UKIDANJE LINIJA

EKSKLUZIVNO Otkrivamo koji vlakovi neće prometovati nakon 24. travnja

Ukidaju se 22 vlaka, a 4 će linije zamijeniti autobusi
 Brkić/CROPIX

HŽ Putnički prijevoz 24. travnja uvodi novi vozni red kojim će se ukinuti prometovanje 22 vlaka, a na četiri linije će umjesto vlakova voziti autobusi, odnosno kombiji. No, tvrde nam u HŽ Putničkom prometu, ni jedna linija neće biti ukinuta niti će Slavonija ostati bez željezničke povezanosti sa Zagrebom, kako se jučer moglo čuti u saborskoj raspravi.

- Broj vlakova na pojedinim linijama se reducira i to je sve. To je odlučeno nakon što je rebalansom proračuna subvencija za Putnički prijevoz smanjena za 131,5 milijuna kuna. Analizom troškova i broja putnika utvrđeno je da pojedine linije nemaju ni socijalnu niti ekonomsku isplativost te stvaraju ogromne gubitke - tvrde nam sugovornici. Primjerice, na nekim vlakovima prosječni broj putnika je 2! Novi vozni red vrijedit će do 13. prosinca.

Pruge su nerentabilne

Ministar prometa Siniša Hajdaš Dončić tvrdi da država neće ukinuti subvencije za putnički prijevoz, ali da treba biti jasno da je 80 posto pruga nerentabilno. - Na nekim prugama ćemo ukinuti putnički, ali će njima prolaziti cargo promet - naglašava ministar. Kritičarima koji tvrde da se prvo ulaže u obnovu pruga, a potom se ukida promet, poručuje da su potpuno u krivu. - U prugu Metković - Ploče uložit ćemo i dodatna sredstva zbog prometa iz Luke Ploče. Pruga prema Rijeci se obnavlja i gradi prvenstveno zbog teretnog prometa, a ne putničkog. Do Rijeke će se i nakon obnove pruge brže dolaziti autom nego vlakom - poručuje Hajdaš Dončić.

Nedjeljom i blagdanom

Kako bi putnicima bilo lakše, ukinuti su vlakovi koji voze nedjeljom i blagdanima i oni s izuzetno malim brojem putnika. Ukinut će se nedjeljna večernja linija Vinkovci -Zagreb s prosječno 68 putnika. Gubitak na toj liniji je 430 tisuća kuna godišnje, a za taj vlak iz Zagreba mora doći prazna lokomotiva. Kako bi nedjeljom došli do Zagreba, putnici će moći koristiti vlak koji iz Vinkovaca kreće dva sata ranije od ukinutog. Umjesto vlaka na linijama Metković - Ploče, Slavonski Šamac - Vrpolje i Banova Jaruga - Daruvar putnike će prevoziti autobusi. Zamjena se uvodi zbog stvaranja enormnih gubitaka. Primjerice, godišnji gubitak na liniji Ploče - Metković je 2,8 milijuna kuna, a svaku kartu u jednom smjeru država subvencionira sa 559,82 kune. Na toj liniji dnevno prometuje 7 vlakova. Prosječni broj putnika radnim danom i subotom je po 14, a nedjeljom samo 7. Autobuse na toj liniji HŽ Putnički promet će plaćati 362 tisuće kuna, što je znatno manje od 3 milijuna kuna, koliki je godišnji trošak vožnje vlakova. Autobusi će voziti i na liniji Banova Jaruga - Daruvar na kojoj je godišnji gubitak 4,5 milijuna kuna, dok će uvođenje autobusa stajati 995 tisuća godišnje. Krajem rujna ukinut će se i noćni brzi vlakovi na relaciji Zagreb - Split - Zagreb te će ubuduće voziti samo sezonski od lipnja do rujna. Svakodnevno prometovanje tog vlaka donosilo je gubitak od 19,55 milijuna kuna.

Nemoguće subvencije

Posebna priča je subvencioniranje svake pojedinačne putničke karte koje ovisno od linije do linije iznosi između 100 do gotovo 1000 kuna, a to više nije moguće podnijeti. Kada bi ovim tempom nastavio proizvoditi gubitke, HŽ Putnički promet bi krajem godine bio zreo za stečaj, tvrde nam sugovornici. Promjenama voznog reda tvrtka će smanjiti troškove za oko 80 milijuna kuna godišnje. U samoj tvrtki je dosad na troškovima zaposlenika ušteđeno više od 30 milijuna kuna, a s 15. travnjem uz isplatu otpremnina iz nje odlazi 167 radnika.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. studeni 2024 02:25