Nakon što je ministar uprave Ivan Malenica najavio novu strategiju borbe protiv korupcije, Daliji Orešković, bivšoj predsjednici Povjerenstva za sprječavanje sukoba interesa, digla se kosa na glavi.
Saborska zastupnica Stranke s imenom i prezimenom kao prvo smatra da je totalni šlamperaj dogovarati strategiju samo dva mjeseca prije isteka stare. No, ionako smatra da je to samo mrtvo slovo na papiru. Predlaže da umjesto Povjerenstva za sprječavanje sukoba interesa Hrvatska dobije Ured za prevenciju korupcije.
Što bismo time dobili?
- Ured bi imao neusporedivo veće ovlasti. Imamo USKOK koji se bavi represijom, otkrivanjem kaznenih djela, a Ured bi se bavio prevencijom.
Čime konkretno?
- Analizom korupcijskih rizika koji proizlaze iz postojećih zakona. Konkretno, kod Zakona o obnovi Zagreba niz je stranaka upozorio da osmišljena rješenja nose korupcijske rizike. Ured bi u ovom slučaju rekao: “Draga hrvatska Vlado, ovdje postoje velike rupe i korupcijski rizik, predlažemo to i to”. Ima područja koja uopće nisu regulirana. Recimo, rad lučkih uprava, županijskih uprava za ceste... Svima su izvan radara. Iz Ureda bi im mogli reći: “Draga Vlado, izvolite rješite ovo, lova curi na sve strane”.
I lobiranje biste stavili pod nadležnost ureda?
- Snažno podupirem traženu regulaciju lobiranja. Ali nije tu važan registar lobista ili zakon o lobiranju. Lobiste bih stavila pod nadležnost ureda i tražila ustrojavanje registra lobističkih aktivnosti. Pogledajmo koncesije. Odluke o koncesijama donose koncesijska vijeća na razini lokalne samouprave. Tko, pod milim Bogom, zna ljude koji sjede u tim vijećima? A oni odlučuju o dodjeli koncesije. Zalažem se, dakle, za registar s kompletnom dokumentacijom sastanka dužnosnika. Pa bismo, kad se donosio Zakon o Agrokoru, znali kad je Knighthead, recimo, sjedio s guvernerom HNB-a. To su naizmjerno jači alati od postojećih.
Tu su i ugovori o poslovnim odnosima?
- Bilo bi sjajno imati registar svih poslovnih odnosa s tijelima javne vlasti. Da ugovori sa svim detaljima i tijeku realizacije budu javno dostupni na jednome mjestu. Ured bi kontrolirao te registre. Analizom bi mogao dektetirati korupcijske rizike i sve što je sporno. Pronađe li takvo što, predmet proslijedi USKOK-u. Povjerenstvo danas u mnogim situacijama donosi odluku o nepokretanju postupka jer nema normativni okvir. Povjerenstvo je osnovano samo jer je moralo biti zbog ulaska u EU.
Problem je i manjkavo pravosuđe?
- DORH je jasno upozorio na prekratke rokove za podizanje optužnica. Kome to ide u prilog? Lopovima. Prekratke su i privremene mjere osiguranja imovinom. Dok se sud pravomoćno okonča, više i nema imovine iz koje bi se država mogla naplatiti. Pojeo vuk magare.
Hoće, neće, Vlada mora donijeti strategiju.
- Suludo je to. Prvo prekasno, drugo radi je ministar Malenica, kojemu je do jučer državna tajnica bila Josipa Rimac. Najbolje da pričekamo njezin izlazak iz pritvora. Da se vrati na radno mjesto pa ćemo imati najbolji mogući prijedlog strategije. Iz prve ruke.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....