Prije nekoliko dana privedena je kraju trakavica u vezi s budućnosti borbene komponente Hrvatskog ratnog zrakoplovstva. Dokupom i remontom 12 borbenih aviona MiG-21 osigurat će se provedba zadaća kontrole zračnog prostora u sljedećih 10 godina, za koliko će biti produljen operativni vijek MiG-ova. Nakon isteka tog razdoblja, više se neće moći remontirati pa je upitno hoće li biti na vrijeme zamijenjeni novim borbenim avionom.
Ministar obrane Ante Kotromanović potpisao je 8. srpnja Ugovor za remont i dokup zrakoplova MiG-21 s ukrajinskom tvrtkom Ukrspeceksport. Sedam borbenih aviona iz sastava HRZ-a MiG-21bisD i MiG-21UMD, bit će remontirano, dok će još pet lovaca MiG-21bis biti kupljeni od Ukrspeceksporta. Konkurentski Aerostar nije uložio žalbu otkako je MORH obznanio da je povjerio posao remonta ukrajinskom zavodu.
Drugi remont
Na 99. sjednici Vlade RH, 26. lipnja, zamjenik ministra financija Boris Lalovac izvijestio je o cijeni: 132,988.865, 43 kune, odnosno nešto manje od 14 milijuna eura, s time što će 80 milijuna kuna biti isplaćeno ove godine, a ostatak - oko 53 milijuna kuna - platit će se iz proračuna za siljedeću, 2014. Dogovorena cijena uključuje: instalaciju i remont opreme, generalni remont aviona i motora, dokup još pet remontiranih MiG-ova, alate i pričuvne dijelove za dvije godine te obuku letačkog i tehničkog osoblja. Ukrajinska tvrtka nudi i logističku podršku u sljedećih deset godina, za koliko će biti produljeni resursi borbenih aviona. Prvi remontirani MiG-ovi bit će vraćeni u Hrvatsku krajem 2013., dok će remont svih 12 hrvatskih lovaca biti završen do sredine 2014.
Ovo je drugi remont hrvatskih MiG-ova, nakon onoga koji je 2003. proveo rumunjski Aerostar. Točne cijene aktualnog remonta svakog zrakoplova još nisu objavljene, no polazeći od toga kako bi svaki od pet dokupljenih MiG-ova trebao stajati oko 1,250.000 eura, prosječna cijena remonta svakog od sedam aviona procjenjuje se na 1,100.000 eura. Jedno s drugim iznosi spomenutih 14 milijuna eura.
Ozbiljne pripreme za provedbu tekućeg remonta počele su početkom 2011., kad su ruski stručnjaci u desetak dana pregledali sve zrakoplove MiG-21 kojima HRZ raspolaže. Stručno je Povjerenstvo MORH-a poslalo natječajne ponude rumunjskom Aerostaru, ukrajinskom Ukrspeceksportu, ruskom RSK MiG i izraelskom IAI-u. Svojim ponudama za remont i modernizaciju odazvali su se Aerostar, IAI i Ukrspeceksport. RSK MiG je odustao, smatrajući da MiG-21 nije perspektivna platforma za remont - pri čemu nije bila prihvaćena ni njegova zamjenska ponuda za kupnju rabljenih lovaca MiG-29. Ponuda IAI-a bila je otklonjena, vjerojatno, zbog visoke cijene koju je uvjetovala opsežnija modernizacija i povećanje borbenih sposobnosti. U završnoj fazi natječaja natjecali su se ukrajinski Ukrspeceksport i rumunjski Aerostar. Tu su fazu obilježili sporovi u vezi s vlasništvom ukrajinskih MiG-ova koje bi HRZ trebao dokupiti, što je konačno riješeno ukrajinskim državnim jamstvima i dostavljanjem zadovoljavajuće dokumentacije. Cijeli postupak dodatno je produljilo ponavljanje završne faze natječaja zbog rekonstituiranja Povjerenstva.
Aerostar je protiv sebe imao, mimo skuplje ponude, i loše odrađen remont naših aviona prije deset godina iza koga su ostale brojne zamjerke, poput loše integracije radio-komunikacijskih uređaja, nekvalitetnog remonta motora, lošeg rada na spremnicima za gorivo i stajnom trapu te provedba nekvalitetnih radova na radaru RP-22SMA.
Još po 850 sati naleta
Aerostar je propustio osigurati i odgovarajuću opskrbu rezervnim dijelovima, što je negativno utjecalo na operativnost flote. Nisu imali usvojene ni procedure za remont aviona MiG-21bis kojima HRZ raspolaže, nego samo za starije MiG-21PF. Takav rad “na slijepo“ rezultirao je lošim remontom 2003.
Nasuprot tome, Ukrspeceksport ima iskustvo u radu sa svim elementima lovca MiG-21bis. Tokom 80-ih godina upravo je prethodnica te tvrtke omogućila obuku tehničkog osoblja tadašnjeg Remontnog zavoda Zmaj u Velikoj Gorici, danas Zrakoplovno-tehničkog centra, da isti remontira i održava lovce MiG-21bis ondašnjeg Jugoslavenskog zrakoplovstva. Procedure proizašle iz tog iskustva i danas se primjenju na reditom održavanju MiG-ova HRZ-a.
Točni detalji dogovorenog remonta još nisu poznati, ali njegovu okosnicu čini produljenje letnih resursa svakog aviona kako bi se omogućila eksploatacija za sljedećih deset godina ili za 850 sati naleta po avionu. Za cijelo to razdoblje izvođač remonta nudi logističku podršku pri održavanju aviona, tj. alat i rezervne dijelove. Za sada je ista podrška ugovorena za razdoblje od prve dvije godine nakon remonta. Osim generalnog remonta aviona, u Ukrajini će se napraviti i generalni remont turbomlaznih motora Tumanski R25-300, koje koriste jednosjedni MiG-21bisD, i Tumanski R13-300, koji koriste dvosjedi MiG-21UMD.
Pretpostavlja se da važnu stavku obnove avionike predstavlja i remont radara RP-22SMA. Obradit će se i sustavi radionavigacije i instrumentalnog slijetanja VOR/ILS, radiokomunikacijski sustavi, transponder i IFF te GPS sustav.
Pet ukrajinskih MiG-ova nemaju istu konfiguraciju navedenih sustava i još nije poznato hoće li se hrvatski MiG-ovi prilagoditi njihovoj konfiguraciji ili obrnuto.
“Analiza izvodivosti i isplativosti remonta i produljenja životnog vijeka aviona MiG-21bis i MIG-21UM”, koju je HRZ napravio prošle godine, navodi da je prosječna raspoloživost flote borbenih zrakoplova oko 60 posto (ostatak odlazi na održavanje i preglede).
(...)
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....