Danas već sa sjetom razgovaramo o cijenama automobila prije samo pet godina, ili deset koji su bili priuštivi većem broju vozača i nudili dobar omjer uloženo i dobiveno, s fantastičnim izborom. Jer voziti se mora, automobil je velikoj većini vozača već desetljećima potreba, a ne luksuz.
I zato nas danas posebno smeta što je na tržištu sve manje povoljnih automobila, jer takve mnogi izbacuju iz ponude što zbog slabog profita, što zbog emisija njihovih motora, dok s druge strane pristiže masa električnih automobila kojeg si malo tko može priuštiti čak i uz poticaje, ili drastična snižavanja cijena. A, kako je trenutno u Sjedinjenim Državama?
Posjedovanje automobila zaštitni je znak američkog načina života, ali čini se da je 2024. godine ljubavna priča o zemlji automobila dosegla kraj, budući da su automobili postali nedostupni milijunima diljem te velike zemlje. Život je općenito poskupio nakon pandemije, uključujući troškove automobila, osiguranja automobila i popravaka, piše Newsweek, a prenosi televizija N1.
Cijene i novih i rabljenih automobila porasle su do rekordnih visina tijekom pandemije jer je automobilska industrija bila suočena s prekidima u opskrbnom lancu i nestašicom čipova. Od 2020. cijene novih automobila porasle su za 30 posto, prema podacima koje je aplikacija s umjetnom inteligencijom CoPilot za kupovinu automobila podijelila s Newsweekom. U istom razdoblju cijene rabljenih automobila skočile su za 38 posto.
U 2023. godini cijene novih automobila skočile su za 1 posto na prosječnih 50.364 dolara, dok su cijene rabljenih automobila pale za samo 2 posto u prosjeku 31.030 dolara. Ali kako stvari stoje, automobili su još uvijek jako skupi za mnoge Amerikance.
Prema CoPilotu, samo 10 posto popisa novih automobila trenutačno ima cijenu ispod 30.000 dolara. Stvari nisu puno bolje ni na tržištu rabljenih automobila, gdje samo 28 posto oglasa trenutačno ima cijenu ispod 20.000 dolara.
Prema listopadskom izvješću Market Watcha, Amerikancima je trebao godišnji prihod od najmanje 100.000 dolara da bi si priuštili automobil.
To znači da više od 60 posto američkih kućanstava trenutno ne može priuštiti kupnju novog automobila, na temelju podataka iz popisa stanovništva. Za samce su brojke još gore, s 82 posto ljudi ispod granice od 100.000 dolara.
“Nema sumnje u to, 2023. bila je jedna od najizazovnijih godina za kupnju automobila, posebno za potrošače koji su savjesniji”, rekao je izvršni direktor CoPilota Pat Ryan.
“Cijene su znatno porasle u proljeće, potaknute samouvjerenim potrošačima u gornjem dijelu tržišta, i nikada se nisu u potpunosti oporavile. U većini marki i segmenata, cijene automobila jedva da su se pomaknule s razina na kojima su započele godinu. Kad također uračunate višestruka povećanja kamatnih stopa, nije bilo mnogo dobrih ponuda za kupce automobila”, dodao je.
“Jednostavno rečeno, automobili su postali skuplji”, rekao je za Newsweek Joseph Yoon, analitičar u vodiču za kupce automobila Edmunds. “U studenom 2019. prosječna cijena transakcije za novo vozilo bila je 38.500 dolara. U studenom 2023. ta je brojka skočila na 47.939 dolara.”
Prekid proizvodnih opskrbnih lanaca zbog pandemije, kao i prevelika potražnja potrošača u 2021., stvarno su opteretili zalihe vozila i značajno povisili cijene, rekao je Yoon. “Trgovci su praktički imali kupce u redu za kupnju vozila koja nisu bila dostupna. Prekidi u opskrbnom lancu također su prisilili proizvođače da daju prednost profitabilnijim vozilima s većom opremom u svojim linijama, što je značilo da je zaliha dostupna za kupnju također imala višu cijenu”, objasnio je Yoon.
Karl Brauer, izvršni analitičar u iSeeCars, rekao je za Newsweek da očekuje da će cijene rabljenih automobila nastaviti blago padati 2024. “Zaostatak u potražnji za novim i rabljenim automobilima koji je porastao tijekom pandemije polako se smanjuje, ali s više od 2 godine ograničene proizvodnje novih automobila bit će potrebno barem toliko vremena da se ponuda dostigne”, rekao je.
“Makroekonomski čimbenici poput inflacije i viših kamatnih stopa također smanjuju potražnju za vozilima, ali nedovoljno da drastično padnu cijene automobila u doglednoj budućnosti”, dodao je Brauer.
No, osim poremećaja povezanih s pandemijom, postoje i drugi razlozi zbog kojih se čini da u SAD-u nema pristupačnijih automobila, kao i činjenica da se proizvođači automobila sve više usredotočuju na proizvodnju skupih SUV-ova dok izbacuju manja, jeftinija vozila koja bi koštala 20.000 dolara ili manje.
“Proizvođači navode loše prodajne rezultate kao glavne razloge za ukidanje manjih, pristupačnijih vozila iz svoje ponude. Ali preferencije kupaca automobila također su se dramatično pomaknule prema većim vozilima u posljednjih 10-ak godina, a još više prema visokoj tehnologiji i pogodnostima udobnosti u obliku kamera, senzora, radara i velikih zaslona multimedije”, objasnio je Yoon.
Nažalost, sve te značajke imaju znatno višu cijenu, čak i ako je ona često viša od prosječne godišnje plaće milijuna Amerikanaca.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....