FRANCUSKA UMJETNICA ZA JUTARNJI

ORLAN: Lady Gaga je obična kradljivica, imitira me, a ne navodi kao inspiraciju

Razgovarali smo s francuskom umjetnicom, zvijezdom izložbe ‘Ljubav prema riziku’ u MSU

ZAGREB - Francuska umjetnica ORLAN na naš je intervju, pa kasnije i na otvaranje izložbe “Ljubav prema riziku”, prekjučer u Muzeju suvremene umjetnosti, stigla upravo onakva kao što smo i očekivali: visoko podignute kose, pola bijele, pola crne, s naočalima crno-žutih okvira, s ogrlicom od ciferšlusa i u kišnom mantilu na kojem su nacrtane lubanje.

A na svakoj strani čela, iznad obrva, ima dvije poveće izbočine koje su nastale tijekom njezinih brojnih operacija, a koje je za ovu svečanu prigodu ukrasila šljokicama.

No, da je bila na devet estetskih operacija, teško je na prvi pogled zaključiti: ne izgleda baš tako plastično. “Kad čitaju o mojim operacijama, ljudi očekuju monstruma, a ja izgledam prilično normalno”, objašnjava Orlan u intervjuima.

Borba protiv prirode

Na operacijama je, naime, ova umjetnica izmijenila lice kako bi neki od dijelova nalikovali pojedinim slikama iz povijesti umjetnosti. Taj je rad nazvala “Reinkarnacija Svete Orlan”, a operacije su bile prenošene uživo u brojnim muzejima. Na zagrebačkoj izložbi taj proces pratimo na fotografijama.

Dok razgovaramo, pokušavam dešifrirati na koga zapravo nalikuje: čelo joj je poput Da Vincijeve Mona Lise, brada kao u Botticellijeve Venere, usne kao u Boucherove Europe... “Borim se protiv prirođenog, nezaustavljivog, programiranog, DNK, prirode i Boga”, kaže ova 65-godišnja umjetnica, koja se odlučila za brojne operacije ne zato što se željela pomladiti već zato što je vjerovala da to može biti moćan umjetnički rad. U namjeri da ponovno napiše povijest umjetnosti, ali na vlastitom tijelu:

- Moj se rad često pogrešno interpretira. Kad jedna žena ide na estetske operacije, pretpostavlja se da to čini kako bi bila ljepša. No, ja sam željela nalikovati na određene likove zbog pripovijesti povezanih s njima - kaže.

Ipak, neke su se feministice glasno izrazile protiv vašeg rada? - Feministice su kao i psihoanalitičari, ima raznih struja. U isto su me vrijeme u Americi jedne glasno napadale, a druge zvale da održim predavanje.

Naziv je zagrebačke izložbe “Ljubav prema riziku”. Volite rizik? - Ne znam da li ga volim, no puno sam ga puta u životu preuzimala, i privatno i u umjetnosti. Kad radimo nešto novo, uvijek riskiram, a da li će taj rad izazvati skandal ili ne, ne može se znati unaprijed. U svojem radu propitujem kako se u našem društvu poima tijelo kroz različite političke, estetske i društvene norme.

Kršćanska skulptura

A što za vas znači bol? - Prvi dogovor s kirurgom, kad sam išla raditi operacije, bio je da ne bude boli, da dobijem jaku anesteziju. Ne vjerujem u bol, bol je anakronizam. Zato sam i napisala Manifest tjelesne umjetnosti u kojemu sam objasnila razliku, ogradila sam se od body arta sedamdesetih koji je bio povezan s patnjom i koji je zapravo značio istraživanje koliko se toga može podnijeti.

Ta vrsta body arta je nadiđena. Jako sam protiv patnje i boli koja je sveprisutna u kršćanskom društvu. Ja sam za puteno tijelo, za uživanje, za senzualnost - govori umjetnica, koja je početnu inspiraciju za svoj rad dobila upravo od jedne kršćanske, ali istodobno putene skulpture, Berninijeve “Svete Tereze u ekstazi”.

Krstila je sebe kao svetu Orlan, počela se odijevati kao živuća skulptura u baroknim kostimima, a dizajn za haljine radili su joj poznati dizajneri poput Isseya Miyakea ili Paca Rabannea. Inspiraciju je dobila tijekom operacije izvanmaterične trudnoće (koja se također prenosila uživo), gdje joj je, dok je ležala na stolu, kirurg počeo nalikovati na svećenika, asistenti su izgledali kao da su na misi, a svjetlost u pozadini podsjetila ju je na nebesku svjetlost Berninijeve barokne skulpture.

- I sad radim nove skulpture koje su također vezane uz draperiju, uz nabore - kaže, i pokazuje mi projekt “Self Hybridizations”. Gledamo i novije radove, koji govore o raznim temama, od rasizma do seksualnosti. Na jednom su prizori iz nogometnih utakmica na križu (“I nogomet i religija manipuliraju ljudima”), a drugi je rad citat “Podrijetla svijeta” Gustavea Courbeta, no umjesto ženskog spolnog organa, ovdje je muški organ na fotografiji.

Ček za psihoanalitičara

Bavi se skulpturama, fotografijama, instalacijama, performansima, proučava biotehnologiju.

Radije priča o svojim novijim radovima, no vraćam je ipak u prošlost, kad je u petnaestoj godini života prestala biti Mireille Suzanne Francette Porte iz Saint-Étiennea i ponovno se rodila, ovaj put kao ORLAN: - Prvi sam put tim imenom potpisala ček kod psihoanalitičara. Iz tog je razdoblja i moj prvi ulični performans, hodala sam s jedne strane rodnog grada na drugi, što sam sporije mogla. No, ja dugo nisam bila priznata, bila sam osporavana, istjerana sam sa škole u kojoj sam predavala, moj je rad bio previše šokantan.

Internetski su forumi puni slika koji uspoređuju Lady Gagu i ORLAN. Pjevačica uistinu neodoljivo nalikuje ovoj umjetnici.

Lady Gaga vas imitira? - O, da.

Što ćete poduzeti? - To nije moj problem. Brojni su me umjetnici i modni kreatori citirali, ali bi me spomenuli kao izvor. Lady Gaga ne spominje svoj izvor, i to nije pošteno, ona je najobičnija kradljivica.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. studeni 2024 09:45