RASPRAVE I RJEŠENJA

Nacionalni program reformi: od papira do političke realnosti

 Dragan Matić / EPH / CROPIX

Netom objavljeni Nacionalni program reformi korektno je pripremljen dokument. No, s obzirom da papir trpi sve, puno je važnije procijeniti koje bi se mjere iz toga plana mogle provesti, a koje će nailaziti na ozbiljne političke prepreke.

U Hrvatskoj su, makar privremeno, prošla vremena velikih stranačkih vođa koji donose odluke u stranačkim krugovima uz marginalnu ulogu parlamenta, pa je zemlja ušla u politički fluidnu fazu demokratskog sazrijevanja. U političkom fluidu krajnje je neizvjesno što može proći, a što ne.

Za provedbu reformi najvažnija je politička fluidnost u Saboru koji usvaja takozvane reformske zakone. Samo u prva četiri mjeseca ove godine vidjeli smo kako neki zastupnici koji nisu podržali vladu podržavaju njen prvi proračun. HDSSB je pak podržao vladu, ali ne i proračun. Takva nepredvidiva potpora vladinim prijedlozima može imati i dobre i loše strane. S dobre strane, više dogovaranja, uvjeravanja i traženja kompromisa može iznjedriti neka trajno uravnotežena rješenja. Više uzajamne kontrole rasutih političkih grupacija može otežati korupciju i dogovore ispod stola. S loše strane, svima se čini kao da će sutra izbori, pa na svakoj temi postoji netko tko aktivira populističke okidače i pokreće blokadu promjena.

U takvim uvjetima, mjere iz Nacionalnog programa reformi treba razvrstati prema šansama za prolaz. Prvu skupinu uvjetno rečeno «lakih» mjera čine mjere koje su provedive uz bolji i stručniji rad same vlade. One vjerojatno neće naići na velike političke prepreke u strankama koje povremeno podupiru vladu, u Saboru i u javnosti. Treću skupinu «teških» mjera čine suprotni slučajevi - mjere kod kojih se mogu očekivati snažni politički otpori. Drugu skupinu «srednje teških» mjera čine među-slučajevi.

Mjere u stupcu desno ne slijede striktno vladin popis od šezdesetak mjera. Grupirane su radi preglednosti, tako da ih ima 27. Od toga sam oko polovice (13) ocijenio uvjetno lakima u političkom smislu. Trinaest uvjetno lakih mjera znači da vlada itekako ima što za raditi u dijelu promjena u malim i lakšim koracima, bez obzira koliko će trajati njen politički vijek i bez obzira na ishode velikih političkih bitaka u Saboru i izvan njega.

To ne znači da srednje teške i teške mjere nisu bitne. Međutim, među njima su neke za koje je upitno isplati li se trošiti političku energiju na njih. Takav je slučaj s porezom na nekretnine. Neke druge srednje teške i teške mjere iznimno su važne, jer se od njih može očekivati pozitivan ekonomski učinak. To se prije svega odnosi na čak šest mjera reforme upravljanja državnim tvrtkama, što uključuje i privatizacije ne-strateških tvrtki.

Vlada koja bi u jednom mandatu riješila sklop problema vezan uz državne tvrtke i uz to provela lake mjere te osigurala proračunsku disciplinu, u ekonomskom bi smislu bila relativno uspješna vlada. Preostaje vidjeti hoće li Oreškovićeva vlada moći provesti makar i lakše mjere uz proračunsku disciplinu i trajati dovoljno dugo da ju se može ocijeniti.

LAKE MJERE

Uklanjanje barijera, mjerenje troškova regulacije, procjene učinaka propisa, smanjenje regulacijskih troškova za 25%

Smanjenje parafiskalnih nameta za 330M kn do kraja 2016.

Reforma sustava javne nabave i e-javna nabava

Povezivanje strateškog planiranja i planiranja proračuna uz ocjene fiskalnih programa radi ukidanja neučinkovitih rashoda

Poboljšanje upravljanja javnim dugom i smanjenje njegova omjera u odnosu na BDP

Jačanje fiskalne odgovornosti: sankcioniranje neprovođenja nalaza Državne revizije, neovisno Fiskalno vijeće, provedba odredbi Fiskalnog pakta EU

Analiza poreznog sustava radi identifikacije mogućnosti za smanjenje poreznih stopa

Ušteda 500M kuna/god. na naknadama za zaposlenike kroz uređenje kriterija za korištenje automobila, računala, putovanja i sl.

Reforma, usklađivanje i digitalizacija zemljišnih knjiga i katastra

Otvoreni podaci i transparentnost

Reforma sustava socijalne pomoći i uvođenje poticaja za obrazovanje i rad

Poticaji za otpise i rješavanje prezaduženosti

Povećanje ulaganja u istraživanja i razvoj i poticanje inovacija

SREDNJE TEŠKE MJERE

Obrazovna reforma: reforma kurikuluma

Privatizacija vladina portfelja imovine radi stvaranja prihoda od 500M EUR godišnje

Uvođenje sustava nagrađivanja menadžera u državnim tvrtkama

Uvođenje jedinstvene metodologije upravljanja i praćenja uspješnosti portfelja državnih tvrtki

Smjernice i koordinacija kolektivnog pregovaranja

Financijska konsolidacija javno-zdravstvenog sustava

TEŠKE MJERE

Uvođenje poreza na nekretnine od 2018.

Smanjenje vladinih udjela i privatizacija ne-strateških državnih tvrtki

Profesionalizacija upravljanja državnim tvrtkama

Financijsko i operativno restrukturiranje državnih tvrtki

Reforma pravosuđa

Reforma javne administracije: digitalizacija, standardizacija troška rada i sustava bonusa i malusa, racionalizacija javnih tijela za 20%

Optimizacija organizacije lokalne uprave i samouprave

Pomicanje dobi za umirovljenje na 67g.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
16. studeni 2024 22:02