Vinski snobizam je prošlost

Razgovor sa sommelierom ere You Tubea i prvom vinskim guruom interneta Garyjem Vaynerchukom

Kušao sam stotine vina svaki dan i tako godinama, objašnjava Gary Vaynerchuk početke karijere. Njegova je obitelj izbjegla iz Bjelorusije u kojoj se i sam rodio 1975. U New Yorku su počeli trgovati vinima. Prosuditi koje će vino proći na tržištu bilo je temeljno pitanje poslovnog uspjeha. Pred Garyjem se otvorio nevjerojatno raznolik svijet boja, mirisa i okusa – vinski univerzum. Počeo je uočavati pravilnosti, trendove, reakcije tržišta. U tome je bio brži i bolji od drugih. Svoja razmišljanja je 2006. počeo snimati kamerom i emitirati ih na internetu pod nazivom Wine Library. Na vinsku je scenu uveo potpuno novi govor i nastup, lišen svake afektacije. Svoje uzbuđenje prenosio je na gledatelje. Vinski prikazi nalikovali su rock-recenzijama. Uspjeh je bio nevjerojatan. Gary je pomno proučavao impakt interneta. Paralelno se uzdigao do vodećeg svjetskog analitičara društvenih medija. Njegova knjiga “Crush it” popela se na prvo mjesto Amazonovih bestsellera. Odmah potom pokreće i seriju TV dokumentaraca “Obssesed TV”.

– Moj je ego dovoljno jak da sam odlučio izboriti se za status osobe koja mijenja navike u vinskom svijetu – otvoreno priznaje Gary. – Generacija kojoj se obraćam neopterećena je predrasudama, to je ključ moje priče. Mlade ljude danas ne zanimaju propovijedi o tome kako se vino nakon dopremanja kući mora mjesec dana odmarati, pretjerivanja s lošim čepovima, precijenjena vina, ali ih zato zanima koji je pravi ambijent i ugođaj za neko vino – objašnjava.

Prvo hrvatsko vino koje je predstavio na internetu bio je plavac mali iz vinarije Plenković. Euforična recenzija navela nas je da ga odmah pozovemo u Hrvatsku, no rasprodani Vaynerchuk nije nalazio slobodne termine. Organizatorima festivala oglašavanja Ideja-X konačno je uspjelo dovesti ga u Zagreb kao zvijezdu manifestacija. Ja sam, pak, dobio termin za ekskluzivni intervju. U Akademiji Agrokor vina Gary je vodio kušanje vina. Dosljedan sebi, najviše je hvalio najjeftinije predstavljeno vino, teran Laguna Histria.

Očekivali smo puno, Gary je pružio i više. Strastveno predavanje, gorljiva vinska prezentacija, emotivni intervju, originalne poticajne analize i stavovi… Bio bi idealan konzultant Hrvatskoj, od vinskih podruma do Vladinih ministarstava.



Strast i emocije ključne su riječi kada govorite o svom poslovnom kredu i stilu.

– Ne bih se poslovno bavio vinom da ne uživam u njemu. U svakom slučaju ne bih započeo snimati samog sebe za internet dok kušam i ocjenjujem vina. Nije me perspektiva zarade vodila vinskim recenzijama, nego čista opsjednutost dobrim vinom i mogućnošću da na toj sceni kažem nešto novo što mi se čini važnim. Sviđa mi se to što sam baš ja danas ta osoba koja milijune mladih ljudi uvodi u svijet dobrih vina. Uzbudljivo mi je razbijati predrasude na toj sceni, definirati nove vrijednosti. To su jako važne stvari. Bez lažne skromnosti: ja sam jedna od osoba s najvećim utjecajima među potrošačima, i to ne samo u Americi. Sada se ostvaruje moj san. Na primjer, odavno me oduševljava plavac mali i sada sam u zemlji iz koje potječe, okružen ljudima koji ga stvaraju. Istodobno sam svjestan svoje odgovornosti i ne poigravam se s onim što govorim iako moj ležerni stil i činjenica da me poslovi kojima se bavim zabavljaju mogu navesti na drugačiji zaključak. Nastojim uskladiti rad svog srca i mozga.

Spomenuli ste plavac mali. Svi mi vaši poklonici odlično pamtimo vašu strastvenu prvu recenziju hvarskog plavca, osobito usklik ‘Yes!’ nakon prvog gutljaja. Sjećate li se tog

trenutka?

– Naravno. Fantastično vino. Već sam i prije kušao vaše plavce i zavolio ih, no to godište Plenkovićeva vina bilo je zaista izuzetno. Moram priznati da sam nedavno pripremio kušanje sedam plavaca s nekim mojim klijentima. Čak pet od njih razočaralo me. Puno sam očekivao. Ali i dalje vjerujem u ovu sortu i nadam se da sam pridonio uvođenju plavca malog na svjetsku scenu. To je malo neskromno od mene. Bolje je reći da sam potaknuo proces koji će globalno afirmirati plavac mali.

Među svjetskim stručnjacima kojima smo posljednjih godina predstavljali plavac mali čest je stav da čak i vrhunska vina ove sorte nisu potpuno izbalansirana i harmonična. S druge strane, ima mišljenja i da žestoki karakter tog našeg vina treba pretvoriti u legitimni stil. Kakav je vaš stav?

– Svakako morate ustrajati na osobenostima plavca malog. Na ukus tržišta može se djelovati, stavovi kupaca se mijenjaju. Barikirani chardonnayi s intenzivnim aromama maslaca i vanilije bili su jako moderni. Danas su često predmet podsmijeha. Nemojte napraviti pogrešku koju su počinili Španjolci: odustali su od vlastitog stila da bi se dodvorili američkom tržištu. Dugoročno, to ni financijski nije mudro. Ne vjerujem u vina koja se prave da se svide važnom kritičaru, a ne prema vlastitim idejama.

Jednako su tako slatka vina bila prezrena, a danas smo svjedoci eksplozije te tržišne niše.

Mislite li da možemo ustrajati na vlastitom stilu iako smo tako mala zemlja?

– Siguran sam u to. U vašem je slučaju malo veliko. To je očigledno: male serije postojano izvrsnih vina postižu najveće cijene. Ni Burgundija nije prostrana pokrajina, pa je, iako mala, postala tako velika. Hrvatska može postati prestižna vinska zemlja onako kako to, primjerice, čini Novi Zeland posljednjih 15 godina. Sasvim sam siguran da hrvatska može biti globalni vinski crème de la crème.



Neki eksperti procjenjuju da ste vi u svijetu već danas drugi najveći autoritet, odmah poslije Parkera. Što vi mislite?

– Taj status ovisi o tome koji su vam kriteriji rangiranja.

Što mislite kolika vam je marketinška vrijednost?

– Rastuća. Dobivam na važnosti prije svega zato što raste uloga društvenih medija koje dobro koristim. Na tim medijima prati me više vinoljubaca nego što prati Roberta Parkera i Jancis Robinson zajedno. Na ruku mi ide i činjenica da snobizam više nije presudan u svijetu vina kao što je donedavno bio. Sve mi to laska, ali važnije je to što kažete da me želite za konzultanta u globalnoj promidžbi hrvatskih vina. Ja sam nov na svjetskoj vinskoj sceni baš kao što i Hrvatska na njoj traži svoje mjesto.

Jedna od misija u koje vjerujem jest upravo to: upozoriti svijet koliko se toga zanimljivog događa u jugoistočnoj Europi.

Jeste li vjerovali da će vaša uloga u svijetu vina rasti takvom brzinom?

– Jesam.

Zaista?

– Da. Znam da vam zvuči arogantno, ali je istina. Kompetentan sam u onom čime se bavim. Dobro procjenjujem kamo se biznis kreće i kako se mijenja efikasnost alata kojima se koristimo. Osim toga, puno radim i u osnovi nisam loša osoba. Takvi su mi i roditelji.

Kako ćemo i dalje skretati vašu pozornost na naša vina?

– To nije problem. Informirajte me preko mog foruma na internetu. Uvijek je najbolje da se nekoliko vaših vinara udruži i pošalje mi svoja vina u New York.

Vjerujete u učinkovitost društvenih medija. Vjerujete li da će donijeti promjene i zemlji iz koje potječete, Bjelorusiji?

– To je pitanje koje me jako pogađa. Strašno bih želio ponovno posjetiti zemlju u kojoj sam se rodio. Već i bliskost hrvatskog i bjeloruskog jezika za mene ima jak emotivni naboj. Uzdrmalo me već i kada sam presjedao u Frankfurtu i čuo najavu leta za Minsk. No, za mene je, s obzirom na veličinu posla kojim se bavim, sada preriskantno ići u zemlju kojom vlada diktator.

Ali, uvjeren sam da će društveni mediji srušiti i tu diktaturu, kao što to već čine drugdje u svijetu. Lijepo je znati da će mediji koji su meni omogućili uspjeh donijeti povijesne promjene mojoj domovini.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
23. prosinac 2024 20:40