Piše: mr. sc. Irena Brbić, mag. educ. philol. franc. et hisp. • ihc.hr
Uho nije samo organ koji “čuje”, njegova je odgovornost puno veća, objašnjava Irena Brbić, jedna od nekolicine educiranih Tomatis® praktičara u našoj zemlji, koja je otvorila prvi autorizirani Tomatis® institut u Hrvatskoj. Vanjski dio uha prima zvukove, vestibularni dio unutarnjeg uha zaslužan je za prostornu dinamiku (kontrolira ravnotežu, koordinaciju i mišićni tonus), a i pužnica i vestibul povezani su s mozgom - organom koji “sluša”. Njegova je funkcija i punjenje mozga energijom: čak 90 posto ukupne energije mozak dobiva kroz unutarnje uho, koje je potom “šalje” u organizam - zglobovima, kostima i mišićima, što nas opskrbljuje energijom za razmišljanje, stvaranje i kretanje. Uho ima i važnu ulogu integratora drugih osjetila. Kako je sluh vezan uz kontrolu oka i fokusa, pažljivo slušanje omogućuje nam i da bolje vidimo, a funkcioniranje uha utječe na živčani, motorni i mišićni sustav. Ako je to narušeno, uskače Tomatis metoda. Kako?
Tomatis metoda pojačava koncentraciju i pomaže u učenju stranih jezika. Već same slušalice na uhu, koje neutraliziraju smetajuću buku, stvaraju pogodnije okruženje za učenje.
Čuti i slušati
Pionir terapije zvukom dr. Alfred Tomatis, francuski istraživač i liječnik, život je posvetio proučavanju uha i dimenzija slušanja. Zovu ga i Einsteinom zvuka, Sherlockom Holmesom detekcije zvuka ili dr. Mozartom jer je njegovo sveobuhvatno viđenje uha zaslužno za nove paradigme edukacije, liječenja i rehabilitacije. Tomatisova su postignuća brojna. Pokazao je da promjenom slušnih sposobnosti kod osobe dolazi i do promjena u govoru i ponašanju. Prvi je razlučio fiziologiju slušanja od sluha, ustanovivši da osoba može fizički primiti zvuk (čuti), a da ga ipak ne dekodira ispravno (slušati). Taj se fenomen zove "alterirano slušanje" i može biti povezan s traumatskim događajem zbog kojeg se percepcija određenih zvučnih frekvencija blokira. Tomatis metoda stimuliranjem mozga individualno prilagođenim ciklusima slušanja ponovno “uspostavljanja” ispravno dekodiranje zvuka. Rezultat je ublažavanje ili rješavanje neuroloških poremećaja povezanih s govorom, motorikom, ravnotežom i koordinacijom.
Dr. Tomatis je metodu zasnovao na tri zakona utemeljena na bliskoj vezi između uha, mozga, tijela i glasa/govora. Prvi zakon, za koji je zaslužan, kaže da “glas može reproducirati samo ono što uho može čuti”, odnosno da ono što ne čujemo, ne možemo ni izgovoriti. Teorija koja je najprije bila ismijana, potom je općeprihvaćena i nazvana je Tomatis efekt. Prema drugom, ako ponovno uspostavimo sluh, glas će odmah početi proizvoditi njemu dotad nepoznate zvukove, dok treći zakon ukazuje na to da vježbajući mišiće uha možemo vratiti sluh, a time i glas. Svoju je metodu osmislio kao pedagoški program vježbanja, svojevrsni fitness uha, odnosno slušnih stimulacija koje koriste glazbu kako bi potaknule živčani sustav. Prvotno su razvijene u svrhu treniranja glasa opernih pjevača u Europi, a danas se u svijetu provode u redovnoj nastavi u školama jer su prepoznate njezine dobrobiti u učenju, koncentraciji i svladavanju gradiva.
Zvukovi snage i vitalnosti
Zvučna senzorna stimulacija potiče živčani sustav, što će kod osobe povećati razinu pozornosti te brže i preciznije usvajanje, obradu i definiranje informacija. Zahvaljujući tome postaje savršeni, ili barem što savršeniji slušatelj i “glasač”, što će se odraziti i na planu ponašanja. Naime, svaka promjena glasa usko je povezana s psihološkim i emocionalnim stanjem jer slušni i vestibularni sustav utječe na autonomni živčani sustav, dišni sustav, srce, krvne žile i probavni sustav. Brojni neurološki i problemi kretanja mogu se riješiti edukacijom slušnog sustava uz pomoć ove tehnike, koja omogućuje jasan i precizan senzorni odgovor. Kako bi maksimalno stimulirao mozak i na taj način postigao najbolje rezultate, Tomatis je izabrao Mozartovu glazbu. Tijekom godina ispitivanja ustanovio je da upravo ona, neovisno o ukusu slušatelja ili prethodnom poznavanju njegovih djela, poboljšava prostornu percepciju te omogućuje jasnije izražavanje - komuniciranje srcem i umom, podjednako u Tokiju, Cape Townu i dolini Amazone. Ritmovi, melodije i visoke frekvencije Mozartove glazbe stimuliraju i pobuđuju kreativna i motivacijska područja mozga, a njen tempo, struktura, melodija, sklad harmonija i predvidljivost čine je najpogodnijom za reedukaciju slušanja. Osim Mozarta, stimulirajućima su se pokazali i gregorijanski korali.
Elektroničko uho
Da bi se postigao Tomatis efekt, popularnije zvan Mozart efekt, glazba se mora filtrirati: u zavisnosti od problema i željenog ishoda naglašavaju se visoke frekvencije, a ublažavaju niske, ili obrnuto. Filtrirana glazba reeducira slušanje i vježba mozak, na sličan način na koji vježbamo i tijelo. U tu svrhu dr. Tomatis je razvio elektroničko uho s posebnim slušalicama i filterom zvuka za pojačavanje frekvencija koje slušaču nedostaju. A poboljšana sposobnost slušanja pozitivno transformira govor, mentalni stav, držanje tijela, kontrolu tjelesnog i uho-usta sustava te ublažava ili uklanja teškoće u učenju jezika i loš govor, koji se također povezuje s činjenicom da loše slušamo.
U kući i parku
Kako je središte za jezik u lijevoj polutki mozga, desno uho mora biti dominantno prilikom slušanja (tj. ono koje prvo obradi zvučnu informaciju), te ga je potrebno jače stimulirati. Osobe koje imaju dominantno lijevo uho, komuniciraju sa zakašnjenjem, što može dovesti do različitih problema: s koordinacijom, čitanjem (disleksija), pisanjem i govorom (mucanje), kao i do komunikacijskih problema. “Lijevouhe” osobe mogu imati problema sa samopouzdanjem, a često osjećaju i umor i iscrpljenost. Tijekom terapije koriste se specijalne slušalice koje emitiraju zvuk, a koje su istodobno i vodič stimulacije zvuka do kosti glave. Tomatis terapija se može primjenjivati grupno ili individualno, u svom domu ili ordinaciji terapeuta, na djeci ili odraslima. Ipak, uglavnom se provodi kod kuće ili u laganoj šetnji parkom. Tijekom tretmana važno je da radimo ono što nas opušta, što volimo i u čemu uživamo. Primjerice, neka djeca uživaju ljuljajući se, dok druga plešu ili slažu kockice sa svojim prijateljima.
Glazba se već tisućama godina povezuje sa srećom i zdravljem, još ju je Pitagora propisivao kao lijek. Pod utjecajem laganih i ugodnih melodija smanjuje se lučenje hormona stresa, a povećava lučenje prirodnih analgetika i endorfina – hormona sreće. I trudnicama se savjetuje da slušaju Mozarta i druge velike klasike. Upravo je Tomatisovo veliko otkriće da se uho počinje razvijati već u 10. tjednu, a fetus čuje od 4,5 mjeseca pa će se u zavisnosti od toga što sluša ili trzati ili smiriti. Primijećeno je i da je porod brži i bezbolniji kod trudnica koje su slušale Mozarta.
Iako je Alfred Tomatis napisao 14 knjiga, njegova je metoda postala popularna diljem svijeta tek nakon izlaska knjige “Mozart efekt" Dona Campbella, njegovog učenika i suradnika.
Simptomi lošeg slušanja
- kratkoročna pažnja
- prevelika osjetljivost na zvukove
- misli lako odlutaju
- krivo razumijemo neke naredbe
- usporen govor
- ograničen vokabular
- nesiguran govor/jezični poremećaji
- nepravilna sintaksa
- problem čitanja i pisanja
- loše držanje tijela
- zbunjenost lijevo/desno
- zamjena slova i brojki
- nedostatak motivacije
- nemir/hiperaktivnost/poremećaj pažnje/ADHD
- niska tolerancija na frustracije
- teškoće u učenju
- komunikacijski, emocionalni i psihomotorni poremećaji autizma
- depresije
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....