KRITIKA JAGNE POGAČNIK

'ISPOVJEDNA TAJNA' Važan i velik krimi roman Drage Hedla

 Vlado Kos/CROPIX
Hedl je trenutno jedan od najintrigantnijih i najkvalitetnijih autora kriminalističkih romana u nas

Prošli, prije godinu dana objavljeni roman “Izborna šutnja” Drage Hedla ukazao je na nekoliko činjenica koje nije naodmet rezimirati jer su sada, nakon objavljivanja njegova nastavka, više nego potvrđene. Hedl je, naime, trenutno jedan od najintrigantnijih i najkvalitetnijih autora kriminalističkih romana u nas (što prije nekoliko godina možda i ne bi bilo teško, ali danas, kada je krimić jedan od najpropulzivnijih romanesknih žanrova, svakako puno znači), koji jako dobro zna da pisati žanrovski roman ne znači samo voziti zadanom rutom i ništa više od toga.

Njegovi politički krimići svakako svoju intrigantnost i uvjerljivost dijelom duguju i autorovom dugogodišnjem novinarskom poslu što ne pokazuje samo kako je simbioza književnosti i novinarstva nekad vrlo uspješna, već i to da punokrvno pisanje nije moguće postići bez iskustva “vlastite kože” i upućenosti u temu.

“Izborna šutnja” i “Ispovjedna tajna” romani su koji jasno daju do znanja kako se izabrani žanr može i mora nadograditi odmacima od primarnog krimi-zapleta, složenijim karakterizacijama likova i uvjerljivom atmosferom jer inače sve skupa ostaje tek “papirnato” prolaženje od zagonetke do njezinog rješenja.

I na koncu, ova dva romana koji bi prema najavama uskoro trebali biti dijelom buduće Osječke trilogije, vjerujte, mnogo su zanimljiviji od one Stockholmske ili Milleniumske, jer je jednostavno prirodno da mnogo bolje percipiramo priču o tome kako se jedan silovatelj i kriminalac penje na ljestvici hrvatskog političkog uspjeha, bez obzira na energiju koju u njegovo raskrinkavanje ulažu rijetki novinari i policijski istražitelji koji nisu podlegli zakonima korupcije, straha i prijetnji.

Hedl je završetak “Izborne šutnje” načinio vrlo logičnim i zaokruženim, ali istovremeno i otvorenim, tako da dva romana lagano i bez šavova prelaze jedan u drugi, premda se bez problema mogu čitati i samostalno. Naši poznanici iz “Izborne šutnje”, inspektor Vladimir Kovač i novinar Stribor Kralj, skupa s cijelim svojim obiteljskim, intimnim, etičkim backgroundom, pomagačima i oponentima, pa i već dobro poznatim inspektorovim kaktusom, preselili su se u novi roman i nisu se spremni pomiriti s činjenicom da političar kojeg su raskrinkali u strašnim i prljavim rabotama upravo doživljava aboliciju i potpomognut mafijaškim jatacima i saborskim imunitetom kreće u novu rundu uspona na političkoj ljestvici.

Hedl vrlo inteligentno priču u početku skreće na drugi kolosijek, u kojem će glavnu ulogu imati jedan psihopat koji razgovara s ježevima, mlada djevojka iz poznate osječke obitelji koju opsesivno uhodi i ubojstvo za koje se na prvi pogled čini da je vrlo lako rješivo. No, upravo će ta fabularna dionica, koja se neprestano izmjenjuje s onima u kojima novinar i inspektor riješavaju “repove” raspleta iz prethodnog romana, kao i svoje privatne probleme, dovesti ponovo do onoga što čini temelj Hedlovih kriminalističkih romana.

Ovaj put prostorno proširen do Beograda, gdje se dio romana zbiva, i sprege hrvatske i srpske mafije, ova nas napeta priča dovodi do istog lokalnog političara i njegovih prljavih tajni i snažnim reflektorom osvjetljava svu bijedu političkog, novinarskog, sudačkog i crkvenog miljea, zdušno potpomognutog onim kriminalističkim.

Hedl jest angažiran i vrlo “stvarnostan” pisac, gotovo da mu ovom trenutku u tome nema premca, oštar i kritičan prema istim pojavama s kojima se “gomba” u svome novinarskom poslu, ali srećom on nije samo to, jer u tom slučaju ovakvi hvalospjevi ne bi bili objektivni. Zanimljiva priča, dinamika i lakoća savladavanja pravila žanra jednostavno se podrazumijevaju, no sjajni glavni likovi koji ne bi bili takvi da nema i onih sporednih, emocije koje se često ne mogu kontrolirati i svladati, samoće i unutarnja previranja, sumorna osječka jesenja atmosfera, bolna zavjera šutnje koju je nemoguće probiti, pripovjedna vještina i kultiviran stil vidljiv baš u svakoj rečenici, ono je što, osim odnosa prema samoj temi, ovaj roman čini velikim i važnim. Hedl uspijeva ono što je možda i najteže, spojiti čitkost i kvalitetu, vijest iz crne kronike i visoku literaturu, krimić i roman likova i grada, a jednu lokalnu priču izdići daleko iznad prostornih koordinata. Daleko, čak dalje od Stockholma...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. studeni 2024 10:41