Piše: Ana Žele, prof. psihologije
U svakodnevnom životu stalno smo u interakciji s drugim ljudima. Komuniciramo s njima, družimo se, provodimo zajedničke aktivnosti i sl. Naša okolina ne služi nam samo za društvo, nego utječe i na formiranje naše ličnosti, na naše raspoloženje, misli i stavove. Koliko nam zapravo znači mišljenje drugih i na koji način utječe na nas?
Eva (41) je voditeljica razvojnog odjela u informatičkoj firmi. Nekoliko je mjeseci u vezi sa Jean-Pierreom, Francuzom koji živi u Marseilleu. Zadovoljna je kako se ta veza razvija. Ima stav da su veze na daljinu sasvim u redu i da njihov uspjeh ovisi samo o ljudima koji su u vezi. Sa Jean-Pierreom se čuje svaki dan preko Skypea, a nekoliko puta mjesečno se i posjećuju. Eva ima dojam da je konačno našla nekoga s kim dijeli iste interese.
Međutim, jedne je večeri Jean-Pierre naglo otišao sa Skypea, bez jasnog objašnjenja. Sljedeći dan Eva je na poslu bila zamišljena. Na hodniku joj je kolegica doviknula: 'Trebaš naći nekog Hrvata. Te veze na daljinu su puko zavaravanje, ne možeš upoznati osobu, a još i potrošiš novac'. Eva se rastužila nakon takvog stava i zapitala se je li doista pogriješila. Cijeli dan je bila odsutna i loše volje.
Zašto nas nešto dira
Većini ljudi je mišljenje drugih važno jer su ljudi društvena bića čija se ličnost formira kroz reakcije okoline. Međutim, nije nam svima to mišljenje jednako važno. Drugim riječima, nismo svi jednako otporni ili senzibilni na reakcije šire okoline. Evo faktora o kojima ovisi koliko će nas 'taknuti' komentar okoline ili koliko će promijeniti naš stav:
• Naše raspoloženje
Što smo bolje raspoloženi, to će manje na nas utjecati negativni komentari okoline. Što smo lošije raspoloženi, to smo ranjiviji i puno nas više pogodi nečiji negativan stav.
• Stupanj slaganja s komentarom
Dakle, ako se slažemo s onim što nam kolega ili prijatelj dobaci, veća je vjerojatnost da ćemo tu poruku usvojiti i smatrati je točnom. Ako se pak ne slažemo sa stavom kolege ili prijatelja, kratko ćemo razmisliti o tome, ali će vjerojatno ta rečenica pasti u zaborav.
• Autoritet osobe koja nam upućuje komentar
Neke osobe nam predstavljaju autoritet, to mogu biti naši roditelji, šefovi, prijatelji, nastavnici i sl. Oni nam mogu biti autoritet prema ulozi ili prema svom ponašanju. Stoga ćemo svakako više uvažiti stav osobe koju smatramo autoritetom. Još veću želju za promjenom našeg stava kod nas će izazvati reakcija osobe koju zbog njenog ponašanja smatramo autoritetom, a ne zbog njene uloge.
• Naše samopoštovanje
Što je naše samopoštovanje veće, više će nas oraspoložiti pozitivni komentari iz okoline, ali i manje rastužiti oni negativni. Istraživanja su pokazala kako ljude s niskim samopoštovanjem ne mogu razvedriti iznimno pozitivni stavovi jer im ne vjeruju.
Kroz vlastito iskustvo
Ključna je stvar kod usvajanja stavova koji dolaze od naših prijatelja, poznanika ili kolega da ih svatko od njih daje kroz prizmu vlastitog životnog iskustva. Tako je bilo i s Evom. Kasnije joj se kolegica došla ispričati. Rekla je kako je i ona imala vezu na daljinu do koje joj je bilo jako stalo, ali da je, nažalost, njezin partner prekinuo. Stoga je Evi uputila takav komentar jer ona nema pozitivan stav o vezama na daljinu. Prilikom isprike je rekla da je previše mislila na sebe i da nije bila obazriva, ali je bila dobronamjerna jer nije htjela da i Eva pati.
Pozitivni utjecaji
Kako si možemo pomoći da stavovi šire okoline utječu što pozitivnije na nas:
• Možemo si zapisati lijepe povratne informacije
Svaki put kad nam netko kaže da smo pametni ili da smo vrhunski napravili neki posao, možemo si to zapisati kako bismo se toga prisjetili u trenucima lošeg raspoloženja.
• Konformizam možemo i preskočiti
Konformizam je promjena mišljenja ili stava, a nastaje kao posljedica stvarnog ili zamišljenog pritiska šire okoline. Dakle, ne moramo se uvijek prilagođavati drugima i njihovim stavovima, a sve iz straha da nas drugi neće prihvatiti. Zdravo je imati svoje mišljenje i svoj integritet, a jednako toliko je važno da mi prihvaćamo i volimo sami sebe.
• Važno je tko govori
Kod komentara koji dobijemo trebamo svakako uzeti u obzir osobu koja ga daje. Poslovica kaže: "Svatko vidi ono što je u njemu", pa često tuđi komentar, pogotovo ako je negativan, više govori o onome tko ga upućuje nego o onome tko ga prima. Dakle, treba uključiti filtar prilikom primanja.
• Okružimo se dobronamjernim ljudima
Ljudi vole motivirajuće i vedre osobe koje iskazuju pozitivne stavove, a ne one koje stalno prigovaraju i kukaju.
• Što više komplimenata dajemo, više ćemo ih i primati
To znači da i mi sami dijelom određujemo kako će se drugi ponašati prema nama.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....