Razni zaslađivači i zamjene za šećer, osobito kod osoba s pretilošću ili dijabetesom, mogu itekako naštetiti, sugeriraju novija istraživanja koja veću pažnju usmjeravaju na moguće učinke na metabolizam, crijevni mikrobiom i kardiovaskularno zdravlje. Sustavni pregled objavljen u časopisu The BMJ zaključio je da aspartam, sukraloza, saharin i acesulfam kalij (pružaju intenzivnu slatkoću s malo ili nimalo kalorija) zapravo ne poboljšavaju dosljedno tjelesnu masu ili metaboličke parametre na duži rok. Nekoliko prospektivnih kohortnih studija također je izvijestilo o povezanosti između upotrebe zaslađivača i povećanog rizika od dijabetesa, kardiovaskularnih bolesti i smrtnosti. S druge strane, eritritol, ksilitol i sorbitol (zamjene za šećer) također izazivaju zabrinutost. Eritritol, koji se dugo smatrao metabolički inertnim i relativno bezopasnim, bio je pod pomnijim nadzorom nakon studije objavljene u časopisu Nature Medicine. Istraživači su izvijestili da su povišene razine eritritola u plazmi povezane s povećanim rizikom od ozbiljnih kardiovaskularnih događaja. Eksperimentalni podaci također su pokazali povećanu aktivaciju trombocita i povećan rizik od tromboze nakon izloženosti eritritolu. Rani dokazi sugeriraju da ksilitol može izazvati slične učinke.
Učinak na mikrobiom
Aspartam je jedan od najopsežnije proučavanih NNS-ova. Nedavni pregledi objavljeni u PLOS Medicine nisu pronašli dosljednu povezanost s povećanim rizikom od raka. Međutim, pitanja o mogućim utjecajima na metaboličko zdravlje i mikrobiom i dalje su predmet rasprave. Sukraloza i saharin bili su snažnije povezani s promjenama mikrobioma. Dokazi također upućuju na to da acesulfam kalij može pridonijeti metaboličkim promjenama, iako su potkrijepljeni podaci ograničeni. Neki dokazi za steviol glikozide sugeriraju manji učinak na mikrobiom u usporedbi s drugim zaslađivačima; međutim, nedostaju pouzdani dugoročni podaci, pa procjena ostaje preliminarna.
Prehrambene alternative
Trenutačno se nijedan zaslađivač ili zamjena za šećer ne može smatrati potpuno sigurnim. Međutim, snažni dokazi podupiru konzumaciju neprerađene hrane s prirodnom slatkoćom, osobito voća. Prospektivne kohortne studije povezale su redovitu konzumaciju voća s nižim rizikom od dijabetesa tipa 2. Istraživači koji su izvijestili u The BMJ-u otkrili su da bobice, jabuke i grožđe posebno imaju zaštitni učinak, dok voćni sokovi nemaju taj učinak.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....