EKSKLUZIVNO U JUTARNJEM

OTKRIVAMO PLAN MONETIZACIJE Autoceste će biti prodane u roku 10 mjeseci!

Ako odustanemo od monetizacije: Ili će autoceste ići u koncesiju, ili će se plaće i mirovine morati rezati
Zagreb, 220411.Lucko.Naplatne kucice.Hrvatski gradjani odlaze na produzeni uskrsnji vikend.Na slici: Guzva na naplatnim kucicama.Foto: Goran Mehkek / Cropix
 Goran Mehkek / Cropix

Ili će autoceste ići u koncesiju, ili će se plaće i mirovine morati rezati, a Hrvatska doći pod udar sankcija Bruxellesa. Tako, pojednostavljeno, izgleda crni scenarij odustajanja od monetizacije autocesta, na koji sve otvorenije upozoravaju i iz same Vlade.

- Vrlo tešku ekonomsku situaciju, a onda dalje možemo govoriti o daljnjem rezanju i socijalnih prava i mirovina, isto tako i plaća - odgovorio je za Novu TV Siniša Hajdaš Dončić, ministar prometa, na pitanje što bi nam donijelo odustajanje od davanja autocesta u koncesiju.

Kritična godina

- Što se proračuna tiče, 2014. je jedna od najkritičnijih godina, godina u kojoj bi trebalo najviše refinancirati ili otplatiti zaduženja. Naravno da će cjelokupna konstrukcija ovisiti o tome što ćemo u 2014. uspjeti privatizirati, kao i o monetizaciji autocesta - kaže jedan visokopozicionirani izvor iz Vlade. Država će u ovoj godini za plaće zaposlenih u državnom i javnom sektoru potrošiti 20,7 milijardi kuna, a za naknade građanima i kućanstvima 64,1 milijardu kuna, od čega oko 36 milijardi kuna na mirovine. Nešto veći izdaci mogu se očekivati i u sljedećoj godini. Iako svi naši sugovornici iz Vlade naglašavaju kako još nema nikakvih dogovora koji bi išli u pravcu rezanja osnovnih primanja stanovništva, te ističu da je Hajdaš Dončić govorio metaforički, svjesni su da će takvo nešto, u slučaju da izostanu prihodi od monetizacije, jako teško moći izbjeći.

Na to ih ne sili samo nedostatak novca nego i kriteriji iz Maastrichta, koji kažu da proračunski manjak ne smije prijeći tri posto bruto domaćeg proizvoda (BDP), a javni dug 60 posto BDP-a, zbog čega nam je sve izglednija batina Europske komisije.

U svakom slučaju, jasno je da će teška proračunska situacija u velikoj mjeri diktirati tempo daljnje privatizacije, kao i davanja autocesta u koncesiju. Novac od monetizacije poteban je ne samo za otplatu dugova nego i za krpanje “uobičajenih” proračunskih rupa. Na kraju i za izbjegavanje sankcija Europske komisije, koje vode u gubitak fiskalnog suvereniteta.

Rezanje troškova

- Davanjem autocesta u koncesiju poslali bismo i jasnu poruku da smo spremni za velike ulagače - poručuje Hajdaš Dončić.

- Davanje autocesta u koncesiju dobro je rješenje. Koncesionar će učinkovitije upravljati autocestama, a moći će se i povoljnije zaduživati nego što je sada slučaj s HAC-om, te će rezati troškove - ocjenjuje Zdeslav Šantić, makroekonomist SG Splitske banke.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2024 06:09