Šeki snima, pazi se

U filmu o nogometašu Crvene zvezde, pojavljuju se Lola Novaković, Tereza Kesovija, Zvonko Špišić, 4M...

Film ”Šeki snima, pazi se”

 Press
Film radi kojeg je Marijan Vajda morao napustiti zemlju, sada je restauriran i od sutra se prikazuje u Kinoteci

U kinu Kinoteka, u sklopu tematskog programa 'Umijeće neuspjeha' održat će se premijera digitalno restaurirane verzije filma "Šeki snima, pazi se" (1962.) redatelja Marijana Vajde.

Jedan od najzanimljivijih trenutaka filmske povijesti ovih prostora, koji se dogodio na razmeđi službenih kulturnih politika i pop-kulture, ostavio je vrlo vidljiv i nažalost negativan trag na sudbine svojih autora. Strukovni, državni i medijski aparat 1962. godine toliko se zahuktao u reakcijama na film Marijana Vajde "Šeki snima, pazi se", da je redatelj nakon njegova nastanka izbačen iz Udruženja filmskih umjetnika Srbije te je naposljetku emigrirao u Njemačku i nastavio raditi u tamošnjem žanrovskom filmu. Ova satirična komedija bezrazložno je označna epitetom 'najgori film svih vremena', publika ju je bojkotirala, dok su se vodeća pera onodobne publicistike natjecala u tome tko će je više ocrniti. Film je brzo povučen iz javnog prostora tako da je i šira suvremena revalorizacija izostala, odnosno oprezno je rađena na rijetkim projekcijama loših filmskih ili još lošijih kućnih VHS kopija.

Vrijedna odluka Hrvatske kinoteke Hrvatskog državnog arhiva da u mapiranju povijesti domaćeg filma pažnju skrene ne samo na dokazane kanonske naslove, nego da restaurira i teško nabavljive i rijetke filmove posve suprotne povijesno-percipirane vrijednosti, na tragu je prakse uglednih svjetskih filmskih kuća i arhiva koji uvažavaju i one rubne dijelove kinematografije. Restauracija 'ozloglašenog' filma Marijana Vajde sjajna je prilika da se, s prijeko potrebnim odmakom, moderna javnost i filmologija upoznaju s njegovim specifičnim dosezima.

Na ovu svojevrsnu obljetnicu, 60 godina nakon nastanka, "Šeki snima, pazi se" nije iznenada postao kanonski klasik, nego je ostao dokument vremena i razvoja lokalne kinematografije koji dobro mapira procvat jugoslavenske pop i 'celebrity' kulture, uz oslanjanje na produkcijski izrazito minimalni ambijent i nastupe tada vodećih zvijezda glazbe i sporta. Naslovnu ulogu tumači nogometaš Crvene zvezde Dragoslav Šekularac Šeki, dok se u popratnima pojavljuju pop-zvijezde Lola Novaković, Zdenka Kovačiček, Tereza Kesovija, Sedmorica mladih, Zvonko Špišić, grupa 4M i drugi. Zagrebački Jugoton sve je popratio na jednoj od prvih tematskih singlica koje su promovirale glazbu iz filma. Scenarij nestašno ubada i kritizira tadašnju filmsku 'industriju', sprda se s idejom art-filma kojeg nitko ne gleda i vrlo zdravo samoga sebe smatra novim filmskim pravcem kojeg naziva 'neo-diletantizam'. Ne čudi stoga što je baš struka najviše nagazila Vajdu; upravo je ona u metafilmskom fokusu ismijavanja.

Marijan Vajda zastupnik je televizijske i kazališne estetike na filmu, iste one koja je kasnije proslavila glazbeno-scenske radove Antona Martija i Angela Miladinova, ali nažalost, u tome ih prikladnijem mediju ovaj redatelj nije imao prilike ostvariti. Današnjoj će publici Šeki snima, pazi se biti iznimno zanimljiv kao primjer davnašnje pop-estetike i žurne zapadnjačke komercijalizacije, pod pretpostavkom da ga promatraju u kategoriji neobičnog, ali vrijednog povijesnog odmaka, kaže Željko Luketić, filmolog i istraživač popularne kulture koji će prije projekcije održati uvodnu riječ.

Hrvatska kinoteka Hrvatskog državnog arhiva uz pomoć Hrvatskog audiovizualnog centra digitalno je restaurirala film 2020. godine u studijima Ater i Klik film u Zagrebu. U restauraciji su korišteni originalni negativ i ton negativ filma.

"Šeki snima, pazi se" otvara program pod nazivom 'Umijeće neuspjeha' koji se bavi jednim od najvećih tabua suvremenog društva: neuspjehom. Kroz pet tematskih cjelina istraživat će se načini na koje je neuspjeh kao motiv, koncept ili posljedica oblikovao povijest filma, a u ciklus nas uvodi tema 'Točka na i' posvećena filmovima koji su označili krajeve pojedinih stilskih razdoblja ili karijera unutar i izvan filma. Program uključuje i jedan od najboljih filmova svih vremena – "Građanin Kane" Orsona Wellesa te svojevrsnog hollywoodskog Šekija - epski vestern Vrata raja koji je upropastio studio United Artists, karijeru oskarovca Michaela Cimina ("Lovac na jelene") i struju tzv. novog Hollywooda.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
18. studeni 2024 13:45