Iako se danas sve više zna o posebnim karakteristikama i problemima darovite djece, one su i dalje vrlo često neprepoznate čak i među odgojiteljima, nastavnicima i svima onima koji su educirani za rad s djecom. A čak i ako ih prepoznaju kao darovite, postoji nerazumijevanje za njihove posebne potrebe i probleme. Naime, njihovi problemi proizlaze upravo iz njihovih natprosječnih sposobnosti, a mogu uključivati teškoće u uspostavljanju odnosa s vršnjacima zbog neobičnih interesa ili hipersenzibilnosti. Nažalost, nije rijetkost da se takvi i slični njihovi problemi izjednačuju s problemima mentalnog zdravlja, što sam i sama iskusila s najstarijim djetetom.
Povraćao od užasa
Dijete koje je s godinu dana znalo cijelu abecedu, s godinu i pol je znao i pisati, s dvije godine je čitao, pisao, brojao ne do deset nego do tisuću na šest jezika, računao s kredom po pločnicima u parkovima, dijete koje je s tri godine naučilo pisana slova, čiji je fond riječi sada, s pet godina, na razini djeteta iz petog razreda, koje tečno čita knjige za tinejdžere, zna napamet kartu Zagreba, svaku ulicu, ima memoriju koja je ponekad zastrašujuća. To isto dijete koje s odraslima razgovara kao sa sebi ravnima, s djecom nije moglo ostvariti nikakav kontakt I sama sam pogriješila gurajući ga u situacije da se druži s velikim brojem djece, pa sam ga tako vodila i u neku "družionicu" unatoč njegovim suzama i protestima, da bi me stručno osoblje družionice nakon nekoliko mjeseci zamolilo da ga više ne dovodim jer s njim nešto nije u redu. Stalno je povraćao od užasa zbog tolike djece, mjesecima nije htio izgovoriti ni riječ, sudjelovati ni u čemu.
Psihološka procjena
I tako su mi preporučili da ga odvedem na psihološku procjenu, "za njegovo dobro", kako bi mu se pomoglo na vrijeme. Učinila sam to, već i sama gotovo uvjerena da s njim nešto nije u redu, da bi mi tamo objasnili kako je s djetetom sve u redu, da je intelektualno vrlo napredan, ali izuzetno senzibilan i slabo razvijenih socijalnih vještina. To je, saznala sam tada, vrlo često povezano - napredan intelektualni razvoj i usporen socijalni razvoj, no čini se da s tim nisu bili upoznati u vrtiću u koji je krenuo. Nakon godinu dana njegove izolacije u sobi punoj djece i prepuštenosti da se snalazi u situacijama u kojima se on jednostavno ne može snaći jer ima drugačije interese, teme razgovora, osjetljiv je na dodire i ton glasa, odlučila sam zamoliti vrtićku psihologinju za pomoć. Ona mi je detaljno pojasnila s kakvim se sve teškoćama i nerazumijevanjem vršnjaka i odraslih moraju nositi i boriti darovita djeca te je priznala da mnogi odgojitelji zapravo uopće nisu upućeni u poseban pristup kakav je potreban toj djeci. Tek nakon što je ona porazgovarala s njegovim odgojiteljima i podučila ih kako postupati s takvim djetetom, Jan je počeo pokazivati znakove napretka i u socijalnim odnosima, "otkrila" su ga djeca, ali i njegove tete i gotovo da su svjesna te svoje neusklađenosti, kao i neusklađenosti s okolinom, što za malo dijete može biti izuzetno frustrirajuće.
Reaktivnost na podražaje
Moguće je da se takvo dijete u jednom segmentu doima zrelo i odraslo, a u drugom djetinjasto i nezrelo za svoju dob. Takve razlike u ponašanju zbunjujuće su i za smo dijete, a često i za okolinu, jer od nekog tako naprednog očekuju da bude napredan u svemu, a ne da plače za mamom, da ne zna kako prići drugom djetetu, navući čarapu niti kako se igrati s nekim. Darovita djeca imaju i neke osobite karakteristike, poput izrazite emocionalne senzibilnosti, kognitivne intenzivnosti, svijesti o vlastitoj neujednačenosti u razvoju, perfekcionizma, zbog kojih imaju otežano uspostavljanje emocionalne samokontrole u odnosu na svoje vršnjake. Za darovitu djecu nerijetko je karakteristična izražena reaktivnost na podražaje iz okoline, a ta "pretjerana" pobudljivost može se javiti u području intelekta, mašte, emocija, psihomotorike i osjetila. Takva prekomjerna reaktivnost također često može predstavljati problem za njih same. Primjerice, situacije u kojima gomila djece veselo vrišti u nekoj igraonici za takvo će dijete biti vrlo neugodne jer te zvukove doživljava puno intenzivnije i smetaju mu. Naguravanje s nekoliko druge djece u igri graničara, nogometa ili lovice također može predstavljati problem jer je takvo dijete nerijetko puno osjetljivije na dodire pa obično gurkanje ili navlačenje doživljava poput udaraca te mu je takva situacija, među djecom uobičajena i normalna, neugodna. A to znači da će se povlačiti i neće sudjelovati u mnogim zajedničkim, zabavnim aktivnostima. Nažalost, dijete je istodobno u sukobu sa samim sobom jer bi se željelo igrati i veseliti s prijateljima, ali to mu je istodobno do te mjere neugodno da radije sjedi samo u kutu i promatra.
Primjeri pretjerane reaktivnosti ili pobudljivosti u raznim područjima:
● Pretjerana pobudljivost intelekta: izrazita znatiželja, učestalo postavljanje pitanja, izrazito aktivan um, glad za znanjem i razumijevanjem
● Pretjerana pobudljivost osjetila: izraženiji doživljaj osjetila vida, sluha, okusa, mirisa i/ili dodira, djecu tako mogu smetati jako svjetlo, snažni mirisi parfema, određeni intenzivni okusi, buka i slično.
● Pretjerana pobudljivost emocija: izražena briga za okolinu, intenzivne emocionalne reakcije, snažno emocionalno vezivanje za ljude, mjesta i stvari, promjene raspoloženja
● Pretjerana pobudljivost mašte: izmišljeni prijatelji, dramatično doživljavanje, bogata mašta, izmišljanje igara
● Pretjerana pobudljivost psihomotorike: povećana aktivnost i energičnost, ubrzan govor, vrpoljenje, stalno pričanje....
Brzi test za otkrivanje talenta
Ponekad vas ponašanje vašeg djeteta zbunjuje ili frustrira. Čini vam se lijeno? Neodgovorno? Ili pak hiperaktivno? Možda nije ništa od toga, već je "samo" naprednije od svojih vršnjaka. Kako to možete znati? Pročitajte navedene opise ponašanja karakteristične za naprednu djecu i provjerite možete li ih prepoznati kod vlastitog djeteta.
● Izluđuje vas beskonačnim postavljanjem pitanja.
● U jednom trenutku zvuči kao odrasla osoba i priča o temama kao što su, na primjer, siromaštvo i beskućnici, a u drugom počne plakati i bacati se po podu zato što nije odmah dobilo nešto što je htjelo.
● Čini vam se da ima nevjerojatno puno energije i jedva uspijevate pratiti njegov ritam.
● Frustrirano je ako sve što učini nije savršeno.
● Potpuno se udubljuje u svoje misli i u svaku aktivnost koje se primi i tada ne primjećuje ništa oko sebe.
● Ima izuzetno pamćenje - ali zato redovito zaboravlja stvari u školi, zaboravlja da treba napisati zadaću ili pak napisanu zadaću zaboravi predati učiteljici.
● Ima odlične ocjene iz testova i ispitivanja, ali loše iz vladanja.
● Uspijeva imati odlične ocjene unatoč tome što je potpuno neorganizirano u učenju i piše zadaće uvijek u posljednji trenutak.
● Neobično je osjetljivo, fizički, emotivno ili oboje.
Prepoznajte karakteristike napredne djece
Iskusno stručno oko brzo će uočiti napredno dijete, ali roditelji, iako primjećuju da se njihovo dijete razlikuje od ostalih vršnjaka, ne znaju što te razlike zapravo znače. Popis karakteristika nadarene i napredne djece može poslužiti kao prvi korak u prepoznavanju takvog djeteta.
Kognitivne sposobnosti
● pažljiv promatrač
● izuzetno znatiželjan
● izvrsno pamćenje
● sposobnost dugog zadržavanja pažnje
● naglašena sposobnog logičkog razmišljanja
● lako i brzo uočavanje povezanosti između ideja, činjenica, predmeta i pojmova
● fleksibilno i "tečno" razmišljanje
● brzo savladavanje novog gradiva i vještina bez puno vježbanja i ponavljanja
● sposobnost složenih misaonih analitičkih postupaka
● originalne ideje i zaključci
● odlična snalažljivost u rješavanju problema
● neobično živa i bujna mašta Jezične vještine
● širok vokabular
● rano savladavanje vještine čitanja
● brzo čitanje
● često postavljanje pitanja poput "a što ako?" Socijalne i emotivne karakteristike
● interes za filozofske i socijalne teme
● neiscrpna energija
● snažna motiviranost
● izrazita osjetljivost, ne samo emocionalna nego i fizička
● zabrinutost oko pitanja pravde i nepravde
● perfekcionizam
● lako uspostavlja kontakt s rodbinom, učiteljima i drugim odraslim osobama
● odličan smisao za humor
● uživa u učenju novih stvari i vještina
● brzo misli i voli intelektualne aktivnosti
● više voli knjige i časopise za odrasle
● skeptično je, kritično te brzo i lako prosuđuje i donosi odluke