‘Usidrene‘ u HNK

Bošnjak je poput Čehova pisac blage ironije i tihe groteske no režija je tu previše hladna

Scena iz predstave 'Usidrene'
Režija Anastasije Jankovske hladna je u odnosu prema glumačkim pozicijama. Izvan tog okvira izlazi samo Anja Šovagović Despot

Nadoknađujemo pandemijske zaostatke: pogledao sam lani u prosincu praizvedenu dramu Elvisa Bošnjaka "Usidrene" u splitskom HNK u režiji Anastasije Jankovske, još u koprodukciji sa zagrebačkom Gavellom i zadarskim HNK. Posrijedi je treći dio "Dalmatinske trilogije" Bošnjakove, koju čini s dramama "Nosi nas rijeka" (2002.) i "Kašete brokava" (2015.), također praizvedenima u splitskom HNK, a u režiji Nenni Delmestre.

Bošnjakovo dramsko pismo jest, rekao bih, jedno pučki intonirano a uspješno podražavanje jedne sjevernjačke, zapravo čehovljevske dramaturgije u dalmatinskom ambijentu i temperamentu. Mediteranski pisac sa sjetom težom od riječi, koji komiku skriva tako što je skrivenu nudi, otprilike tako. Trilogiju bogati jezik: prvi dio jest pisan štokavskim govorom Hrvaca, drugi splitskim, nazovimo ga tako, žargonom, a ovaj treći čakavskim govorom otoka Drvenika. Ne sjedinjuje ga ni realizam radnje, ni mjesta, ni likovi negoli zapravo dublja tema: obitelj kao glavni izvor otuđenja.

Redateljica nije iskoristila izvanrednu scenografiju Vesne Režić da splete u njoj ikakav dinamičan mizanscen, uglavnom zbivanje teče na prosceniju, a režijom je potisnuta komika. Kostimi Marite Ćopo odviše su, rekao bih, otmjeni, no u skladu su eto s hladnoćom režije. Bošnjak je, doista poput Čehova, pisac blage ironije i tihe groteske, a režija je hladna i hladna u odnosu prema glumačkim pozicijama.

Izvan tog režijskog okvira izlazi samo Anja Šovagović Despot kao Jakovica, žena koja je 37 godina čekala supruga koji je otplovio u Južnu Ameriku i više se nije javio, a vraća se eto poslijepodne. Ona igra tu matronu posve na granici komične pretjeranosti, a opet kao uvjerljivu, čvrstu pojavu te nas otprve privlači da iščekujemo kako će reagirati, što će reći kad taj njezin Odisej napokon dolovi.

Njezin odnos s ukućanima, sestrom, udovicom, njezinom djecom, svojom djecom, susjedom također nas privlači, no ostali likovi baš i ne. Još je odličan Davor Jureško kao taj Antonio, kojem isto vjerujemo kad se pojavi da ga eto nije bilo desetljećima, no režijski je prenaglašen i pritjeran u kut repeticijama nepotrebnim. Još igraju Snježana Sinovčić Šiškov, Maruška Aras, Katarina Romac, Martina Čvek i Goran Marković.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. studeni 2024 01:44