MISTERIJ BEZ PRESEDANA

Otkriven ‘Amaterasu‘, znanstvenici zanijemili: ‘Mi nemamo pojma otkud to dolazi. Što se, dovraga, događa?!‘

Umjetnička ilustracija detektirane kozmičke zrake

Osaka Metropolitan University

Astronomi su otkrili rijetku česticu iznimno visoke energije kako pada na Zemlju. Nazvali su je po japanskoj božici sunca Amaterasu, a znanstvenici tvrde da je riječ o jednoj od kozmičkih zraka najveće energije ikada otkrivenih, piše Sky News.

Čestica Amaterasu ima energiju veću od 240 eksa-elektronvolti (EeV) i tek je druga u povijesti nakon čestice Oh-My-God, još jedne kozmičke zrake ultra-visoke energije koja je otkrivena 1991., a posjeduje 320 EeV energije.

Podrijetlo čestica je nepoznato, ali stručnjaci vjeruju da ih mogu stvoriti samo najjači nebeski događaji, veći od eksplozije zvijezde.

Toshihiro Fujii, izvanredni profesor na Sveučilištu Osaka Metropolitan u Japanu, rekao je da je isprva mislio da je ‘došlo do neke pogreške‘.

- Razina energije koju je pokazala čestica je bez presedana u zadnja tri desetljeća, rekao je.

Znanstvenici imaju pred sobom misterij bez presedana jer je čestica naizgled nastala iz ničega.

John Matthews, profesor istraživanja na Odsjeku za fiziku i astronomiju Sveučilišta Utah, objašnjava da u tom području nije bilo dovoljno visokoenergetskog događaja koje bi proizvelo česticu.

Činilo se da izlazi iz Mjesne praznine, praznog područja svemira koje graniči s galaksijom Mliječni put.

- Trebali biste moći pokazati odakle na nebu one dolaze, rekao je profesor Matthews.

- U slučaju čestice ‘O, moj Bože‘ i ove nove čestice, kada pratite njezinu putanju do izvora i ne pronalazite nijedan događaj visoke energije koji ju je mogao proizvesti, rekao je.

- To je najveći misterij - što se dovraga događa?

Obično kada kozmičke zrake ultravisoke energije udare u Zemljinu atmosferu, one uzrokuju kaskadu sekundarnih čestica i elektromagnetskog zračenja što se naziva veliki zračni pljusak.

Neke nabijene čestice u zračnom pljusku putuju brže od brzine svjetlosti, proizvodeći vrstu elektromagnetskog zračenja koje se može detektirati specijalnim instrumentima.

Jedan od tih instrumenata je i opservatorij Telescope Array u Utahu, koji je pronašao česticu Amaterasu.

Sada se nadamo da će čestica utrti put daljnjim istraživanjima koja bi mogla pomoći u rasvjetljavanju kozmičkih zraka ultravisoke energije i otkriti odakle dolaze.

Stručnjaci sugeriraju da bi to moglo ukazivati na puno veći magnetski otklon od predviđenog, neidentificirani izvor u Mjesnoj praznini ili nepotpuno razumijevanje fizike visokoenergetskih čestica.

Još jedan profesor, John Beltz, rekao je da mu lude ideje padaju na pamet u pokušaju da objasni misterij.

- Ovi događaji izgledaju kao da dolaze s potpuno različitih mjesta na nebu. Nije kao da postoji jedan tajanstveni izvor. To bi mogli biti nedostaci u strukturi prostorvremena, sudaranje kozmičkih struna, rekao je.

- Ne postoji konvencionalno objašnjenje, dodao je.

15. travanj 2024 12:23