oldtimeri

Automehaničar iz Ivanić Grada složio je Ford Mustang snova, za svoj gušt i za sinove

Ivan Zubić je vrlo netipičan vlasnik Mustanga, od odabira bazične i najslabije specifikacije, preko načina na koji ga koristi

Ford Mustang

 CROPIX

Kada je tadašnji zastupnik Forda, tvrtka Interkomerc, na beogradskom salonu automobila 1967. predstavio Mustang, na licu mjesta je prodano 16 primjeraka. Već je iste godine rent-a-car tvrtka Putnik kupila 18 metalik plavih baznih verzija s motorom od šest cilindara. Nažalost, ne znamo niti za jedan preživjeli od tih ranih primjeraka s lokalnom poviješću.

Mustanga prve generacije sve je više kod nas, no sve su to recentni uvozi iz Amerike i isključivo s V8 motorima. Kada sam čuo da je netko u Ivanić Gradu dovršio višegodišnju restauraciju i registrirao model iz 1967. s rednim šestakom, ponadao sam se da bi to možda mogao biti jedan od tih mitskih, izgubljenih lokalnih primjeraka.

image

Ford Mustang

CROPIX

Uzalud, pokazat će se, i ovaj je auto iz Virginije preko Slovenije došao do nas – no priča o njemu i o vlasniku, automehaničaru Ivanu Zubiću, vrijedna je da ju podijelimo s vama.

Ivan se kao tinejdžer zaljubio u Ford Mustang, model iz 1967., preko crvenog kabrioleta koji se pojavio u tada popularnoj seriji “Daleki rođaci”. A posjet skupu Trash & Burn prije 13 godina obnovio je fascinaciju, tada se slikao pored primjerka identičnom ovome koji ima danas.

image

Ford Mustang

CROPIX

No, tek je prije četiri godine shvatio da bi san možda mogao postati i java, kada se na Njuškalu pojavio automobil njegovih snova, crveni hardtop iz 1967. po cijeni koja nije zahtijevala dobitak na lotu. Automobil je bio u Sloveniji, otišao ga je pogledati i shvatio da će na njemu biti potrebno iznova napraviti… otprilike sve. No, ako je netko sposoban za to, onda je to Ivan, koji je s 12 godina naučio skinuti glavu motora s očeve Škode.

image

Ford Mustang

CROPIX

U sljedeće četiri godine naučio je sve što se kombinacijom praktičnog iskustva, čitanjem literature i diskusijom na specijaliziranom američkom forumu posvećenom samo modelu prve generacije moglo naučiti… Postao je stručnjak do te mjere da je počeo obavljati dijagnostiku i poslove za druge vlasnike, uključujući i Slovenca od kojeg je kupio auto i preko kojeg je nabavljao dijelove.

Sam je obavio kompletnu mehaničku restauraciju, jedino je vanjsko lakiranje prepustio specijalistu. Samo su uređenje i priprema limarije trajali tri godine. Ivan je apsolutno sve slobodno vrijeme tijekom te četiri godine, uz mnogo razumijevanja supruge Ane, posvetio Mustangu i ljetos ga napokon dovezao na prvu registraciju. Ne računajući (nebrojene) radne sate, auto, dijelovi i registracija koštali su manje od bilo kojeg novog modela na tržištu.

image

Ford Mustang

CROPIX

Izvorno je ovaj automobil prodan u Virginiji, gdje je i proveo prvih pola stoljeća života. Ondje mu je i boja iz izvorne Lime Green s vinilnim krovom promijenjena u crvenu, a originalni motor zamijenjen identičnim, ali godinu mlađim. Tijekom obnove Ivan je stupio u kontakt i sprijateljio se s dvojicom bivših vlasnika. Jedan ga je od njih, ne baš najkvalitetnije, restaurirao početkom 1980-ih te vozio do završetka koledža 1985., nakon čega je na tri desetljeća spremljen u neku štalu.

Zanimljivo, taj je gospodin hrvatskih korijena te je 1987. bio u posjeti rodbini u Zadru, tako da se ispostavilo da auto ipak ima lokalnu poveznicu... Nekoliko naljepnica iz 1980-ih ostavljeno je na autu, kako bi se sačuvala poveznica s vremenom u američkom Lynchburgu.

image

Ford Mustang

CROPIX

Vlasnik nije želio V8, smatrajući da već i bazna verzija ima više nego dovoljno snage – i uistinu, 120 KS dobro vuče, a nema one borbe za održavanje smjera na ravnom i borbe za život kroz zavoje, karakteristične za muscle cars. Modifikacija ipak ima, ispušna grana s dvije cijevi bila je karakteristična za V8 modele, paljenje je modernizirano, a na prednjim kotačima sada su diskovi umjesto tvornički specificiranih bubnjeva. Dodatno, stražnji je diferencijal s V8 modela, a na autu su i Edelbrockovi naplaci umjesto izvornih.

image

Ford Mustang

CROPIX

Ukratko, na autu je suptilna kombinacija modifikacija napravljenih u svrhu poboljšanja voznih svojstava i onih koje su tu zbog vizualnog dojma. Dakako, svako udaljavanje od izvornika odnosi poneki bod pri vrednovanju povjerenika HROS-a, no kriteriji koje je potrebno zadovoljiti kako bi se mogle dobiti PV pločice dopuštaju određenu količinu modifikacija, pogotovo ako su one u domeni stvari koje bi kupac novog automobila mogao napraviti.

A jedino što na ovom primjerku nije adekvatno godini proizvodnje su već spomenuto paljenje i dobro skriveni audio sustav.

Auto uistinu izgleda impresivno, uostalom nekoliko dana prije našeg snimanja dobio je glavnu nagradu na skupu oldtimera u Varaždinu. Ivan ga planira redovno voziti tijekom sezone, ići po skupovima, ali i u kraće vožnje gradom i okolicom. Dodatno, nije od onih vlasnika koji paze da im nitko ne dotakne auto.

image

Ford Mustang

CROPIX

On rado dopušta da zainteresirani ljudi, pogotovo djeca, sjedaju u Mustang, te ih rado uz dozvolu roditelja ili nastavnika i poveze, u nadi da će djeca kroz kraću vožnju u ovakvom autu možda dobiti iskru ljubavi prema oldtimerima. Njegovi sinovi jesu: David ima samo četiri godine, no već zna da će za 18. rođendan dobiti crveni Mustang na čijim je registarskim pločicama, uostalom, i njegov datum rođenja, 27. lipnja.

Ni tri godine stariji Dorijan neće biti zakinut: njegov je poklon za 18. rođendan, Fordov pickup F100 iz 1956. već u Ivaniću i čeka početak uređivanja… Dakako, oba su, poput većine oldtimera, vječiti projekti, na kojima će se do prepuštanja novoj generaciji vlasnika još štošta dorađivati i modificirati. No, kada gledamo dosad napravljeno, ne sumnjamo da će u vrhunskom stanju dočekati Davida i Dorijana.

image

Ford Mustang

CROPIX

Ukratko

U nekoliko mjeseci od završetka restauracije vlasnik je već sudjelovao na više susreta oldtimera, a na onom u Varaždinu osvojio i nagradu za najljepši automobil na skupu

Jedan od zasigurno najljepših i najprepoznatljivijih kokpita u povijesti automobila u ovom slučaju dolazi sa za većinu kolekcionara manje poželjnim automatskim mjenjačem

Edelbrockovi su naplaci među rijetkim vidljivim modifikacijama, a konkavna stražnja svjetla, karakteristična za modele iz 1967. i 1968., detalj su u koji se Ivan zaljubio

Neobično: 3,3-litreni redni šestak razvija 120 KS, te čini auto lakšim i vozljivijim. Ipak, većina ga današnjih vlasnika ne želi, nego brže-bolje mijenja s nekim V8

Na poklopcu za rukavice otisci su dlanova Ivanovih sinova, koji su već na očevom tragu, te obožavaju sve vezano za automobile. Plan je da jednom preuzmu njegove aute

Mustang zbilja izgleda impresivno, pa nas nije iznenadilo što je samo nekoliko dana prije našeg snimanja dobio glavnu nagradu na skupu oldtimera u Varaždinu

Mada je izvorno bio u atraktivnoj zlatno-zelenoj boji sa crnim vinilnim krovom, još je u Virginiji prelakiran u crveno, a takav je zbog “Dalekih rođaka” i ostao

Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji s CVH

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
28. travanj 2024 22:00