se djece mogu razviti u opsesije ili kompulzije, a neprestano gledanje video sadržaja predtinejdžere potiču na kompulzivno praćenje sličnog sadržaja. Takvo ponašanje obično pogoršavaju algoritmi i reklame - rekao je dr. Jason Nagata, pedijatar i asistent na UCSF-u.


ČITAJTE I: ‘Život s OKP-om je noćna mora iz koje nikako da se probudim...‘


Opsesivne misli

Opsesivno kompulzivni poremećaj spada u skupinu anksioznih poremećaja, a karakterizira ga pojava opsesivnih misli i kompulzivnih radnji. Osobe koje pate od ovog poremećaja shvaćaju iracionalnost svojih postupaka i doživljavaju ih neugodnim, ali ih ne uspijevaju spriječiti. Zbog toga mogu patiti svi životni aspekti (posao, škola, međuljudski odnosi), a mnoge aktivnosti mogu postati limitirane.

Američki su istraživači u sklopu istraživanja pitali 9204 predtinejdžera u dobi od devet do 10 godina koliko vremena provode na različitim platformama.

Prosjek je iznosio 3,9 sati dnevno i pritom je bila isključena upotreba ekrana u obrazovne svrhe. Dvije godine kasnije, u 4,4 posto posto predtinejdžera otkriven je novonastali OKP. Pokazalo se da su videoigre i streaming videa povezani s većim rizikom od razvoja OKP-a.

Slanje poruka, videochat i društveni mediji nisu bili pojedinačno povezani s OKP-om, no to je možda zato što ih predtinejdžeri uključeni u istraživanje nisu često koristili, rekli su istraživači, dodavši da se rezultati mogu razlikovati u slučaju starijih tinejdžera.

Dr. Nagata i njegovi kolege su otkrili da se vrijeme koje su adolescenti provodili pred ekranima godine 2021., u vrijeme pandemije, udvostručilo.

- Premda vrijeme provedeno pred ekranom može imati nekih prednosti, osobito kada su posrijedi obrazovanje i povećana socijalizacija, roditelji bi trebali biti svjesni mogućih rizika, posebno za mentalno zdravlje djeteta. Članovi obitelji mogli bi se dogovoriti o korištenju internetskih sadržaja ili medija, tako da se prije spavanja oni izostave - kaže Nagatin.

Istraživanje je objavljeno u trenutku kada su objavljeni i rezultati odvojene studije kojom se roditelji upozoravaju da sasvim maloj djeci dugoročno mogu nanijeti više štete nego koristi ako im često daju pametne telefone da ih umire. Rezultati su objavljeni u časopisu JAMA Pediatrics, a studijom je obuhvaćeno 422 roditelja i 422 djece u dobi od tri do pet godina u razdoblju od kolovoza 2018. do siječnja 2020.

22. prosinac 2024 07:06