PLAN DRŽAVNE TVRTKE

VLADA MODERNIZIRA ŽELJEZNICE Sa 2 milijardekuna HŽ Putnički prijevoz kupuje 44 vlaka!

S obzirom na to da je HŽ gubitaš, puno ih je banaka odbilo pa su jedva digli kredit

Tvrtka HŽ Putnički prijevoz diže kredit u eurima vrijedan 1,662 milijarde kuna koji će utrošiti na kupnju 44 nova motorna vlaka, a za trošak tog kredita platit će još dodatnih 671 milijun kuna.

HŽ Putnički prijevoz, gubitaš kojeg država godišnje pomaže sa subvencijama od 300-tinjak milijuna kuna, nedavno je raspisao javni natječaj za kredit koji će otplaćivati u idućih 10 godina, a planiraju prvu od tri tranše kredita u iznosu od 384.750.000 kuna povući već 01. lipnja. Ukupno bi bile tri tranše povlačenja i korištenja sredstava, a kamata i glavnica bi se plaćale u polugodišnjim ratama do 2023. godine.

Tri jamstva Vlade

Vlada bi kao instrument osiguranja izdala tri državna jamstva za svaku tranšu zasebno koja bi se aktivirala u slučaju da HŽ Putnički prijevoz ne bude mogao vraćati kredit. Ukoliko se pokaže da će vrijednost kredita biti veća od cijene vlakova, razlika sredstava ne povlači se, već će se tretirati kao otkaz glavnice kredita. HŽ je nakon čestih zamjerki i štrajkova strojovođa, koji su se bunili zbog toga što vožnjom u starim vlakovima riskiraju svoje živote, napokon odlučio investirati u nabavu novih vlakova.

Od ukupnog broja, HŽ Putnički prijevoz planira nabaviti 32 elektromotorna vlaka i to 16 za prigradski i 16 za regionalni prijevoz, te 12 dizel-vlakova za regionalni prijevoz na hrvatskim prugama. Dio je to operativnog plana restrukturiranja državnog gubitaša, a prema nekim neslužbenim najavama ovaj vrijedan posao mogli bi dobiti Gredelj ili Končar, i to prvi u konzorciju sa Škodom, a drugi sa Siemensom. Vlada i HŽ planirali su još prošle godine raspisati natječaj za nabavku modernijih vlakova, ali, prema nekim informacijama, nisu mogli pronaći nijednu financijsku instituciju koja bi im dala toliko veliki kredit.

‘Dobro za putnike’

Gospodarska kriza i problemi s državama eurozone nisu baš bili poticaj kreditnim institucijama da daju kredit državnom gubitašu. Pregovori su bili vođeni i s Hrvatskom bankom za obnovu i razvoj, no u toj su državnoj ustanovi tražili učešće od 25 posto, a HŽ nije nikako mogao namaknuti iznos od 410 milijuna kuna. Sada su u Vladi i HŽ-u očito našli zainteresiranu banku ili neku drugu financijsku instituciju koja bi ih mogla podržati u ovoj investiciji.

- Ova informacija je pozitivna za HŽ Putnički prijevoz jer se putnici voze u vlakovima starim više od 30 godina. Sigurno bi bilo jeftinije kupiti već gotove vlakove, ali s druge strane narudžbom od Gredelja ili Končara spašavamo hrvatsku industriju. Međutim, treba se i zapitati kako će ti vlakovi voziti na našim prugama koje nisu obnovljene i na kojima vlakovi ne mogu brzo voziti - zaključuju naš sugovornik iz HŽ-a.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. studeni 2024 00:21