SHUTTERSTOCK
Za i protiv

Blagdanski šoping kao radost darivanja ili nametnuti stres. Donosimo dvije strane medalje

Iako je kupnja darova sekundarna aktivnost, mnoge baš tada preplavi negativnost

Za

Nekoliko tjedana prije Božića čini se da je većina ljudi pod stresom oko toga što kupiti svojim dragima. No, zašto se toliko trudimo kupiti sve te darove? I ako želimo time iskazati svoju ljubav, kako to zapravo djeluje? Jedan od najvažnijih mehanizama koji stoji iza izražavanja ljubavi je empatija, sposobnost dijeljenja emocija drugih ljudi i razumijevanja njihovih potreba, koja može biti afektivna i kognitivna. Afektivna empatija suosjećanje je s drugom osobom, primjerice doživimo osjećaj boli kad vidimo da je netko pao na ledu ili plačemo s prijateljem koji je izgubio dragu osobu. Kod božićne kupnje afektivna empatija ogleda se u tome što zamišljamo sretna lica naših najmilijih kada budu otvarali naše darove. Vidjeti radost važne osobe u našem životu može i nas usrećiti: kada od nas primi lijep dar, aktivirat će joj se područja nagrađivanja u mozgu, a ista ta područja aktivirat će se i u našem mozgu. Taj je mehanizam posebno izražen među bliskim ljudima.

Centar za nagrađivanje u mozgu može dobiti pozitivne poticaje već pri kupnji, smatra psihologinja Kate Nightingale, a dobar osjećaj bit će i jači ako uspijete proizvod koji vas zanima kupiti po povoljnijoj cijeni. Rijetko gdje se još možete cjenkati, no ako uspijete tako sniziti cijenu, tzv. maloprodajna terapija pokazat će svoju najbolju stranu, misli psihologinja.

image

Darivanje može potaknuti pozitivne emocije i smanjiti stres

SHUTTERSTOCK

Raste dopamin

Po njoj, predbožićna kupnja za mnoge ljude ne predstavlja materijalizam, nego godi fizičkom i mentalnom zdravlju, zato što u kratkom roku može potaknuti pozitivne emocije i smanjiti stres.

- Razine dopamina, neurotransmitera koji se oslobađa tijekom ugodnih iskustava, uključujući seks, mogu naglo porasti čak i kada samo razgledavamo izlog. Pozitivan učinak na raspoloženje može biti dugotrajan, može čak ukloniti dugotrajnu tugu zato što kod odlučivanja o kupnji pozitivno utječemo na svoj osjećaj kontrole - kaže Nightingale.

Nije svejedno kada krenete u božićnu kupnju, a vjerojatno najbolje vrijeme za to je poslije podne, odmah nakon posla, tvrdi psihologinja. Objašnjava to rezultatima studije objavljenim u Journal of Occupational Health Psychology - prema njima, učestale male iskustvene slobodne aktivnosti u vremenu nakon posla puno su učinkovitije u smanjenju iscrpljenosti nego rjeđi i dulji odmori, poput produženog vikenda. Psihološki se u tim slobodnim aktivnostima, u ovom slučaju tijekom kupnje, odvajamo od posla, što je posebno učinkovito za one koji rade pod vremenskim pritiskom.

image

Psiholozi tvrde da ljudi, kada dobiju dar čija cijena odgovara značajnom postotku njihovih primanja, osjećaju se loše i jačaju im negativne emocije

SHUTTERSTOCK

Protiv

Obilazite li i vi u predblagdansko doba trgovine u potrazi za savršenim darom za cijeli niz ljudi, gonjeni potrebom da sve bude perfektno i da nadmašite sami sebe, dok oko vas bliješte svjetla i čuju se zvonca i Mariah Carey? Nije čudo ako vas pritom preplavi negativnost i sva ta strka vas počne živcirati. To se događa, kažu psiholozi, zato što ste dopustili da vam za blagdane najvažnije postane ono materijalno, a tada se naša dobrobit očekivano srozava.

Trgovci, proizvođači i reklame uvjeravaju nas kako nas božićna kupnja, omatanje i uručivanje darova čine sretnima, no studije kažu da je učinak drugačiji - kad konzumerizam nadvlada i fokusiramo se na kupnju, pa pritom još kupujemo i skupe darove, vrlo malo ćemo učiniti za postizanje blagdanske radosti. Psiholozi su utvrdili da se ljudi, kada dobiju dar čija cijena odgovara značajnom postotku njihovih primanja, osjećaju loše i jačaju im negativne emocije kao što su krivnja, sram, tuga, frustracija. To sigurno nije bila vaša ideja kada ste birali dar.

Bolje je darivati male darove kojima ćete pokazati da ste razmišljali o osobi kojoj je dar namijenjen, da to nije samo formalnost ili način da se pokažete. Naravno, potrebno je mnogo truda da se zauzme perspektiva druge osobe kako bi se odabrao pravi dar za nju. S druge strane, nije se dobro ni opterećivati onim što mislite da drugi očekuju - ako mislite da je dar koji ste odabrali prejeftin ili niste sigurni hoće li im se svidjeti, samo si radite nepotreban stres.

image

Kupnja preko interneta može biti stihijska i zamorna, za vas i vašu karticu

SHUTTERSTOCK

Iskustva, a ne predmeti

Oni koji kupuju preko interneta u još su većoj opasnosti od nepotrebnih kupnji (ne samo u ovo vrijeme), jer ne moraju uložiti nikakav trud; otići u trgovinu, gužvati se s ostalima, čekati na blagajni... Sve što biste ikada željeli kupiti tako vam je nadohvat ruke, a što je manje vremena za kupnju potrebno i što je manje prepreka između vas i kupnje, to je i manje vremena za razmišljanje o tome je li taj predmet potreban ili prikladan.

Valja imati na umu da je kupnja darova sekundarna, smisao je božićnih blagdana druženje s najdražima. Ako ste ipak odlučili potrošiti veću svotu, ne kupujte predmete - velika je šansa da ćete kupiti nešto što se osobi ne sviđa, pa će vaš skupi dar završiti u ladici ili će prvom prilikom biti proslijeđen. Umjesto toga potrošite na iskustva - na ulaznice za kino ili kazalište, na rezerviranje večere, tečaja, putovanja za vikend... Takav će dar biti smislen i ojačat će vaš odnos s osobom kojoj ga birate.

20. prosinac 2024 11:40