Unatoč izazovnim vremenima i svim previranjima koja proživljavamo već gotovo cijelu godinu, snalažljivost i kreativnost domaćih proizvođača, autora, kuhara i slastičara ne prestaje oduševljavati. Tako je ove jeseni u Studiju BOIR dizajnerice Vlatke Leskovar Zidar i grafičkog dizajnera i chefa Ivana Zidara duh stvaralaštva pretočen u jedinstvenu kolekciju posuđa nazvanu "New Normal".
Amuse bouche plata, stalak za pršut, plata za dvoje, posuda za kruh i desert za dvoje minimalistički su i geometrijski predmeti izrađeni od čelika koji osigurava sterilnost posuđa te kamenih elemenata koji simboliziraju sigurnost i zaštitu. Sama kolekcija omogućuje sigurno dijeljenje hrane tako da se zadrži intima samog iskustva, a pritom se i dalje poštuje potreban razmak između sudionika.
Zagreb Design Week
Vlatka Leskovar Zidar objasnila nam je što ih je ponukalo da krenu istraživati koncept kulture stola u ovo doba. - Organizatori Zagreb Design Weeka pozvali su nas da kao Studio BOIR za 2020. godinu osmislimo aktualnu i zanimljivu izložbu na temu dizajn u gastronomiji. Tema cijelog tjedna dizajna inicijalno je bio pojam 'Identitet', tako da je naš prvi prijedlog i koncept za izložbu bio potpuno drukčiji. U međuvremenu su, nažalost, nastupile neplanirane okolnosti tako da je cijeli događaj odgođen i prebačen za rujan. Pritom je promijenjena i tema festivala u 'New Normal', a s novom temom dobili smo i nove izazove - prisjetila se Vlatka.
- Odlučili smo napraviti prostornu instalaciju koja propituje utjecaj pandemije koronavirusa na tradicionalne rituale blagovanja i budućnost koja donosi brojne restrikcije usmjerene na sprečavanje širenja zaraze. Postav instalacije je simetrično kontrastirao 'normalni' i 'novonormalni' kontekst, a podijelili smo ga u dvije cjeline odvojene velikim zastorima, ali simbolično povezane velikim stolom za blagovanje. Prvi dio izložbe nazvali smo 'Normal' i njime predstavili kolekciju ručno rađene keramike naše drage prijateljice i umjetnice Ane Haberman iz Slovenije, nastale tradicionalnom tehnikom štipkanja (eng. pinching). Svaki komad štipkanog posuđa priziva taktilni podražaj koji se u kontekstu 'novog normalnog' postupno gubi zbog socijalnog distanciranja te straha od fizičkog kontakta i dodira. Drugi dio postava nazvan 'New Normal' predstavlja naša promišljanja kako u kontekstu 'novog normalnog' uspostaviti ravnotežu između bliskosti i sigurne udaljenosti te kako osmisliti i ponuditi nove konceptualne prijedloge pribora za jelo, koji unatoč novim pravilima, zadržavaju važnu društvenu i kulturnu dimenziju blagovanja - dijeljenje - istaknula je.
Rituali dijeljenja hrane
U BOIR-u su sa svojim radom odlučili istražiti što će se dogoditi s obrocima koji se tradicionalno dijele među gostima te kako restorani mogu izbjeći uporabu velikih pregrada od pleksiglasa koje narušavaju iskustvo uživanja u hrani. - Rituali dijeljenja kruha, narezaka, sitnih zalogaja i deserta ključni su dio kulture jedenja i željeli smo ga sačuvati čak i u ovim izazovnim okolnostima. Kolekcija New Normal ponajprije je namijenjena restoranima visoke kuhinje u kojima je posuđe važan element scenografije koja stoji iza teatra blagovanja. Cilj nam je potaknuti chefove da to sačuvaju, čak i u ovim izazovnim okolnostima. Svrha pregrada u dizajnu naše kolekcije ponajprije je psihološka - ona pomaže gostima da privremeno zaborave na svoju tjeskobu prouzročenu pandemijom i uživaju u iskustvu u restoranu, održavajući i dalje sigurnu međusobnu distancu - govori nam.
Blagdani stižu, kao i vrijeme okupljanja koje je ove godine obilježeno drukčijim pravilima. No, pitali smo je, je li zbog toga zapravo Božić otkazan? - Iskreno se nadamo i vjerujemo da korona nije ukrala Božić.:) Ove godine svi ćemo se družiti u manjim, intimnijim i prisnijim krugovima, a blagdanski stol bit će nešto skromniji. Možda će upravo u takvim okolnostima ljudi napokon uspjeti spoznati koji je pravi smisao Božića - istaknula je.
Međunarodne reakcije
Njihov koncept privukao je mnogo pozornosti u međunarodnim krugovima, čime se Hrvatska na novi način stavlja na mapu svijeta. - Iskreno smo iznenađeni i oduševljeni reakcijama. Projekt je dosad objavljen na stranicama 50-ak raznih dizajn, lifestyle i gastro online magazina, kao i u brojnim inozemnim tiskanim izdanjima. Najviše nas je razveselila objava najutjecajnijeg online design magazina Dezeen. Na neki način time smo dobili vjetar u leđa i potvrdu struke da to što radimo zbilja ima smisla. I dalje svakodnevno stižu novi upiti novinara iz svih dijelova svijeta, kao i predbilježbe za narudžbu proizvoda iz kolekcije od inozemnih kupaca, chefova i vlasnika restorana - objasnila je Vlatka Leskovar Zidar i napomenula da će kolekcija uskoro biti dostupna kao limitirana serija na stranici www.boir.store te pozvala zainteresirane da im se jave te da se prijave na njihovoj stranici kako bi na vrijeme bili obaviješteni o puštanju predmeta iz kolekcije na tržište, kao i o njihovim cijenama, jer će svaki od njih biti jedinstveni ručni rad dovršen s puno pažnje.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....