Salmson S4-61 L

Ljubav se rodila na Malti: ‘U sveopćem kaosu lockdowna, naš auto snova dovezli smo u Hrvatsku‘

Jasminka i Edvard Galić na svoj su automobil snova naišli posve slučajno, tijekom posjeta muzeju oldtimera na Malti

Jasminka i Edvard Galić

 Darko Tomaš/CROPIX

Teško se oteti dojmu da ponekad u životu ključnu ulogu odigra prst sudbine. Kada su se Jasminka i Edvard Galić u travnju 2019. zaputili na Maltu, planirali su posjetiti i lokalni muzej klasičnih automobila, smješten samo nekoliko metara od njihovog hotela.

Kako i zašto nisu uspjeli, nije važno, no vratili su se u Hrvatsku, a da u njemu nisu bili.

Nije to za njih bila samo jedna od usputnih zanimacija, oboje su već dulje vrijeme u svijetu automobilizma, zapravo su se i upoznali na jednoj streetrace utrci.

image
Darko Tomaš/CROPIX

Ako vam imena nisu poznata, to je zato što ih svi znaju po nadimcima. Edo je godinama vozio streetrace, jedna je od najvećih legendi u domaćoj povijesti utrka na 402 metra.

Mnogi se sjećaju njegove Opel Ascone, Chevrolet Malibua, te naposlijetku i Camara SS sa 1076 KS, koji je odigrao važnu ulogu i u ovoj priči. Jammie je, pak, već nakon jednog vozačkog nastupa prešla u svijet organizacije utrka i suđenja.

Kako Malta ima odličnu streetrace scenu i sjajnu stazu, vratili su se već ujesen, a sada im je Malta Classic Car Museum bio na prvom mjesto “to do” liste. Zapravo, na drugom, iza utrke na koju su došli. Otišli su tako u muzej i ondje se zaljubili u nekakav bijeli automobil, za koji nisu imali pojma odakle je i o čemu je riječ.

image
Darko Tomaš/CROPIX

Pisalo je da se zove Salmson S4-61 L i da datira iz 1951., no to im, kao ni gotovo nikome drugom, nije značilo mnogo.

U tom su muzeju neki izlošci stalni, a neki na prodaju, pa su shvatili da ga mogu ne samo razgledati, nego i kupiti. U to su vrijeme završavali pregovore oko prodaje Camara u Nizozemsku, a kako Edo više nije namjeravao voziti utrke, zaključili su da bi im nabavka oldtimera mogla označiti novu fazu u životu i dogovorili posao s vlasnikom muzeja.

image
Darko Tomaš/CROPIX

Ovdje dolazimo do priče o sudbini. Ovaj je Salmson inicijalno prodan u južnoj Francuskoj, u gradu Aix-en-Provence, odakle je kasnije uvezen u Italiju i završio u jednoj velikoj kolekciji oldtimera u Bariju. Talijanski ga je vlasnik 2013. restaurirao, promijenivši pritom boju iz crne sa crvenom unutrašnjošću u bijelu s plavom.

Na Maltu je stigao kao dio veće grupe klasika kupljene od tog kolekcionara – u svibnju 2019., nekoliko tjedana nakon što su Galići prvi puta bili ondje. Da su uspjeli prema planu otići u muzej tijekom prvog posjeta, sudbine bi im se mimoišle i vjerojatno ga nikada ne bi vidjeli, a kamoli kupili.

image
Darko Tomaš/CROPIX

Uglavnom, kupnja je finalizirana u proljeće sljedeće godine, te su po svoj Salmson otišli automobilom s prikolicom, koji su ostavili na čuvanom parkingu na Siciliji, trajektom otplovili do Malte – i potom zamalo odustali od kupnje.

Automobil, pokazalo se, gotovo da i nije vožen nakon restauracije, probna vožnja usadila im je strah, gume su bile deformirane, kočnice zapekle…

image
Darko Tomaš/CROPIX

Činilo im se da se upuštaju u ponajveću ludost u životu.

Nisu ga se usudili voziti ni kratkim putem od muzeja do trajektne luke, nego su uzeli šlep do luke, ondje ga uspjeli upaliti i uvesti na trajekt koji je polazio u pet ujutro.

Raspoloženje im se, međutim, radikalno promijenilo već dolaskom na Siciliju. Auto je imao stare talijanske registarske oznake, a to je otvaralo sva vrata, svi su bili nasmiješeni i ljubazni, poklonili su im i bonove za besplatne kave po pumpama uz autoceste, koje su obilno koristili u dugoj vožnji do kuće.

image
Darko Tomaš/CROPIX

Kroz Sloveniju su prošli dan prije uvođenja prvog lockdowna, a kada je nekoliko dana kasnije proglašen i u Hrvatskoj, sve je stalo, što im je donijelo dodatne komplikacije.

Starodobna vozila koja dobiju adekvatnu kategorizaciju Hrvatskog oldtimer saveza, naime, izuzeta su od plaćanja posebnog poreza na motorna vozila, ali da bi to bio slučaj dužni ste tu potvrdu dobiti u roku od petnaest dana od unosa – što njima u tom trenutku nije pošlo za rukom.

Tako da su ipak morali platiti porez i tek su nakon dva mjeseca, kada su uspjeli riješiti potvrdu, zatražili povrat novca. Premda su im mnogi govorili da se uzalud nadaju, sve je išlo glatko i novac im je ubrzo vraćen.

Inače, Salmson je ugledna francuska tvrtka koja je izrađivala zrakoplove, a potom je izuzetno visoke standarde prenijela i na automobilsku produkciju, pa su izrada i korišteni materijali bili iznimno kvalitetni.

image
Darko Tomaš/CROPIX

Utoliko se i strah nakon probne vožnje pokazao neosnovanim. Edo je mehaničar, vrlo je brzo osposobio sve sklopove, otkrivši da ozbiljnijih problema zapravo nema.

Najtoplijeg ljetnog dana 2020. zaputili su se na konačni ispit, vožnju do prijatelja u Petrinju, zaključivši da će se sve eventualne mane najprije pokazati u tim ekstremnim uvjetima. Kada je Salmson položio taj ispit, bilo je jasno da je njihov “mačak u vreći” postao divan, elegantan automobil, jedan od malo sačuvanih primjeraka u svijetu.

image
Darko Tomaš/CROPIX

Zapravo je riječ o predratnom modelu, čija je proizvodnja nakon rata obnovljena. S motorom od 1732 ccm i 50 KS nije brz za današnje standarde, no bez problema vozi u gradskom i prigradskom prometu, čak i u kolonama. U tri godine imao je tek jedan kvar, nakon kojeg je Edo rastavio mjenjač – što inače ne radi nitko na svijetu osim dvojice specijalista, jednog u Nizozemskoj i drugog u Njemačkoj – i sam ga popravio.

image
Darko Tomaš/CROPIX

A kao bonus, za pandemije je onaj Nizozemac odustao od kupnje Camara, pa danas uživaju u oba auta.

image
Darko Tomaš/CROPIX
image
Darko Tomaš/CROPIX
image
Darko Tomaš/CROPIX
image
Darko Tomaš/CROPIX
image
Darko Tomaš/CROPIX
image
Darko Tomaš/CROPIX
image
Darko Tomaš/CROPIX
image
Darko Tomaš/CROPIX
image
Darko Tomaš/CROPIX
image
Darko Tomaš/CROPIX
image
Darko Tomaš/CROPIX
image
Darko Tomaš/CROPIX
image
Darko Tomaš/CROPIX

Sadržaj nastao u suradnji sa CVH

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
04. travanj 2024 12:53