Kako su beauty filteri postajali sve sofisticiraniji, sve češće su se pojavljivali i članci koji su osuđivali njihov potencijalni učinak na sve, od našeg samopouzdanja do njihove moći u populariziranju određenog standarda ljepote. Objavljivanje novog TikTokovog filtera „Bold Glamour”, koji ima zapanjujući učinak, potaknuo je mnoge korisnike da se zapitaju nije li tehnologija otišla ipak malo predaleko s obzirom na to da ama baš svakoga može pretvoriti u top modela. Jedan od naslova bio je: „Ovo je problem: Novi hiperrealistični TikTokov beauty filter užasava ljude”. Zabrinutost i kritike tog tipa su opravdane, ali često previđaju jednu ključnu komponentu. Kao i mnogo toga drugog u tehnologiji, beauty filteri nisu kreirani u nekom mjehuru od sapunice, odvojeni od društva, kako bi nas potom inficirali. Naprotiv, oni odražavaju, često i produbljuju, sklonosti i probleme koje ionako imamo.
Ljepota kao fetiš
Davno prije nego što smo dobili filter Bold Glamour, naše društvo je ljepotu pretvorilo u fetiš. I ne radi se samo o fizičkoj privlačnosti: uobičajeno je da se ljude koji dobro izgledaju doživljava kao inteligentnije i sposobnije da zarade više novaca. Istina je da, bilo svojim izborom odjeće ili frizure, naočala ili šminke, svi predstavljamo sebe na određeni način i to obično na način koji je u skladu s trenutno važećim standardima ljepote. Iako volimo misliti kako te svoje odabire temeljimo na vlastitom ukusu, odavno je poznato da su oni zapravo oblikovani aktualnim trendovima. Mnogo je istraživanja koja to potkrjepljuju, no dovoljno je i da samo pogledate ljude oko sebe: čak i neka sitnica koja se, naizgled ne može mijenjati, poput obrva, promijenila se od vrlo tankih obrva iz 1990-ih u super debele u 2010-oj, a sada se opet mijenja.
Iluzija ili stvarnost
Naravno, postoji razlika između praćenja beauty trendova u stvarnom životu i korištenja online filtera. Kozmetičari mogu stvoriti iluziju izraženijih jagodica, no beauty filteri ih (virtualno) zaista mijenjaju i čine istaknutim. No,u eri u kojoj minimalno invazivni i visoko učinkoviti kozmetički postupci postaju sve popularniji, sa sigurnošću možemo reći da je sve veći broj ljudi koje vidite u stvarnom životu imao malo više „pomoći” u svom izgledu nego što biste to očekivali. Kao što je mogućnost da skinemo godine s lica u stvarnom životu značajno porasla, prirodno je da vidimo porast istog fenomena online. Nažalost, to ga ne čini ništa manje problematičnim. U stvari, to se može pretvoriti u začarani krug: beauty filteri nisu samo reakcija na postojeće standarde ljepote, već se i offline standardi ljepote mijenjaju kao reakcija na filtere. Na primjer, veća je vjerojatnost da adolescentice koje koriste filtere razmišljaju o estetskoj kirurgiji, a plastični kirurzi su primijetili porast zahtjeva klijenata da ih učine sličnijim svojim likovima s filterima online.
I tu se nismo još niti odmakli od filtera za lice. Postoji i mnogo načina na koje možete „poboljšati”, odnosno promijeniti svoje tijelo na društvenim mrežama, pa čak i u videozapisima. To naravno, nije ništa novo. Profesionalni modeli i fotografi odavno znaju da određene poze i kutovi mogu vizualno produžiti noge ili suziti struk pa su to primjenjivali i pomoću softwarea pod normalno. Današnji influenceri na društvenim mrežama često se oslanjaju i na takve metode. Ako se omogući da svatko može suziti struk ili učiniti usne punijima u online fotografiji ili videozapisu, mogli bismo zaključiti da ovakvi beauty filteri čine već postojeće trikove dostupnijim svima. Iako se mnogi vjerojatno raduju većoj dostupnosti novih tehnologija poput beauty filtera, činjenica je da su oni previše novi za nas da bismo sa sigurnošću znali kako dugoročno utječu na samopercepciju i mentalno zdravlje.
Opasnost je najveća za adolescente
Dosadašnja istraživanja upućuju na to da bi takve tehnologije mogle dovesti do toga da se korisnici osjećaju lošije u vezi svog izgleda, dijelom zbog gledanja velikog broja slika drugih ljudi koje su filtrirane i savršene. Čak i prije razvoja i popularizacije beauty filtera, ljudi koji su provodili mnogo vremena na društvenim mrežama usredotočeni na idealizirane živote drugih imali su veći rizik za razvoj psiholoških problema. To vrijedi i za gledanje vlastite slike u filtriranom izdanju.
Adolescentice, koje su naročito ranjive i podložne svemu što vide u medijima, izložene su još većem riziku. Jedna je studija otkrila da su djevojke u dobi od 14 do 18 godina, kad su im pokazani njihovi selfiji u originalnom i retuširanom obliku, smatrale da je retuširana verzija bolja. A one kojima je pokazana samo retuširana verzija bile su manje zadovoljne svojim tijelima nakon toga u odnosu na djevojke kojima su pokazani samo originalni selfiji.
Iako se u medijima sada mnogo govori i piše o Bold Glamouru, postoje i drugi filteri koji su problematični na drugačiji način. Jedan od najviše zabrinjavajućih je TikTokov filter Teen, koji svakoga može učiniti da izgleda kao adolescent. Stručnjaci za sigurnost djece izrazili su zabrinutost zbog tog filtera koji predstavlja sofisticirano utjelovljenje naše opsesije mladošću. Mogu ga koristiti odrasle osobe u seksualiziranim pozama ili izazovnoj odjeći, na primjer, navodeći gledatelje da zaključe da se radi o tinejdžeru ili tinejdžerki. To samo dodatno ističe i povećava opasan aspekt današnjeg društva - u ovom slučaju, normalizaciju seksualizacije djece.
Beauty filteri mogu biti samo još jedan korak na putu naše kulturalne opsesije s usavršavanjem našeg izgleda, no ako je suditi po dosadašnjim reakcijama, to bi mogao ipak korak previše.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....