Siječanj je već tradicionalno mjesec kada usporavamo, kada polako, ali sigurno krećemo u novu godinu i nove izazove, postavljamo si nove ciljeve, ali i doba kada biramo zdravije opcije na svim poljima u životu. Siječanj je tako mjesec kada mnogi kreću s tjelovježbom, za neke je to idealno doba za odmor od alkohola pa prakticiraju Dry January, a treći se odlučuju okušati u Veganuary izazovu, kada iz prehrane izbacuju proizvode životinjskog podrijetla i uživaju u veganskoj hrani.
I dok će jednima takav način prehrane biti odlična prilika da iskušaju nešto novo, a potom se vrate starim navikama, oni drugi mogli bi se nepovratno zaljubiti u veganstvo. Bez obzira na to kojoj grupi ljudi pripadali, jedno je sigurno, recepte za novi način prehrane i preporuke za neke nove proizvode zasigurno ćete tražiti u bespućima interneta, a zatim i naletjeti na Instagram profil Vegan Food Croatia.
Njihove su nam recenzije i ponekad oštre kritike na račun domaće scene već u nekoliko navrata zapele za oko pa smo odlučili saznati tko iza profila stoji i čime se, zapravo, sve ova ekipa bavi.
"Iza brenda Vegan Food Croatia (VFC) stoje psiholog i fitness trener Dragan Šurlan i njegova partnerica Sandra, inače glavna i odgovorna degustatorica našeg tima", rekao nam je na početku razgovora dinamični dvojac koji već više od pet godina istražuje i svojim pratiteljima otkriva nova mjesta i proizvode i razbija predrasude o veganskoj hrani.
Iza njihovog profila, kažu, ne stoji nikakva posebna matematika i skrivene namjere, već su ga otvorili kako bi ljudima približili veganstvo, a možda nekog i naveli da još jednom promisli o tome što i kako jede.
"Kao i kod neveganske hrane, nije sve fino i kvalitetno, a žao nam je kada čujemo da je netko probao neki neukusni veganski proizvod ili obrok i zbog toga odustao od veganske hrane. Lijepo je kada ti netko pomogne savjetom i preporukom što probati i gdje se to može pronaći i upravo zato to radimo i mi", rekli su nam Dragan i Sandra.
Budući da puno istražuju i testiraju, prvo što nas je zanimalo bilo je kakva je uopće ponuda veganske hrane u Hrvatskoj i kako oni, kao iskusan dvojac koji često putuje van granica zemlje, danas doživljava domaću vegansku scenu.
"Ako uspoređujemo stanje u Hrvatskoj sa stanjem prije pet godina, ponuda je puno bolja. U gotovo svakoj većoj trgovini možemo naći više veganskih proizvoda: biljnih mlijeka, narezaka, burgera, sireva, nuggetsa, sladoleda, kolača. Ako uspoređujemo ponudu veganske hrane u Hrvatskoj s Europom i razvijenim svijetom, onda imamo prilično slabu ponudu. Premalo je lokalnih proizvođača veganskih prehrambenih proizvoda i premalo proizvoda se uvozi. U Njemačkim dućanima u gotovo svakom prehrambenom lancu (na primjer Edeka ili Penny) u frižideru ima oko dvadesetak veganskih narezaka i sireva, dok kod nas ima maksimalno dva u jednom dućanu. Također, u Austriji, Njemačkoj i recimo Engleskoj svaki tjedan izlazi po dvadesetak novih veganskih proizvoda, dok se kod nas pojave dva ili tri mjesečno", objasnili su nam pa napravili usporedbu sa slovenskom scenom.
"Prije par tjedana smo bili u veganskoj slastičarni u Mariboru u kojoj smo probali desetak raznih kolača tipa Schwarzwald torta, kremšnita i izvrsna kremasta torta s pistacijom. Prije toga smo bili u veganskom kafiću u Ljubljani gdje smo jeli nevjerojatno finu kajganu, tiramisu i croissant. U Kopru i Piranu smo jeli izvrsne kremaste sladolede i najbolje kremšnite koje smo ikada probali. Slovenci su napredni i ne boje se uvoditi inovacije. Samo u Lidlu u Sloveniji imaju puno veganskih proizvoda koje mi u Hrvatskoj nemamo", dodali su.
Osim što smatraju da je izuzetno bitno povećati vegansku ponudu namirnica, vrlo je važno, dodaju, i znati je pravilno predstaviti kupcima. Nažalost, smatraju kako u Hrvatskoj ‘customer feedback & customer service‘ nisu pojmovi kojima se pridaje važnost kao u svijetu, što dovodi do toga da zapravo i same trgovine ostaju na gubitku, jer ne uvažavaju mišljenje svojih kupaca te ih na taj način odbijaju.
"Mi kupci imamo veliku moć ako je znamo upotrijebiti. Možemo poslati e-mail trgovini i dati im ideju što nam se sviđa, što nam nije fino i što bismo htjeli vidjeti na policama. Uz to što probavamo 99% veganskih proizvoda koji dolaze na naše tržište, trgovinama šaljemo preporuke za bolju plant-based ponudu. Također im dajemo feedback koji proizvodi nam se sviđaju i zbog čega. U suradnji s proizvođačima veganske hrane, restoranima i dućanima često radimo i darivanja kako bi bolje predstavili njihove plant-based proizvode koji su nama izvrsni."
A kada je, pak, u pitanju ponuda veganske hrane u restoranima, Dragan i Sandra smatraju da je i ona prilično loša, s obzirom na to kakva bi mogla biti. Još uvijek se u većini lokala pod veganske opcije nudi povrće sa žara ili grah iz kojeg se samo izvadi kobasica i zbilja je malo onih ugostitelja koji su spremni uložiti više truda i osmisliti nešto novo i drugačije. Smatraju da su promjene još uvijek nedovoljno velike pa su ugostiteljima i hotelima počeli nuditi i konzultantske usluge.
"Pružamo detaljan feedback iz pozicije Hrvata i stranaca turista, pomažemo im kreirati bolju vegansku ponudu te ih savjetujemo kako sve to predstaviti kupcima. Bitan je sadržaj, okus i prezentacija. Probali smo puno vrhunske veganske hrane u Hrvatskoj, kao i izvan Hrvatske, a probali smo i dosta loših pokušaja veganske hrane. Vrijedi se malo više potruditi i slušati želje kupaca... to bi bila naša poruka."
A gdje onda vole i sami svratiti na doručak, brunch, ručak ili večeru, pitali smo ih na kraju, a Dragan i Sandra sastavili su nam malu listu mjesta na kojima su u hrani uživali u nekoliko navrata i koja rado preporučuju i svojim pratiteljima na Instagramu.
"U Zagrebu svakako posjetite BEKIND restoran. Burgeri su vrhunski, kao i mac&cheese i cheesecake. Na Sljemenu se nedavno pojavila odlična veganska ponuda u restoranu Kućica Sljeme. Probajte njihovu vegansku platu, veganski omlet i palačinke. Tu su i Zrno Bio Bistro, Simple Green by Jelena, Vegehop i Br00m44. Ako volite pizzu, naša preporuka je veganska Šokica u cateringu Caruso", poručili su.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....