Opterećenja pozornosti mogu se međusobno preklapati. Znate li što to znači?
 Foto: iStock
Ograničena osjetila

Hoćete li uočiti medvjeda ako slušate radio dok vozite?

Koncentriranost na jedno osjetilo može spriječiti ostala osjetila da budu izoštrena koliko bi normalno mogla biti.

Ako pozorno slušate HAK-ovo izvješće o stanju na cestama dok vozite, hoćete li uočiti medvjeda uz rub ceste? Prema novoj irskoj studiji, predstavljenoj na godišnjoj konferenciji Britanskog psihološkog društva u Nottinghamu, možda i nećete.

Zaboravljamo na opasnosti

Vožnja je aktivnost koja brzo postaje prirodna, a budući da je tako česta i uobičajena, lako je zaboraviti na opasnosti s njom povezane. Novo istraživanje podsjeća nas da naše ponašanje za volanom može biti opasno, bez obzira koliko ste sigurni kao vozač.

Znanstveni tim, koji su vodile Gillian Murphy sa Sveučilišta Cork i Ciara Greene sa Sveučilišta Dublin, pokazao je koliko je važno usmjeriti pozornost strogo na cestu. Tim je propitkivao tzv. perceptualnu teoriju pozornosti (postavio ju je profesor Nilli Lavie sredinom 1990-ih), prema kojoj imamo samo ograničenu količinu pozornosti na raspolaganju.

Jednom kad dosegnemo taj maksimum, nećemo moći procesuirati nikakvu novu informaciju.

Razina osviještenosti

Irska je studija ispitivala koliko informacije koje primamo jednim osjetilom (sluh) mogu utjecati na razinu osviještenosti u drugom osjetilnom modalitetu (vid), a znanstvenici su istraživali koliko će slušanje prometnog izvještaja na radiju utjecati na sposobnost vozača da uoči i obradi vizualnu informaciju. U pokusu je sudjelovalo 36 vozača na simulatoru vožnje. Polovica se trebala usredotočiti na trenutak kad se voditeljski glas promijeni iz muškog u ženski, što je bilo malo opterećenje pozornosti. Druga je polovica trebala čuti nove vijesti za točno određenu prometnicu, što je bio zadatak koji visoko opterećuje pažnju.

Iznenađujuće...
Dok su sudionici vozili na simulatoru, znanstvenici su mjerili brojne aspekte vozačkih izvedbi, a povremeno bi vozače iznenadili "spuštajući" uz rub ceste slona ili gorilu. Zdrav razum kaže da biste, bez obzira iščekujete li vijesti na radiju o svojoj prometnici ili ne, trebali primijetiti golemog sisavca na pločniku. No, rezultati studije pokazuju suprotno.

U skupini s manje zahtjevnim zadatkom, 71 posto sudionika registriralo je životinju, a u grupi s težim zadatkom samo je 23 posto uočilo slona ili gorilu. Nadalje, sudionici teže grupe vozili su lošije u trenutku emitiranja vijesti koju su iščekivali, recimo, nisu znali koje je vozilo upravo prošlo pored njih, lošije su održavali poziciju u traci, lošije kontrolirali brzinu, trebalo im je više vremena za reakciju na neku opasnost.

Opterećenje pozornosti

“Bilo što što odvlači našu pozornost s vožnje može biti problematično, čak i ako je slušno, a ne vizualno, poput radija ili razgovora pomoću hands-free pomagala. To ne znači da ne bismo smjeli imati radio u autu, nego da bismo trebali biti svjesni ograničenja svoje usredotočenosti”, rekla je Gillian Murphy.
Rezultati možda iznenađuju, tim više što je slušanje prometnih izvještaja doista uvriježen običaj. Znanstvenici zaključuju da se opterećenja pozornosti mogu međusobno preklapati. Drugim riječima, koncentriranost na jedno osjetilo može spriječiti ostala osjetila da budu izoštrena koliko bi normalno mogla biti.

22. prosinac 2024 12:12