Čipkasta, ubrzavajuća predigra operi, preživjelom i često izvođenom dijelu opere “Svilene ljestve” britkog skladatelja Gioachina Rossinija, otvorila je gostovanje Filharmonije BBC-ja (BBC Philharmonics) za vrlo posjećeni ciklus “Lisinski subotom”.
Otvorila je koncertnu večer lakim potezom i fino balansiranim tonom, gotovo toliko da bi se mogao očekivati nastavak opere. Filharmoničare BBC-ja, jednog od ponajbolje ugođenih i spremnih engleskih simfonijskih sastava, predvodio je temperamentni Juanjo Mena, dirigent španjolskog podrijetla i, razumije se, međunarodne karijere.
Tihi i pozorni slušatelji
Sve bi bilo u redu da suvremeni austrijski skladatelj Bruno Hartl umije staviti točku ili običnu gumicu za brisanje ili upotrijebiti tipku “delete” za veći dio svog dugočasnog “Koncerta za udaraljke i orkestar op.23”, brbljavog djela bez konca i kraja i napokon bez prave svrhe. Jedini je ostvareni cilj kompozicije da se pokaže isvrsna sportsko-olimpijska sprema za izmišljenu koncertnu maratonsku utrku. Svladana glazbenička osjetljivost udaraljkaša Martina Grubingera u takvom kontekstu vrlo malo znači. Jednim je dijelom, onim ugođajnim, nalik na kakav lijepi krajolik Hartlovo zamaranje vještinom bez pravog, osim onog cirkusantskog razloga, iskupila skladba “Prizma”, odnosno rapsodija za marimbu i orkestar japanske marimbistice i skladateljice Keiko Abe. Ona je u svojoj “Prizmi”, koja “lomi” zvuk nježnim potezima, zazvala likovne asocijacije bez neke naporne namjere da glazbenički pogled kroz prizmu bude povijesni. S teško prispodobivim sposobnostima Martin Grubinger je to i znao i mogao osvijestiti u glavama i osjećajima slušatelja, tihih i pozornih kao na kakvom duhovnom obredu.
Koncertna stanka je tada dobrodošla za sabiranje dojmova. Nakon pauze na podij su stupili Škoti. Fascinacija nekim izmaštanim i navodno gorštački pravednim mentalitetom okupirala je mnoge ljude, pa i skladatelje. U novije se vrijeme u filmskoj bajci uživalo u “Highlanderu”, u krvavom obračunu slavne engleske kraljice Elizabete I. s Marijom Stewart. I u obližnjem su Beču, bivšoj imperijalističkoj prijestolnici, ulice, odnosno prstenovi kao i vrata (dveri) nazvani po Škotima. Svježe će se za koji dan na koncertnom repertoaru naći i Beethovenove “Škotske pjesme” iz kasnoga opusa, a Mendelssohnovu “Simfoniju u a-molu”, odmila zvanu “škotskom”, na svoj su program uljudno i pomirljivo uvrstili i BBC Philharmonic predvođeni Juanjo Menom.
Živa kreacija
U izvedbu su uložili sve svoje i znanje i neupitnu sviračku upućenost uz kontrolirani dirigentov temperament. Mendelssohnova “Škotska” bila je prava poslastica koncertne večeri i onda kada se moglo pomisliti da se desetinama puta slušala. Živa kreacija s pravom mjerom dobrohotnosti vještine i otmjenosti. Dakako, veliki bravo nije izostao ni uvjerljivom i posvećenom udaraljkašu Martinu Grubingeru iz prvog dijela večeri niti Orkestru i dirigentu Juanjou Meni.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....