istraživanje

Auto je nekad značio slobodu, no danas sve manje mladih polaganje ispita i vožnja ne zanima

Generacijsku nezainteresiranost za vožnju prvi su pokazali milenijalci, definirani kao ljudi rođeni između 1981. i 1996. godine

Tinejdžer za volanom, ilustracija

 Profimedia

Od pojave automobila do generacije "Baby Boomera", svaka je generacija vozila više od one koja joj je prethodila. Međutim, čini se da se taj trend sada preokreće i, kao i milenijalci prije njih, pripadnici generacije Z ili "Zoomeri" voze manje kilometara od ljudi koji su im prethodili.

Generacijsku nezainteresiranost za vožnju prvi su pokazali milenijalci, definirani kao ljudi rođeni između 1981. i 1996. godine. Kako su postajali punoljetni, između 2001. i 2009., broj prijeđenih kilometara mladih ljudi smanjio se za 24 posto. I premda su milenijci počeli više voziti kako su dobili djecu i iselili se iz gradova, i dalje u prosjeku prelaze manje kilometara nego prethodne generacije prije njih.

image

‘Zašto generacija Z ne želi voziti?‘, ilustracija

Emily Sabens

Sada, međutim, generacija Z pokazuje da to nije bila slučajnost. Kako vrijeme prolazi, čini se da interes za automobilsku kulturu opada. Čak i u usporedbi s milenijalcima, generacija Z - ljudi rođeni između 1996. i 2012., voze manje kilometara.

Godine 1997. 43 posto 16-godišnjaka imalo je vozačku dozvolu, a taj je broj skočio na 62 posto među 17-godišnjacima, izvještava Washington Post. U 2020. taj je broj pao za 18 postotnih bodova za 16-godišnjake i za 17 postotnih bodova za 17-godišnjake.

image

Prijeđeni kilometri po glavi stanovnika, od 1950. do 2022., SAD

Federal Highway Administration

Čak i za starije Zoomere, broj licenciranih vozača opada. Godine 1997. gotovo 90 posto 20-25-godišnjaka imalo je vozačku dozvolu, dok je 2020. taj broj iznosio 80 posto. Postoje različiti razlozi za taj pomak, uključujući tjeskobu zbog klimatskih promjena, financijski teret vlasništva automobila, pa čak i strah od ceste.

Govoreći za Washington Post, Madison Morgan, 23-godišnjakinja iz Kennewicka, u Washingtonu, rekla je da je postala manje zainteresirana za vožnju nakon što je nekoliko njezinih srednjoškolskih kolega poginulo u prometnim nesrećama. Nažalost, smrtni slučajevi na cestama posljednjih su godina u porastu, dosegnuvši maksimum 2021.

image

Udio Amerikanaca koji imaju vozačke dozvole, usporedba 1997. i 2020. godine

Federal Highway Administration

Napori da se populariziraju električna vozila, u međuvremenu, mogu pomoći u otklanjanju straha od klimatskih promjena, ali njihove visoke cijene, rastući trošak električne energije i njihova velika snaga možda malo umiruju zabrinutost oko sigurnosti na cestama i troškova.

Umjesto automobila, Zoomeri sve više prelaze na opcije dijeljenja vožnje i javnog prijevoza. "Imate grupu ljudi koji svojim postupcima signaliziraju da žele nešto drugačije od transportnog sustava", kaže Tony Dutzik, viši politički analitičar Frontier Grupe. "Potrebno im je više opcija da bi mogli živjeti svoje živote onako kako žele".

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
12. studeni 2024 04:52