MARINA APRIL/SHUTTERSTOCK
Prevencija

Onkolog tvrdi da uobičajeno piće može smanjiti rizik od raka debelog crijeva za 17 posto

Zaštitni učinak vjerojatno je prvenstveno povezan s kalcijem

Pijenje samo jedne čaše mlijeka dnevno moglo bi značajno smanjiti rizik od raka crijeva, pokazala je studija Sveučilišta Oxford i Cancer Research UK. Znanstvenici su otkrili da dodavanje jedne čaše mlijeka dnevno u prehranu može smanjiti rizik od raka crijeva za 17 posto.

Rak debelog crijeva jedan je od najčešćih oblika zloćudnih oboljenja u svim razvijenim zemljama, sa zabrinjavajućim trendom porasta učestalosti. U Hrvatskoj je četvrti najčešći uzrok smrti, a broj oboljelih i dalje raste i kod nas. Prema istraživanju Cancer Research UK, 54 posto svih karcinoma debelog crijeva moglo bi se spriječiti zdravijim načinom života. Pušenje, nedostatak tjelesne aktivnosti, alkohol, konzumiranje prerađenog mesa i loša prehrana značajni su čimbenici u razvoju raka debelog crijeva.

- Kao onkolog, savjetujem svoje pacijente o tome kako prehrana i način života mogu utjecati na zdravlje, uključujući rizik od razvoja raka. Ali ovo istraživanje, jedno od najvećih o prehrani i bolestima dosad, bacilo je novo svjetlo na to kako jednostavne i jeftine promjene u prehrani mogu pomoći svima da smanje rizik od raka. Na primjer, osim što pijete dodatnu čašu mlijeka dnevno, smanjenje konzumacije alkohola te crvenog i prerađenog mesa također bi moglo pomoći u zaštiti od raka. Studija je otkrila da pijenje dodatnih 20 g alkohola dnevno, što odgovara velikoj čaši vina, povećava rizik od raka crijeva za 15 posto. Konzumiranje više od 30 g crvenog i prerađenog mesa dnevno povezano je s 8-postotnim povećanjem rizika od raka crijeva – komentirao je rezultate studije Justin Stebbing, profesor biomedicinskih znanosti na Sveučilištu Anglia Ruskin.

Mlijeko djeluje na više načina

Studija je otkrila da su ljudi koji su pili dodatnih 244 g mlijeka dnevno, otprilike jednu veliku čašu, imali 17 posto manji rizik od razvoja raka crijeva. Smanjenje se odnosilo na punomasno, polumasno i obrano mlijeko.

- Znanstvenici su otkrili da je zaštitni učinak konzumacije mlijeka neovisan o drugim prehrambenim čimbenicima i životnim navikama. To sugerira da koristi mlijeka u smanjenju rizika od raka crijeva nisu zato što mlijeko zamjenjuje nezdrave prehrambene izbore ili se konzumira kao dio općenito zdravijeg načina života – rekao je prof. Stebbing.

Autori su rekli da postoji niz razloga zašto mlijeko smanjuje rizik od raka. Bogato je kalcijem, koji je povezan sa smanjenim rizikom od raka crijeva. Kalcij može pomoći u zaštiti od raka vezanjem na potencijalno štetne tvari u crijevima i poticanjem smrti abnormalnih stanica.

- Mnogi mliječni proizvodi obogaćeni su vitaminom D, za koji je dokazano da ima antikancerogena svojstva i može pomoći u regulaciji rasta i diobe stanica. Također, laktoza u mlijeku može potaknuti rast korisnih crijevnih bakterija koje proizvode butirat, kratkolančanu masnu kiselinu s protuupalnim i antikancerogenim učincima. Konačno, mlijeko sadrži konjugiranu linolnu kiselinu, masnu kiselinu koja se nalazi u mesu i mliječnim proizvodima i koja bi, prema laboratorijskoj studiji iz 2021., također mogla imati antikancerogena svojstva – dodao je prof. Stebbing.

- Otkriće da relativno umjereno povećanje dnevne konzumacije mlijeka može dovesti do značajnog smanjenja rizika od raka crijeva posebno je ohrabrujuće. To sugerira da male, ostvarive promjene u prehrani mogu imati značajan utjecaj na zdravlje. Dok nastavljamo otkrivati složene odnose između prehrane i bolesti, studije poput ove pružaju vrijedne uvide koji mogu informirati i potaknuti pojedinačne zdravstvene izbore i šire strategije javnog zdravstva. Potencijal da jednostavna promjena u prehrani ima tako značajan utjecaj na rizik od raka naglašava važnost kontinuiranog istraživanja u ovom području i ističe moć prehrane u oblikovanju našeg zdravlja – zaključuje prof. Stebbing.


12. lipanj 2026 12:28