ZAGREB - Ministrica kulture Andrea Zlatar Violić ove godine je prvi put raspisala natječaj za nastup na Venecijanskom bijenalu arhitekture. Pobijedio je kustos Tomislav Pavelić koji u prostor Arsenala u kolovozu vodi Pulsku grupu.
Ne znamo je li to ministrica mogla predvidjeti, no nastup Pulske grupe na Bijenalu i prije je samog otvaranja postao vruća tema.
“Otok Katarina je neosporno kulturno dobro, a svi koji se bore tu činjenicu diskreditirati brisanjem otoka s liste kulturnih dobara, nisu ništa drugo do vandali - isti oni koji su svojim neizvedivim megalomanskim vizijama spriječili korištenje vojnih zona te prepustili ovaj prostor zubu vremena. U slučaju da se Vlada odluči na barbarski čin brisanja iz registra kulturnog dobra, ne znamo što nam preostaje prezentirati na Bijenalu u Veneciji? Predstaviti mjesto u kojem je kultura predmet javnog linča?”, stoji među ostalim u apelu koji su iz Pulske grupe uputili medijima, nakon burne rasprave o projektu Brijuni Rivijera.
Kakav će biti nastup
Pulska grupa je skupina od desetak mladih aktivista i entuzijasta, u najvećem broju arhitekata, najpoznatijih po projektu Crvena Pula, koji se bave urbanističkim problemima u ovom gradu. Što su točno mislili izložiti u Veneciji pitamo arhitekta Emila Jurcana, jednog od istaknutijih članova grupe.
- Naziv našeg nastupa je “Neposredna demokracija zahtijeva neposredan prostor”. Namjeravamo izložiti presjek projekata koje smo radili, kao i dosadašnjih događanja na području aktivizma. Izložiti to polje sukoba za prostor neposredno oko nas, sukoba između privatnika i zajednice. Kroz novine i kroz video, pokazati način na koji aktivisti senzibiliziraju javni prostor. Osim lokacija Svete Katarine i Muzila, kojima smo se bavili, pokazat ćemo i projekte aktivista za Srđ i za Varšavsku, sve važnije kolektivne borbe koje su se dogodile u posljednje dvije godine - govori Jurcan.
No, koliko je njihov projekt za pulske prostore konkretan, a koliko su to kule u zraku?
- Naš je projekt, koji smo predložili na samom početku, kad je iz Svete Katarine izlazila vojska, dugoročno profitabilniji od ovog koji se sada nudi. Imali smo na umu berlinske modele, da se na početku prostori daju na besplatno korištenje, a onda kad postanu profitabilni, da se uvede najamnina. Na Svetoj Katarini još smo 2006. godine organizirali međunarodnu arhitektonsku radionicu. Na lokaciji bismo smjestili brojne javne sadržaje.
Osim priče oko nastupa na Venecijanskom bijenalu, povod je javnog istupa Pulske grupe i napad na zaposlenike Konzervatorskog odjela u Puli, kao i Ministarstvo kulture “koji su već tjedan dana predmet medijske hajke, sve kako bi se sakrio fijasko projekta Brijuni Rivjere”. Naime, 12. veljače Ministarstvo kulture donijelo je odluku o novom statusu kulturno-povijesne cjeline Sveta Katarina - Monumenti, upisujući ih u registar kulturnih dobara, mjesec dana nakon što je zatvoren međunarodni javni natječaj za koncesionare nad tom lokacijom u sklopu projekta Brijuni Rivijera.
Sporna odluka
Nakon toga javio se kandidat za koncesiju Darko Končar, kao i istarski župan Ivan Jakovčić, koji nisu skrivali nezadovoljstvo tom odlukom. Tim je povodom i povjesničar umjetnosti Zvonko Maković nazvao pomoćnika ministrice kulture Zlatka Uzelca diletantom. Uzelac je bio među onima koji su odlučili da Sveta Katarina postane zaštićena:
- Na Bijenalu smo željeli izložiti kulturno dobro, jer smatramo da prostor Svete Katarine to jest, a kako se u posljednje vrijeme o svemu govori kao o lakrdiji, ispada da ćemo izložiti lakrdiju. Što ćemo, dakle, izložiti, bit će odluka vlasti - kaže Jurcan.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....