- Nemojte tu salatu, malo pogledajte ostale, ja bih neku veću. E ova, točno ta koju sada gledate. I dajte mi kilogram rajčica. E može ove gore, u trećem redu. Dajte mi sada izvažite da vidim cijenu. Kupila bih i heljdino brašno, litru soka od aronije i beskvasni kruh - govori kupac gledajući u ekran pametnog telefona dok sjedi na trosjedu u svom domu.
S druge strane linije je “kumica” koja nosi naočale s minijaturnom kamerom. Sve što ona gleda kroz te naočale, istovremeno vidi i kupac na telefonu ili kompjutoru. Nakon što sve izabere, kupcu se narudžba dostavlja na kućnu adresu. Tako će se kupovati u prvoj zagrebačkoj pametnoj tržnici GoGreen u Sigetu za tjedan dana, kada bi sustav videopoziva trebao profunkcionirati.
Aktivacija
- Kako bi mogli direktno birati namirnice, kupci će si moći aktivirati video na pozivu i gledati točno ono što gleda i prodavač s kojim komunicira. Videopoziv će se moći uspostaviti putem neke od popularnih aplikacija na mobitelu, kao što je Messenger, Viber, WhatsApp ili preko Skypea. Tako kupac može sugerirati i utjecati na odabir namirnica i time odmah znati točnu težinu i koje je komade voća ili povrća odabrao. Za sada imamo dva komada testnih naočala. No, u planu nam je postaviti i 120 statičnih kamera, iznad svih štandova, pa će se na jednu moći spojiti stotine kupaca i gledati što je tog trenutka u ponudi - otkriva Alan Slapar, voditelj razvoja GoGreena, klastera koji okuplja 700 obiteljskih poljoprivrednih proizvođača iz cijele Hrvatske, a cilj je otvoriti iste tržnice u svim većim gradovima. Iduća se upravo gradi u Čakovcu.
Kontrole
Od 800 četvornih metara tržnog prostora u jednom kutu nalazit će se kontrolna točka, košarau koju će kupci moći odlagati sumnjive proizvode, koji će se potom slati na analizu u laboratorij Nastavnog zavoda za javno zdravstvo Andrija Štampar. Mjere zdravstvene sigurnosti i kvalitete hrane koje su voditelji GoGreena ugovorili s farmerima su rigorozne.
- Naši farmeri ne moraju nuditi isključivo ekološke proizvode, bitno je da su domaći. Ali ako ih oglašavaju kao ekološke, onda takvi moraju i biti. Pokažu li analize da neko povrće, brašno ili sok, primjerice, nisu ekološki proizvedeni, kazna za proizvođača je 70 tisuća kuna i prekid suradnje, a oštećeni kupac dobiva 20 tisuća kuna odštete. Pravilo igre je: budi iskren - ističe Slapar.
Narudžbe
Već sada se putem telefonskog poziva ili osobnim dolaskom na tržnicu u podrumu Resselove ulice može kupovati. Deset agenata zaprima telefonske narudžbe. Iako posluje mjesec i pol dana, ponuda je za sada siromašna. Za mjesec dana, kada krene sezona, proizvođači će napuniti štandove.
- Tek je počelo, kvart nas je prepoznao, imamo već i stalne kupce. Za sada ljudi najviše naručuju preko e-kupi. Imamo 20-ak narudžbi dnevno, ali iznos po narudžbi zna premašiti i tisuću kuna. Kruhovi su top ponuda, a jako su tražena i brašna - zobeno, bučino, heljdino, pirovo, konopljino, laneno... Cijene nisu visoke, nastojimo biti pristupačni, iako ipak ne možemo konkurirati velikim trgovačkim centrima - tvrdi Jasminko Grgar, voditelj tržnice koja će imati i e-papir, odnosno male digitalne panoe iznad svakog štanda na kojima će se, ovisno o dobu dana i želji farmera, mijenjati cijene proizvoda.
- Ta cijena se automatski ažurira na blagajnama i vagama. Farmeri ne moraju biti fizički ovdje, prodavat će naše prodavačice - objašnjava Slapar.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....