OVO JE NJIHOVA PRIČA

Zagrebački kafić na karti svijeta: Kako je Luta u samo 3 godine postala međunarodno prepoznata destinacija za ljubitelje kave

Braća Matej i Danijel Losić s Nevenom Kamenskim stvorili su mjesto gdje se dolazi i radi kave i radi cjelokupnog iskustva koje nadilazi uobičajeni koncept kafića

Luta nije nastala kao uobičajeni poslovni pothvat, nego kao izraz strasti i autentične vizije. Dugi su niz godina braća Losić, Danijel i Matej, živjela u Kanadi, ali su se vratili doma prije pandemije, noseći sa sobom dragocjeno iskustvo i obrazovanje. Ideja za Lutu došla je spontano kada su se Danijel i Neven upoznali preko Danijelova šogora koji je tada pržio kavu za Cogito. Odmah su kliknuli, povezujući se zajedničkom ljubavlju prema kvalitetnoj kavi i vizijom promoviranja zdravog života.

image

S lijeva na desno: Neven Kamenski, Matej Losić, Danijel Losić

Marko Zbodulja

"Lutu smo otvorili iz ljubavi, više kao hobi. Nije nam presudna s financijske strane. Da sutra zatvorimo, znamo da smo uspjeli u onome što smo planirali", kaže naglašavajući kako njihova motivacija daleko nadilazi profit. Prije samog otvaranja proveli su nekoliko mjeseci intenzivno vježbajući i usavršavajući svoj koncept, odlučni da neće otvoriti vrata dok ne budu potpuno zadovoljni svakim aspektom. Danijel smatra da u Hrvatskoj nije toliko teško pokrenuti nešto novo, posebno u Zagrebu, ali su potrebne volja i jasna vizija.

Dizajnersko obrazovanje koje su braća stekla u Kanadi omogućilo im je drugačiji pristup poslu. "Na fakultetu u Kanadi dizajn se ne uči samo estetski, već proceduralno i sistemski. Kako izgraditi sistem u bilo kojem poslu", objašnjava Danijel. Ova metodologija postala je temelj njihova poslovanja, osiguravajući besprijekornu konzistentnost i organizaciju u svakom aspektu rada.

image
Darko Tomas/Cropix

Kada su braća Losić i Neven Kamenski najavila svoju namjeru da otvore specialty kafić u Zagrebu, naišli su na val skepticizma. Mnogi su im govorili da u konzervativnom Zagrebu nema mjesta za "hipsterski" koncept poput njihova, da lokalno tržište nije spremno za višu cijenu kave i eksperimentalne pristupe pripreme. No, umjesto da se obeshrabre, braća su odlučila dokazati skepticima da su u krivu, fokusirajući se na stvaranje autentičnog iskustva koje će privući istomišljenike koji znaju prepoznati kvalitetu.

Središnji pristup koji je Luta donijela i održala na zagrebačkoj sceni jest "multi-roaster" koncept, praksa korištenja kava iz različitih pržionica umjesto fokusiranja na jednog dobavljača ili vlastitu proizvodnju. "Glavna stvar je upravo taj koncept multi-roastera", govori Danijel. "Jedna od najboljih pržionica na svijetu je Sey u New Yorku. Njezin vlasnik je rekao da bi, kada bi opet otvorio shop, otvorio multi-roastery. Filozofija prženja vlastite kave kao jedine opcije više nije toliko relevantna."

Njihov model napredovao je do točke gdje, osim stalne ponude glavne kave (već dulje vrijeme to je La Cabrin Brasil), svakih pet dana mijenjaju dvije nove kave. Dobivaju brojne ponude različitih pržionica, ali i sami aktivno istražuju. Danijelovo nedavno putovanje u Kostariku na farmu Roberta Mate, La Finca Las Nubes, s kojom surađuje pariška pržionica Kawa, svjedoči o njihovoj predanosti razumijevanju cijelog procesa proizvodnje kave i pažljivoj selekciji.

image
Darko Tomas/Cropix

Naravno, u Zagrebu postoje kafići koji nude nekoliko opcija zrna, ali razlika je u tome što se u Luti ta zrna kave vrlo redovito mijenjaju i, što je još posebnije, to je pomno planirano. Generalno imaju tri opcije za espresso: jednu baznu, koja je "klasičnijeg" profila okusa, jednu svježiju, laički rečeno citrusnu opciju, i jednu eksperimentalnijeg tipa (anaerobičnu, fermentiranu), koja se pije kao dupli espresso. Osim ovoga, u shopu uvijek nude i kavu za doma, od nekoliko europskih pržionica, i rotiraju ih na tjednoj bazi.

U kafiću su momci započeli suradnjom sa splitskom pržionicom Kava Family, gdje je tada radio Tobias Berg, kojeg Danijel opisuje kao u tom trenutku najvećeg eksperta za kavu u Hrvatskoj. Nakon nekoliko mjeseci poslovanja dodali su drugu pržionicu - La Cabru, čiji Brasil i danas koriste kao jedno od svojih glavnih zrna. Nakon gotovo tri godine rada Luta je stekla takvu reputaciju na europskoj sceni specialty kave da tjedno dobivaju i do pet ponuda od pržionica koje žele biti dio njihove ponude.

image
Darko Tomas/Cropix

"Stvorila se reputacija da smo multi-roaster shop s visokom razinom kvalitete, ali radimo samo s onima s kojima imamo dobar odnos i za koje smo sigurni da poštuju farmere", govori Matej. Njihova predanost kvaliteti manifestira se i u spremnosti da ponude kave koje su i tri-četiri puta skuplje od standardnih, bez nužnog fokusa na zaradu. "Mi smo spremni čak i ne zaraditi na nekim kavama, samo da ih ljudi mogu probati", ističe Danijel. "Primjerice, kava može koštati i tri-četiri puta više od nekog standardnog Brasila, ali mi ćemo je svejedno uzeti i ponuditi. Nitko drugi to neće jer se to smatra rizičnim. Mi to radimo zato što nam je gušt da ljudi probaju nešto novo. Kod nas je standardni Brazil već najskuplji u Zagrebu, a mi uzimamo kavu i do četiri puta skuplju od toga, i ne pokušavamo na njoj nužno zaraditi."

Ova filozofija dijeljenja vrhunskih iskustava s kupcima, bez primarnog fokusa na profit, odražava se i u cijenama. "Ljudi će kod nas reći da je kava skupa, ali da mi naplatimo onoliko koliko bismo mogli po realnoj cijeni, bilo bi još i više. Zato često preuzmemo dio troška na sebe, jer želimo da ljudi probaju nove stvari", objašnjavaju.

image
/Marko Zbodulja

Kada se netko prvi put nađe u ovom kafiću, prvo što zapinje za oko je neobičan prostor s vrlo specifičnim stolovima i stolicama, interijerom. No upravo ta posebnost prostora dio je njihove autentične vizije. Šank je najniži u Zagrebu, što omogućuje bolju komunikaciju s gostima. Mnogi ne znaju da su cijeli prostor, od šanka do terase, braća i Neven izgradili vlastitim rukama.

"Nakon COVID-a ljudi traže prostore gdje se osjećaju ugodno, no ne želimo da to bude fejk cozy s tepihom, slikama i slično, već da postoji neka ljudska komponenta", navode. "Kod nas je sve u skladu s tim ‘vibeom‘. Šank je najniži u Zagrebu kako bismo mogli vidjeti ljude i oni nas. Lakše je komunicirati i držati kvalitetu."

image
Darko Tomas/Cropix

Rezultat njihova truda je prostor koji mnogi gosti opisuju kao mjesto na koje ne dolaze samo zbog kave nego i zbog posebne atmosfere i interakcija s drugim ljudima. Matej primjećuje: "Ljudi koji gravitiraju Luti često dijele neke interese s nama. Ne moramo svi imati iste hobije, ali uvijek se nešto preklopi – film, glazba ili bilo što."

Možda najvažnije postignuće Lute, osim naravno vrhunske kave, jest stvaranje žive zajednice ljudi koji dijele slične vrijednosti i strasti. Od otvaranja, formirala se jezgra stalnih gostiju koji se vraćaju više puta tjedno, stvarajući prepoznatljiv osjećaj pripadnosti. Ovi redoviti posjetitelji postali su dio identiteta Lute - ljudi koji ne dolaze samo zbog kave, nego zbog cjelokupnog iskustva i osjećaja zajedništva.

image
Darko Tomas/Cropix

Neven i braća dodatno su proširili ovu zajednicu pokretanjem Luta Endurance running cluba, otvorenog svima koji se žele priključiti. "Sport je u Europi dosta povezan sa specialty scenom i mislim da smo se tu svi skupa našli", govori Neven. Ovaj klub za trčanje povezao je ljubitelje trčanja s ljubiteljima dobre kave. Uz kafić, running club je postao još jedan način širenja njihova utjecaja, prepoznajući globalnu poveznicu između ljubitelja specialty kave i aktivnog životnog stila. "Uz specialty kave u svijetu često se vežu ljudi koji trče ili voze bicikle. Htjeli smo i to uključiti", objašnjava Danijel, dodajući kako im je brend tenisica ON pristupio s ponudom za sponzorstvo, što je dodatno formaliziralo ovaj aspekt poslovanja.

Njihova autentičnost očituje se i u načinu komunikacije na društvenim mrežama. "Instagram nam služi kao ‘tone of voice‘", napominju. "Namjerno ne želimo biti previše tehnički, već to radimo na casual način, koji svejedno prenosi bit poslovanja. Namjerno ne pišemo romane o anaerobnoj fermentaciji i slično. Držimo to ležernim, da ljudima bude zanimljivo." Ovaj pristupačni način komunikacije o složenom svijetu specialty kave pomogao im je približiti ovu nišu široj publici i stvoriti zajednicu koja se konstantno širi.

image
/Marko Zbodulja

Utjecaj Lute seže dalje od njihova prostora. Kao, odnedavno, distributeri kvalitetnih mlinaca i opreme za pripremu kave, pomažu podizanju standarda u drugim zagrebačkim kafićima poput Brooma44 i Monocyclea. "Prvenstveno smo htjeli imati kontrolu nad tehničkim aspektom opreme. U Hrvatskoj nema servisera za mlinac koji će doći drugi dan popraviti kvar, kao u Berlinu ili Kopenhagenu. Ako imamo problem, moramo se sami snaći", objašnjava Danijel.

Matej nadopunjuje: "Nama nije cilj masovno prodavati mlince i zarađivati, nego održavati kvalitetu. Imamo dijelove, razumijemo tehničke detalje. I tako pomažemo kolegama u struci da i oni dižu kvalitetu, možemo im pomoći oko tehničkih detalja mlinaca i tako dalje."

"Želimo potaknuti i druge mlade ljude u Zagrebu da riskiraju, otvore nešto novo, jer to fali ovom gradu", naglašava Danijel. "Ljubljana, primjerice, ima više progresivnih projekata, kod nas ljudi igraju na sigurno. Razumijem da je teško, porezi su veliki, stanarine također, birokracija je kaotična, ali svima bi nam bilo bolje da je više ljudi spremno riskirati. Tako se stvara življi grad. A mi smo pokazali da se može, i to u segmentu koji je težak. Ali imali smo strpljenja i samopouzdanja. Vjerovali smo da će ljudi s vremenom prepoznati rad i kvalitetu."

Za braću Losić i Nevena Kamenskog uspjeh nije primarno u širenju, nego u konstantnom usavršavanju postojećeg koncepta. Danijel priznaje da bi, kad bi uvjeti bili idealni i kad bi našli prave ljude, htjeli imati još jedan coffee shop, ali naglašava da im se nikamo ne žuri. Ova opreznost odražava njihovu predanost kvaliteti iznad kvantitete i želju da svaki njihov korak bude promišljen i u skladu s njihovim vrijednostima.

image
Darko Tomas/Cropix

"Dovoljno nam je da Luta posluje stabilno i da stalno ulažemo nazad, da raste kvaliteta i da nama ostane gušt raditi kavu. Većinu zarade zapravo reinvestiramo, bilo u aparate, mlince, bilo u dizajn prostora." Ova predanost konstantnom unapređenju vidljiva je u redovitim promjenama opreme, interijera i ponude. "Svijet specialty kave neprestano se mijenja. Ako se opustiš, scena ode naprijed. Mi želimo ići ukorak", naglašava Danijel. Matej dodaje: "Pojam ‘rasta‘ za mnoge znači otvaranje još nekoliko kafića, ali za nas je to konstantno dizanje kvalitete na jednome mjestu."

Njihovo neprestano ulaganje u prostor i opremu, stalno mijenjanje namještaja, boja i detalja interijera, nije samo estetski izbor. To je način održavanja kreativnosti i svježine koja se prenosi na posjetitelje. "Puno je sitnica koje gosti možda i ne primijete, ali nama održavaju kreativnost. Ljudi to osjete kroz neki ‘vibe‘", objašnjava Danijel. Ova pažnja prema detaljima i stalna evolucija omogućuje Luti da ostane relevantna i zanimljiva, kako stalnim gostima, tako i novim posjetiteljima.

image
/Marko Zbodulja

Braća Losić i Neven Kamenski svojom strašću, predanošću kvaliteti i inovativnim pristupom stvorili su jedinstveno iskustvo u Luta Specialty Coffee shopu, dokazujući da autentična vizija može naći svoju publiku čak i na skeptičnom tržištu. Njihov multi-roaster koncept, koji konstantno donosi nove i uzbudljive kave u Zagreb, omogućio je lokalnoj publici dodir s globalnim trendovima i vrhunskim proizvodima koji bi inače bili dostupni samo u svjetskim metropolama. I to po vrlo pristupačnim cijenama s obzirom na kvalitetu.i put - onaj vođen strašću, integritetom i autentičnošću.

Dok nastavljaju svoj put, konstantno usavršavajući svoju ponudu i prostor, Luta Specialty Coffee ostaje svijetli primjer kako povratak u Hrvatsku s globalnom vizijom može rezultirati nečim istinski posebnim - mjestom koje ne samo da služi vrhunsku kavu nego stvara zajednicu, podiže standarde i inspirira druge da slijede svoj jedinstveni put.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
25. studeni 2025 08:33