Splitski Tommy je jedan od najvećih maloprodajnih lanaca u Hrvatskoj. U 32 godine poslovanja, tvrtka stalno raste, ima kontinuirani rast prihoda i tržišnog udjela, te je, kako nam kaže Slavko Ledić član uprave Tommyja, dugogodišnji gospodarski lider i najveća tvrtka u Dalmaciji.
Prema podacima Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja, Tommy ima najveći tržišni udio u Dalmaciji. Kada promatramo Tommy grupu koja osim maloprodaje uključuje Bobis, Petason-Mesopromet i Tommy 1992 radi se o jednom od najvećih poslovnih sustava u Hrvatskoj.
Po uspješnosti poslovanja Tommy je jedan od najvećih sustava u Hrvatskoj. Prema kriteriju uspješnosti poslovanja, Tommy se nalazi na visokom 13.mjestu u Hrvatskoj. U prošloj godini Tommy je ostvario 611,66 milijuna eura prihoda uz kontinuitet rasta u odnosu na prethodne godine. Tommy je, kako pojašnjava Ledić, ostao maloprodajni tržišni lider u Dalmaciji, unatoč izazovima konkurencije i tržišnog okruženja.
Slavko Ledić menadžer je sa bogatim iskustvom. Prije dolaska u Tommy bio je predsjednik uprave Konzuma i to u najtežem i najizazovnijem razdoblju za taj najveći maloprodajni lanac. Vodio je upravu najveće konditorsku tvrtku u Hrvatskoj Kraš. Ledić ističe da će se liderska pozicija Tommyja u budućnosti zasigurno još dodatno ojačati iz razloga što u Tommyju stalno razvijaju nove projekte, kontinuiranim investicijama u rast i razvoj poslovanja otvaraju nova prodajna mjesta te, kako kaže na taj način Tommyjeve poslovnice postaju još dostupnije kupcima na cjelokupnom tržištu.
Sa Slavkom Ledićem smo još razgovarali o poslovnim rezultatima Tommyja, investicijama, preuzimanju riječke tvrtke Brodokomerc Nova, izgradnji novog logističko distributivnog centra te poslovanju proizvodnih tvrtki iz Tommy grupe.
Što ste napravili ove godine u segmentu razvoja maloprodajnih objekata?
Kod nas su ulaganja kontinuirana. U zadnjih godinu dana otvorili smo šest novih objekata, preuredili niz postojećih uključujući i preuređenje potpuno novih objekata u Visu i Vela Luci.
U kojoj je fazi preuzimanje Brodokomerca Nova iz Rijeke?
Što se tiče preuzimanje riječke tvrtke Brodokomerc nova, dobili smo mišljenje Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja, što je uobičajena procedura. Ovo preuzimanje za Tommy znači novi zamah u daljnjem razvoju i dodatno osnaženje i povećanje tržišnog udjela na nacionalnom maloprodajnom tržištu. U tijeku je primjena i uvođenje Tommyjevih standarda poslovanja, tako da će Brodokomerc Nova kao tvrtka s dugom tradicijom i kvalitetno disperziranom prodajnom mrežom revitalizirati, To podrazumijeva značajne investicije koje Tommy planira na tom području. U ovom trenutku u funkciji su 42 maloprodajna objekta Brodokomerca.
Što će značiti za poslovanje Tommyja?
Ovo preuzimanje i investicije na području Grada Rijeke svakako će biti kvalitetna baza za širenje na području Primorsko goranske i Istarske županije.
Kakva je situacija u maloprodaji, je li u Hrvatskoj maloprodaja konsolidirana?
Maloprodaja je u Hrvatskoj konsolidirana. Svi značajniji igrači posluju na hrvatskom tržištu i činjenica je da većina trgovačkih lanaca u zadnjih nekoliko godina dobro posluje. Nekog velikog prostora za daljnje širenje nema. Naravno, moguća su preuzimanja ali općenito nema značajnijeg prostora za rast od uobičajenog.
Duž Jadranske obale posluju svi značajniji lanci a Tommyju je to glavnina tržište. Kakva je tu situacija?
Koncentracija posla je duž obale zahvaljujući turizmi i, naravno, u Zagrebu zbog velikog broja stanovnika.Svi se trudimo biti bolji.
Što je trend i što se najviše ulaže kada govorimo o maloprodajnim lancima?
Hrvatska je jako izazovna u smislu logistike tako da su intenzivna ulaganja u logistiku i distribuciju. Onaj tko bude bolji u tom segmentu, bolje će i poslovati. Dobru perspektivu će imati oni koji budu dugoročno pratili trendove u logistici i distribuciji. Tommy ulaže značajna sredstva u logistiku i distribuciju čime stvaramo pretpostavke za što efikasnije poslovanje i širenje. Stvaramo pretpostavke za organski rast ali i rast akvizicijama poput akvizicije Brodokomerca.
Možete li nešto više reći o vašoj najnovijoj investiciji u izgradnju logističko-distributivnog centra u Dugopolju?
Logističko-distributivni centar u Dugopolju kojega smo upravo otvorili u poslovnoj zoni Dugopolje jedan je od naših najvažnijih novijih projekata. Radovi su izvedeni na zemljištu površine 80.000 četvornih metara, a sam poslovni objekt obuhvaća 38.000 četvornih metara bruto površine. Njegov skladišni kapacitet je 35.000 paletnih mjesta u nekoliko temperaturnih režima skladištenje.
Projekt uključuje i instalaciju solarnih panela na zgradi. U poslovnom kompleksu LDC-a radit će oko 250 radnika. Ta strateška investicija jedna je od najvažnijih u više od 30 godina postojanja tvrtke i donijet će novi iskorak u poslovanju posebno kroz optimalizaciju i racionalizaciju logističkih procesa. Na ovaj način smo objedinili nekoliko skladišnih lokacija na kojima smo do sada poslovali u jednu, tehnološki opremljenu prema najsuvremenijim standardima u skladu s kriterijima održivog razvoja, lokaciju.
Tommy je u ove 32 godine uspio opstati i razvijati se za razliku od nekoliko u prošlosti bolje pozicioniranih lanaca. Što je bilo ključno da je Tommy uspio?
Do Tommyjevog uspjeha ne bi došlo bez naših vrijednih kupaca. Naša poslovna filozofija temelji se na potpunoj prilagodbi tržištu i potrošačima, njihovim potrebama, navikama i željama. Iznimno su ponosni na svoj odnos prema potrošačima. Postigli smo povezanost s kupcima i visoki stupanj lojalnosti u svih svojih 220 prodajnih mjesta u Hrvatskoj, koja su rasprostranjena diljem devet hrvatskih županija i u gradu Zagrebu. Naše trgovine godišnje posjeti više od 70 milijuna kupaca. Tommy ne bi mogao ostvariti lidersku poziciju, bez kvalitete proizvoda koju nudi u prodajnom asortimanu. Zastupljenost hrvatskih proizvoda na našim policama je veća od 70 posto, a potpora domaćoj proizvodnji strateška je odrednica i trajni je naš interes kao kompanije.
U okviru Tommy grupe posluju i prehrambeno prerađivačke tvrtke. Što one znače za poslovanje maloprodaje?
Kroz povezana društva u okviru Tommy grupe integrirana je i prehrambeno-prerađivačka proizvodnja, koja osigurava stabilnost i konkurentnost nabavnog lanca, i posebno nadzor kvalitete proizvoda. Na taj način Tommy više nije samo sinonim za maloprodaju, već je stvorena snažna poslovna grupacija, relevantna u okvirima nacionalnog gospodarstva. Strateška povezanost sa Tommyjem osigurava proizvodnim tvrtkama Petason i Bobis, adekvatnu popunjenost proizvodnih kapaciteta i zastupljenost na tržištu te poslovanje koje jamči daljnji rast uz tehnološki razvoj i investicije.
Kakve je rezultate postigao Petason?
Petason zahvaljujući, između ostalog, rastu i razvoju maloprodajnog sustava Tommy, ostvaruje izvrsne poslovne rezultate. U 2023. godini tvrtka Petason je ostvarila ukupan prihod od 47,97 milijuna eura. Dnevni plasman proizvoda je između 50 i 70 tona mesa i mesnih prerađevina, u asortimanu koji obuhvaća preko 250 vrhunskih mesnih proizvoda.
Tvrtka je u zadnjih pet godina u cilju razvoja i praćenja tržišnih trendova investirala preko sedam milijuna eura u tehnologiju i opremu, a proizvodnja se odvija prema najvišim standardima što potvrđuju i prehrambeni certifikati IFS, ISO i HACCP koji jamče sigurnost i kvalitetu proizvoda.
Petason je jedna od vodećih industrija u segmentu proizvodnje svježeg mesa i mesnih prerađevina na ovom području. Tommy je u vlasničku strukturu Petasona ušao 2003. godine. Godinu kasnije preuzeli smo nekadašnji gigant Mesopromet u stečaju i nakon toga u relativno kratkom vremenu izradili respektabilnu kompaniju u mesnoj industriji. Stopostotni udjel u Petasonu smo realizirali u 2022. godini.
Kako je poslovao Bobis i što mu je značila integracija u sustav Tommy grupe?
Što se tiče Bobisa mi smo u njegovu vlasničku strukturu ušli 2014. Godine. Ušli smo u tada posrnulu kompaniju koja je imala ozbiljnih poslovnih problema, zastarjelu tehnologiju i imala je nagomilane gubitke. Potpuno odnosno stopostotno preuzimanje Bobisa realizirali smo 2019. Godine. Od tada velikim investicijama i ulaganjima u novi pogon sa najsuvremenijom tehnologijom vraćamo Bobisu stari sjaj i prepoznatljivost.
Imali smo velika ulaganja i u kvalitetne kadrove te smo organizirali cjelokupan sustav i poslovne procese. U ovih deset godina pod našim upravljanjem Bobis je utrostručio prihode. Integracija u sustav Tommy grupe donijela je dodatni razvojni potencijal, pa su proizvodi prisutni u prodajnoj mreži Tommyja, ali i u 55 vlastitih prodajnih mjesta.
Prije tri godine otvorena je nova tvornica sa proizvodnim kapacitetom preko 50 milijuna proizvoda godišnje uz mogućnost širenja kapaciteta. Bobisov proizvodni asortiman sastoji se od 400 pekarskih i slastičarskih artikala, sa potencijalom širenja asortimana kroz nove proizvodne inovacije kao što su ručno rađeni kruhovi, proizvodnja zdravih proizvoda bez aditiva, s manjim udjelom soli uz primjenu prirodnih kvasaca – kiselih tijesta, koja su suštinski otklon od industrijskog pristupa pekarskoj i slastičarskoj proizvodnji. Bobis je jedan od najpoznatijih dalmatinskih brendova sa dugom tradicijom poslovanja.
U planu je širenje Bobisova proizvodnog objekta, odnosno realizacija druge faze ulaganja. Ukupni prihod Bobisa u 2023. godini iznosili su 30,61 milijun eura.
Tommy grupa ulaže i u hotelijerstvo; Kada bi mogla biti dovršena investicija u hotel Villa Rosina?
Investicija u hotel Villa Rosina trebala bi biti dovršena do kraja iduće godine. Villa Rosina se nalazi na jednoj od najljepših lokacija a njezinom obnovom gostima ćemo omogućiti jedinstveni doživljaj Splita i Dalmacije.
Koliko zapošljavate radnika?
Tommy ima više od 4400 zaposlenika, s povezanim društvima 5300 na razini cijele grupacije. Tommyja najveća snaga su naši zaposlenici koji svojim odgovornim radom doprinose razvoju tvrtke.
Na koji način osiguravate dovoljan broj radnika?
Značajna sredstva Tommy ulažu u razvoj ljudskih potencijala kroz podizanje plaća i ostalih materijalnih uvjeta, pa je tako i u 2023. godini i tijekom 2024. godine Tommy značajno podigao razinu ukupnih primanja svojih zaposlenika, Time smo postali jedan od najpoželjnijih poslodavaca, s tim da nismo zanemarili ni mogućnosti profesionalnog razvoja koji tvrtka nudi svojim zaposlenicima.
Na koji način ih stimulirate? Kolika su prosječna primanja u Tommyu?
U 2023. godini, u odnosu na godinu prije povećali smo izdatke za primanja radnika u ukupnom iznosu od sedam milijuna eura što je 12,5 posto više u odnosu na 2022. godinu. Tijekom 2024. prosječna neto primanja na razini tvrtke rasla su za 17 posto te su u prosincu iznosila 1.175 eura.
Osim standardnih mjesečnih primanja, zaposlenicima isplaćujemo stimulativne dodatke za radni rezultat, božićnicu, uskrsnicu kao i jubilarne nagrade sukladno stažu provedenom u tvrtki te pravo na dodatan dan plaćenog dopusta za sve roditelje čija djeca započinju osnovnoškolsko obrazovanje. Kontinuiranim ulaganjem uspješno se nosimo sa tržišnim izazovima nedostatka radne snage, čak i u razdobljima sezonalnog porasta potreba tijekom ljetnog razdoblja.
Koje bi Tommyjeve projekte izdvojili u segmentu zaštite okoliša?
Tommy je pristupio i sporazumu o sprječavanju i smanjenju otpada od hrane, koji je potaknulo Ministarstvo poljoprivrede. Podržali su ovaj projekt pod nazivom "Zajedno protiv otpada od hrane" kako bi u svakodnevnom i direktnom kontaktu s potrošačima podignuli njihovu svijest te ih adekvatno informirali i educirali o mogućnostima manjeg bacanja hrane kako bi se približili zacrtanom cilju za smanjenje otpada od hrane za 30 posto u idućih pet godina.
Tvrtka se brine i o zaštiti okoliša, između ostalog, i stalnim edukacijama djelatnika o odvajanju iskoristivih frakcija otpada: papira, kartona, folije, plastične ambalaže, stiropora, drvene ambalaže...
Ulažemo i u strojeve za baliranje kartona, folije, plastike i drva, odgovorno ponašanje u očuvanju okoliša sastavni je dio naše radne svakodnevice. U planiranim razvojnim projektima koristi će se sve mogućnosti korištenja obnovljivih i ekološki prihvatljivijih izvora energije, kako bi dali svoj doprinos energetskoj tranziciji.
Koliko Tommy izdvaja godišnje u smislu potpore sportskih događanja, klubova, kulturnih manifestacija i humanitarnih akcija?
Teško je to precizno reći ali neću pogriješiti ako kažem da su Tommyjevi godišnji izdaci za potpore sportskim, kulturnim i humanitarnim događajima i organizacijama godišnje premašuju 1,5 milijuna eura. Važan dio Tommyjeve poslovne misije je održivo, etično i društveno odgovorno poslovanje.
Aktivnosti Tommyja, često u suradnji i s lokalnom zajednicom, potiču razvoj društva, te dio svoga poslovnog uspjeha prenose u širu zajednicu, pa tako sponzoriraju i doniraju brojne sportske klubove i udruge:HNK Hajduk, NK Dugopolje, Sportske igre mladih, kulturne, društvene, humanitarne i tradicijske događaje, te institucije i pojedince – Viteško alkarsko društvo Sinj - Alka, Festival dalmatinskih klapa Omiš, Splitski festival, Večeri dalmatinske pisme Kaštela, Sportske igre mladih, Split Maraton, Maraton lađa, Taste the Mediterranean...
Ističe se svakako sponzoriranje Hajduka. Kako ocjenjujete tu suradnju?
Što se tiče Hajduka imali smo i imamo odlične odnose sa svim upravama Hajduka, sa Udrugom Naš Hajduk i sa Torcidom. Opće je poznato a to svi u klubu mogu potvrditi dasmo uvijek u skladu sa našim mogućnostima spremni pomoći a da zauzvrat nismo ništa tražili niti nam bilo što treba. Tako mislimo nastaviti i u buduće
Kako Tommy stoji što se tiče certifikata?
Tommy je nositelj nekoliko međunarodnih certifikata koji potvrđuju kvalitetu poslovanja, među ostalima je od 2019. godine nositelj i međunarodnog certifikata "Customers‘ Friend – Vrhunska izvrsnost", koju im je dodijelila međunarodna organizacija International Certification Association sa sjedištem u Zürichu.
Jozo Vrdoljak
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....