Visoke razine kolesterola, osobito takozvanog lošeg kolesterola, mogu značajno povisiti rizik za srčani i moždani udar. Prema podacima studije Epidemiologija hipertenzije u Hrvatskoj 2, gotovo svaki drugi stanovnik Hrvatske ima povišen kolesterol, direktno uzrokovan čimbenicima na koje se može utjecati, poput debljine, loše prehrane i fizičke aktivnosti.
Profesor integrativne medicine na Sveučilištu u Sieni i Paviji Salvatore Bardaro ističe da nutraceutici u sinergiji s odgovarajućom prehranom i sportom učinkovito pomažu u borbi protiv visokog kolesterola, uz napomenu da se prije uzimanja bilo kojeg dodatka prehrani ili biljnog pripravka uvijek treba savjetovati s liječnikom.
- U ljekarnama i biljnim ljekarnama dostupni su brojni nutraceutici s fitoekstraktima koji imaju izvanredan kombinirani učinak. Neki, poput monakolina K iz crvene riže, mogu inhibirati enzim HMG-CoA reduktazu, koji stimulira jetru na sintezu kolesterola. Druge biljne tvari, poput berberina, imaju drugačiji mehanizam djelovanja i ometaju gen koji kodira PCSK9, protein koji smanjuje receptore LDL kolesterola. Stoga je najbolje usredotočiti se na kombinacije, a ne na jedan biljni lijek, te mijenjati dodatke prehrani. Treba ih uzimati najmanje tri mjeseca, jer je promjena metabolizma kolesterola spor proces - kaže prof. Bardaro, koji je izdvojio svoje prirodne favorite za borbu protiv povišenog kolesterola.
Kurkuma: antioksidativno i protuupalno djelovanje
Kurkumin ima trostruki učinak: snižava "loš" kolesterol, sprečava njegovu oksidaciju (a oksidirana frakcija je najopasnija) i bori se protiv agregacije trombocita koja uzrokuje trombozu. U praksi, štiti srce i arterije od oksidativnog stresa neutralizirajući višak slobodnih radikala. Kurkuma se koristi u kuhanju, i to u kombinaciji s crnim paprom koji povećava njenu bioraspoloživost. Može se pronaći i kao dodatak prehrani.
Berberin: smanjuje apsorpciju masti u crijevima
To je bioaktivni spoj, točnije alkaloid, ekstrahiran iz trnovitog grma Berberis aristata (indijska žutika). Nekoliko studija pokazuje da unos berberina može smanjiti crijevnu apsorpciju kolesterola iz prehrane za 25 do 30 posto, povećavajući njegovo izlučivanje stolicom. Maksimalna doza je 1,5 grama dnevno, jer višak može uzrokovati mučninu i zatvor.
Jabuka Annurca: snižava razinu kolesterola u krvi
Mala, ukusna jabuka porijeklom s juga Italije izvrsno je prirodno oružje za borbu protiv viška kolesterola. To pokazuje studija koju je proveo Odjel za farmaciju Sveučilišta Federico II u Napulju, a objavljena je 2017. u časopisu Journal of Medicinal Food. Bogatstvo polifenolima, posebno procijanidinima, pozitivno utječe na ukupnu razinu kolesterola, snižava razinu LDL kolesterola te redovitom konzumacijom povećava razinu HDL kolesterola. Također, prema istraživanju iz 2020., jabuke općenito pomažu u smanjenju vrijednosti kolesterola. Ta je studija pokazala da odrasle osobe s umjereno povišenim kolesterolom koje su dnevno jele po dvije jabuke tijekom 12 tjedana, bilježe smanjenje ukupnog kolesterola, LDL kolesterola i triglicerida.
Sikavica: najbolji saveznik jetre
Zeljasta biljka ljubičastih cvjetova, raširena u mediteranskim zemljama, sadrži jedan od najmoćnijih aktivnih sastojaka za održavanje zdravlja jetre - silimarin. Uzima se kao dodatak prehrani, štiti stanice jetre, pomaže u liječenju hepatitisa, ciroze i masne jetre te usporava endogenu proizvodnju kolesterola u jetri.
Beta-glukani: pozitivan učinak na metabolizam lipida
To su polisaharidi ili složeni, neprobavljivi šećeri koji se nalaze u određenim namirnicama poput gljiva, algi, mekinja i određenih vrsta cjelovitih žitarica, posebno pira, ječma i zobi. Vrijedni su saveznici u borbi protiv kolesterola, poboljšavaju crijevnu mikrobiotu, koja je obogaćena bifidobakterijama, s pozitivnim učincima na metabolizam lipida. U praksi, kolesterol unesen hranom ne samo da se apsorbira u manjim količinama u debelom crijevu već se i bolje metabolizira. Zbog toga se beta-glukani sada dodaju takozvanoj funkcionalnoj hrani poput keksa, krekera pa čak i jogurta.
Maslačak: zajamčen detoks
Ljekovita biljka koja se stoljećima koristi u fitoterapiji za pročišćavanje krvi ima izvanredan učinak čišćenja jetre, posebno kada se uzima s ekstraktima artičoke i sikavice. Drenira tkiva, odnosno potiče diurezu, i pomaže u inhibiranju sinteze LDL kolesterola.
Češnjak: prirodni sagorjevač masti
Češanj češnjaka dnevno, sirov i, po mogućnosti, organski može biti dovoljan za borbu protiv lošeg kolesterola. Još je učinkovitije korištenje dodataka prehrani koji sadrže crni češnjak, dobiven fermentacijom. Bez mirisa je, lakše se probavlja i ima veći učinak snižavanja kolesterola od svježeg češnjaka.
Oleuropein: pomoć iz listova masline
Polifenol koji se nalazi u listovima masline, oleuropein, molekula je s antioksidativnim i protuupalnim svojstvima. Regulira krvni tlak i pomaže u vraćanju razine kolesterola na fiziološke razine, posebno snižavanjem LDL frakcije. Može se uzimati ili kao infuzija lista masline ili kao dodatak prehrani.
Fermentirana crvena riža: učinkovita, ali samo u kombinaciji s Q10
To je zvijezda prirodnih lijekova za snižavanje razine kolesterola, i to zahvaljujući monakolinu K, koji se ponaša kao prirodni statin, ali bez nuspojava farmakoloških statina. Važno je ne prekoračiti dozu od 10 mg dnevno (inače riskirate iste nuspojave kao i kod sintetičkih statina) te biti dosljedan u uzimanju. Za blaži pristup, uzimajte fermentiranu crvenu rižu ili izravno monakolin K osam do 12 tjedana, što bi trebalo donijeti smanjenje kolesterola za 20-25 posto. Provjerite da odabrani dodatak prehrani uvijek sadrži kombinaciju monakolina K s enzimom Q10, koji je jedan od najmoćnijih prirodnih antioksidansa i aktivno sudjeluje u proizvodnji ATP-a (adenozin trifosfat, molekula koja služi kao glavno unutarstanično skladište energije). Naime, monakolin K ima neugodnu nuspojavu smanjenja organske sinteze Q10 te stoga treba odabrati proizvod koji sadrži i Q10.
Forskolin: snižava razinu šećera u krvi
Forskolin, ekstrahiran iz korijena biljke Coleus forskohlii (indijska biljka iz porodice Lamiaceae, slična menti), predmet je nedavnih studija zbog svojih izraženih svojstava sagorijevanja masti i zaštitnog učinka na kardiovaskularni sustav. Također održava nisku razinu šećera u krvi pa je pogodan za osobe s problemima s težinom i inzulinskom rezistencijom.
Bergamot: studije potvrdile učinak
Studija iz 2022. pokazala je da je za samo 30 dana konzumacije ovog kiselkastog citrusnog voća moguće ponovo uravnotežiti omjer LDL i HDL kolesterola. Jedna druga studija iz 2023., objavljena u časopisu Phytotherapy Research, potvrđuje učinke bergamota na snižavanje kolesterola. Može se uzimati kao dodatak prehrani ili kao čisti koncentrirani sok. Ako vam se ne sviđa njegov oštar okus, uvijek ga možete razrijediti vodom.
Fitosteroli: smanjuju razinu kolesterola u plazmi
Taj pojam obuhvaća skup biljnih spojeva koji se nalaze prvenstveno u mahunarkama poput soje, graha i leće, orašastim plodovima, brokuli, biljnim uljima i cjelovitim žitaricama. Zbog svojih svojstava snižavanja kolesterola, koja su prepoznata u desecima znanstvenih studija, ponekad se dodaju u jogurte ili su sastojci nekih dodataka prehrani. Prirodno djeluju protiv apsorpcije kolesterola u crijevima, smanjujući razinu kolesterola u plazmi tijekom 10-12 tjedana. Zbog toga ih je najbolje uzimati odmah nakon glavnih obroka, ne prekoračujući dozu od 3 grama dnevno. Iznad ove količine postoji rizik od toksičnosti.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....