DULIN/SHUTTERSTOCK
Zdravo starenje

Znanstvenici otkrivaju da ova vrsta ugljikohidrata može produžiti život

Ne treba ih izbjegavati

Ugljikohidrati su često kritizirani, osobito u raznim wellness trendovima, kao krivci za debljanje. Mnogi su godinama promovirali dijete s niskim udjelom ugljikohidrata, pa čak i bez ugljikohidrata, za mršavljenje, dok su istovremeno hvalili proteine i zdrave masti. No, nisu svi ugljikohidrati loši za vas. Zapravo, novo istraživanje sugerira da ugljikohidrati usporavaju starenje, pod uvjetom da jedete one prave.

image

Studija je definirala visokokvalitetne ugljikohidrate kao složene ugljikohidrate koji potječu iz cjelovitih žitarica, voća, povrća i mahunarki, kao i ukupnih prehrambenih vlakana

DULIN/SHUTTERSTOCK

Što kaže studija

U studiji objavljenoj u časopisu JAMA Network Open, istraživači su pokušali otkriti je li unos ugljikohidrata u srednjim godinama povezan sa zdravim starenjem, posebno u vezi s kroničnim bolestima, fizičkim i kognitivnim funkcijama te mentalnim zdravljem. Istraživači su analizirali podatke 47.513 žena koje su ispunile upitnike Studije zdravlja medicinskih sestara između 1984. i 2016. godine, uključujući sudionice mlađe od 60 godina u 1984. godini. Znanstvenici su analizirali podatke o unosu hrane svake sudionice, procjenjujući vrste i ukupnu količinu konzumiranih ugljikohidrata, uključujući rafinirane, visokokvalitetne (nerafinirane) te one iz cjelovitih žitarica, voća, povrća i mahunarki. Analizirali su ove podatke kroz prizmu zdravog starenja, koje su definirali kao preživljavanje do 70. godine života, bez 11 glavnih kroničnih bolesti, bez oštećenja pamćenja ili fizičkih funkcija i dobrog mentalnog zdravlja. Studija je otkrila da su žene koje su jele najviše visokokvalitetnih ugljikohidrata tijekom srednje životne dobi imale do 37 posto veću vjerojatnost da će zadovoljiti ove parametre zdravog starenja. S druge strane, studija je otkrila da konzumiranje rafiniranih ugljikohidrata smanjuje vjerojatnost zdravog starenja za 13 posto.

Što su to visokokvalitetni ugljikohidrati

Znanstvenici su zaključili da konzumacija dijetalnih vlakana, visokokvalitetnih ugljikohidrata i rafiniranih ugljikohidrata može imati važan i mjerljiv utjecaj na cjelokupno zdravstveno stanje u starijoj odrasloj dobi. Ali što su to visokokvalitetni ugljikohidrati i rafinirani ugljikohidrati? Studija je definirala visokokvalitetne ugljikohidrate kao složene ugljikohidrate koji potječu iz cjelovitih žitarica, voća, povrća i mahunarki, kao i ukupnih prehrambenih vlakana. Kada se govori o rafiniranim ugljikohidratima, u studiji su to oni ugljikohidrati koji potječu iz prerađene hrane poput kruha, tjestenine, bijele riže, pizze, gaziranih pića, dodanog šećera, peciva i kolača.

image

Složeni ugljikohidrati bogati su esencijalnim vitaminima, hranjivim tvarima i dijetalnim vlaknima

ROSSHELEN/SHUTTERSTOCK

Dulji rok trajanja – manje tvari potrebnih tijelu

Iako je ova studija povezala visokokvalitetne ugljikohidrate sa zdravim starenjem, stručnjaci već dugo ističu ukupne prednosti složenih ugljikohidrata u odnosu na rafinirane. Složeni ugljikohidrati ključni su za tjelesno funkcioniranje, pomažu nam da se osjećamo sitima i zadovoljnima, optimiziraju funkciju mozga i održavaju dosljednu razinu šećera u krvi.

- Ovi ugljikohidrati bogati su esencijalnim vitaminima, hranjivim tvarima i dijetalnim vlaknima, dok se prerađeni (rafinirani) ugljikohidrati mijenjaju u procesu pretvaranja u pakiranu, „ukusniju” hranu s duljim rokom trajanja. Ti rafinirani ugljikohidrati puni su škroba i šećera, a imaju vrlo malo (ako uopće imaju) hranjivih tvari i vlakana koje su našem tijelu potrebne – pojašnjava Julie Smith, dijetetičarka u Medicinskom centru Sveučilišta u Toledu.

Važno je, dakle, imati na umu da nisu svi ugljikohidrati jednaki.

- Dok neke treba ograničiti, poput rafiniranih koji se nalaze u kruhu i pekarskim proizvodima, prirodno prisutni, visokokvalitetni ugljikohidrati koji se nalaze u cjelovitim žitaricama, voću, povrću i mahunarkama zaslužuju svakodnevno mjesto na vašem tanjuru. Oni su ključni za zdravlje i pravilno funkcioniranje tijela i mogu vam pomoći produžiti život – poručuje Smith.

09. lipanj 2026 06:52