ZAGREB - U travnju ili svibnju trebala bi se održati sjednica Vijeća za obranu na kojem će se donijeti odluka o sudbini borbenog ratnog zrakoplovstva, saznaje Jutarnji list.
Prema dostupnim informacijama odlučivat će se zapravo o dvjema opcijama - remont postojećih MIG-ova 21 i kupnja nekoliko polovnih te njihova modernizacija ili ukidanje borbene komponenete zrkoplovstva i prepuštanje zaštite hrvatskog zračnog prostora NATO članicama. Za kupnju polovnih aviona nove generacije ili nabavku novog aviona Hrvatska nema novaca.
FOTOGALERIJA: SVE OPCIJE - REMONT I MODERNIZACIJA
U slučaju odluke o remontu postojećih migova i nabavke rabljenih aviona tog tipa, iskristalizirale su se dvije opcije. Remont aviona u rumunjskoj tvornici Aerostar i kupnja nekoliko Migova od Rumunjske ili kupnja 8 Migova - 21 od Ukrajine. Hrvatska je svojih 8 Migova u Aerostaru remontirala 2003. i od Rumunjske kupila još četiri dvosjeda za obuku. Sada se nudi sličan koncept suradnje. Spominje se mogućnost remonta 4 postojeća Miga i kupnja još četiri i njihova modernizacija što bi stajalo oko 20 milijuna eura.
Druga opcija, koja se razmatra, je kupovina osam polovnih Migova - 21 koje prodaje ukrajinska tvrtka Ukrspecexport i nalaze se u Odessi. Te avione pregledala je stručna komisija Ratnog zrakoplovstva i, iako tada njeni piloti nisu uspjeli njima letjeti, navodno zbog ružnog vremena, zadovoljni su njihovim stanjem. No, problem je što su avioni, proizvedeni 1975. godine, u vlasništvu Jemena i pripadaju 6. eskadrili njihove vojske. Jemen je u Ukrajinu te avione 2008. godine poslao na remont, ali ih nezadovoljan obavljenim poslom nije želio preuzeti. Avioni su obojani u boje države Jemen, a Jutarnji list prvi objavljuje njihove fotografije.
Ukrajinska strana MORH-u je poslala dokumente koji bi trebao dokazati da su avioni u njihovom vlasništvu. No, riječ je, kako saznajemo, o krajnje sumnjivim dokumentima. U njima se naime tvrdi da su avioni u Ukrajinu uvezeni 29. siječnja 2003. od strane Švicarske tvrke “Scimitar Systems SA”. No, prema dostupnim podacima ova tvrtka osnovana je u Luzernu sedam mjeseci nakon što je, navodno uvezla te avione. Iz dokumenata koje je poslala ukrajinska strana nije jasno porijeklo aviona.
Nadalje, nejasno je zašto bi neka zemlja uvezla avione, pet godina čekala s remontom, obojila ih u boje druge zemlje te još nekoliko godina čekala s prodajom. Prema dostupnim informacijama, Ukrajina traži oko milijun eura po komadu. Naši sugovornici tvrde da je to smiješno mala cijena što govori da s njima nešto nije u redu. Uz avione Ukrajinci nude i veliku količinu rezervnih dijelova koja je, navodno, proizvedena još u vrijeme Sovjetskog saveza . U slučaju kupnje ovih aviona Hrvatska bi u njih morala ugraditi potrebnu komunikacijsku i radio opremu kako bi bili kompatibilni sa njenim Migovima. Bez obzira na ove ove informacije u HRZ-u, kako saznajemo, ozbiljno razmatraju ovu opciju.
Mogućnost davanja nadzora hrvatskog zračnog prostora NATO-u, nagovještena je prije nekoliko mjeseci. Tada je iz Ureda predsjednika poručeno kako će u dilemi vojni avioni ili isplata mirovina predsjednik Josipović biti za drugu opciju. To bi u praksi značilo da bi zračni prostor nadzirali talijanski i mađarski vojni avioni.
Hrvatskoj se nude i opcije nabavke polovnih aviona novije generacije. Tako primjerice Rusija nudi 12 polovnih Migova-29 za 90 milijuna. Izraelski vojni dužnosnici su pak za nedavnog posjeta predsjednika Josipovića Izraelu, načelniku Glavnog stoæera generalu Dragi Lovriću prezentirali svoj avion Kfir C-10 Block 60, inačicu aviona Mirage.
Okvirna ponuda za 12 aviona je 235 milijuna eura. Francuski Dessasult nudi 12 svojih miragea F1 CT za 270 milijuna eura. No, sve su to financijski nedostižnije opcije za Hrvatsku. Kao i one koje uključuju kupnju novog aviona. U toj kategoriji najjeftinija je ponuda švedskog Gripena koji za najam 12 aviona traži 750 milijuna eura. SAD za isti broj F-16-ica traže 1,03 milijarde eura, dok bi isto toliko Eurofightera stajalo 1,26 milijardi eura.
Odluku politički vrh mora donjeti još ove godine jer sljedeće svih deset Migova 21 koje posjeduje HRZ mora biti spušteno na zemlju.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....