Subversive festival kulturna je manifestacija koja po tradiciji svakog svibnja u Zagreb donosi smjesu zanimljivih filmskih projekcija, te političkih predavanja i debata. U svojoj osnovi ljevičarski politički forum, Subversive- međutim- već sedamnaest godina privlači i filmofile neovisno o ideologiji, zato što je filmski program manifestacije od samih početaka relevantan i znalački selektiran.
To vrijedi i za ovogodišnje, sedamnaesto izdanje koje počinje u ponedjeljak 20. svibnja projekcijom korejskog filma "Putničke potrebe" režisera Hong Sang-sooa. Glavni program ovogodišnjeg Subversivea donosi po jedanaest igranih i dokumentarnih naslova, a u oba- pogotovo u igranom- ima nekoliko prvoklasnih atrakcija.
Vjerojatno najprestižniji "skalp" ovogodišnje selekcije Subversivea je film "Ljubav i krvoproliće" (Love Lies Bleeding) britanske redateljica Rose Glass. Glass- inače autorica specijalizirana za horore- snimila je feministički akcijski film osvete ambijentiran u svijet ženskog body buildinga. Junakinja filma- koju glumi Kirsten Stewart- domarka je u fitness centru koja se spetlja s mladom bodibildericom. Kad junakinjinu sestru prebije muž, njena ljubavnica odluči sama izravnati račune. Film je ambijentiran u provincijsku Ameriku 1989., a i po estetici i vizualnom stilu pastišira videotečnu akciju 80-ih poput filmova McTiernana ili Camerona. "Love Lies Bleeding" premijerno je prikazan ove zime na Sundanceu, a u međuvremenu je postupno postao feministički klasik, nešto poput ovovjeke "Thelme i Louise" s prstohvatom "Plavog baršuna". Filmofili ga ne bi smjeli propustiti!
Drugi nezaobilazni film Subversivea je svakako "Himera" talijanske redateljice Alice Rohrwacher. Film se bavi ilegalnim kopačima antikviteta koji protuzakonito iskapaju etrurske starine i prodaju ih kolekcionarima na crno. Junak filma je mjesni mladić (Josh O‘Connor) koji ima nadnaravni, rašljarski dar da nađe arheologiju. No, on je istodobno i seoska luda, a iskapanju starina ga ne privlači zarada, nego mistično iskustvo. Redateljica filma jedna je od dvije sestre Rohrwacher koje su posljednjih godina ostavile snažan pečat u talijanskom filmu: njena sestra- briljantna glumica Alba- pojavljuje se i u "Himeri". Alice Rohrwacher snima zanimljive filmove u kojima se miješa utjecaj Pasolinija, neorealizam, magični realizam i južnjačko katoličanstvo. "Himera" je jedan od najboljih filmova koji će ove godine biti prikazan u Zagrebu.
U igranom programu zanimljiv je i čileanski film "Doseljenici" (Los colonos) Felipea Galveza Haberlea. Film tematizira jedno od najmračnijih poglavlja čileanske povijesti, takozvani patagonski genocid iz 1880-ih godina. Tada su najamnici u službi velikih stočara sustavno istrijebili domorodačko stanovništvo Ognjene Zemlje koje je smetalo veleposjedima. Galvezov film prati škotskog ratnog veterana koji u službi veleposjednika (Alfredo Castro) kreće u pohod.
Politički je papren i film "Sve jasno" mađarskog režisera Gabora Reisza. Film se bavi medijsko-nacionalističkom hajkom koja se podigne protiv srednjoškolskog profesora koji je na maturi zajedljivo komentirao nacionalističku kokardu na odori ne-baš pripremljenog maturanta. Ispostavi se da je dječak sin moćnika iz Fidesza, a u sve se upletu i prorežimski tabloidi. Film je nagrađen u popratnom programu Venecija, a u Mađarskoj je bio izložen priličnoj hajci.
Od istaknutijih igranih naslova tu je i film koji otvara program, "Kritična zona" Iranca Alija Ahmadzadeha. Film je osvojio glavnu nagrade festivala u Locarnu. Tu su i dva ex-YU filma: "Radnička klasa ide u pakao" Mladena Đorđevića, film s tri nagrade na FEST-u i s Leonom Lučevom u jednoj od glavnih uloga, te "78 sati" Emilije Gašić.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....