POSLOVNI POTHVAT

USPON NASLJEDNIKA HERCEGOVAČKE AUTO PRIJEVOZNIČKE OBITELJI 'Ja samnovi kralj hrvatskih autobusa'

Marko Zelenika (35) direktor je kompanije Globtour Međugorje u čijem su sastavu odnedavno hrvatske tvrtke Panorama Bus i Croatia Bus, koji su preuzeli u stečaju, pomladili vozni park i uveli nove linije, te prijevozničke tvrtke Salinea Tuzla iz BiH, Jadran Express Subotica iz Vojvodine i Kotor iz Crne Gore
 Goran Mehkek / CROPIX;

U trenutku preuzimanja tvrtka Croatia Bus d.d. u stečaju, dioničko društvo koje je devedesetih bilo gotovo sinonim za autobusni prijevoz, bilo je na koljenima. Samo te 2013. nagomilali su više od šest milijuna kuna gubitaka. Autobusi su bili stari, neki i jedva u voznom stanju, vozači nemotivirani, a putnika sve manje.

Godinu dana nakon toga Croatia Bus, sada spojena s Panorama Busom i unutar sustava Globtour Međugorje, jedna je od perspektivnijih prijevozničkih tvrtki. Vozni park je pomlađen, svi radnici dobili su ugovore na neodređeno, svakodnevno se povećava broj linija i putnika, a iako je poslovna godina još u tijeku pa nije moguće znati detalje, jasno je da će je završiti u plusu.

Iza tog poslovnog pothvata krije se javnosti dosad nepoznata poduzetnička obitelj Zelenika, a na čelu novostvorene tvrtke, u kojoj su i nekadašnji Panorama Bus i Croatia Bus, njihov najmlađi adut - 35-godišnji menadžer Marko Zelenika. Iako je dugo na prijevozničkoj sceni, dosad nije davao intervjue, nije se pojavljivao u aferama ni sumnjivim poslovima, a ni iza preuzimanja Croatia Busa ne vuku se sumnjivi repovi.

Sa Zelenikom smo razgovarali u petak. Iako je odavno pao mrak, pozvao nas je u svoj ured na prvom katu zagrebačkog Autobusnog kolodvora. Na monitoru prijenosnog računala pratio je sve autobuse koji su trenutačno u vožnji.

- Niste mogli izabrati gore vrijeme za ovaj razgovor. Blagdani su, svi autobusi i svi radnici su nam u pogonu. Ali, što je tu je - rekao je, upoznajući se.

Doista, na Autobusnom kolodvoru vladala je nesnosna gužva, a žamor tisuća studenata i drugih putnika koji su odlazili kući u sve dijelove zemlje nadglasavao je tek zvučnik najavljujujući polaske i dolaske. No, što je putnicima nesnosno, za Zeleniku i druge prijevoznike je prizor zbog kojega trljaju ruke.

Obitelj Zelenika dolazi iz zapadne Hercegovine, iz Širokog Brijega. Prijevoznički biznis pokrenula su braća Rajko i Ivan. Markov otac Ivan vozio je autobus Mercedes na liniji Mostar - Split, a stric Rajko bavio se organizacijom i turističkim poslovima. Te 1989. tržište nije bilo toliko zasićeno kao danas, pa su Zelenike mogli, iz godine u godinu, napredovati, kupovati nove autobuse i zapošljavati sve više ljudi.

Goran Mehkek / CROPIX;

Bez obzira na to što je tada imao samo jedanaest godina, Marko Zelenika već se 1989. uključio u biznis.

- Moglo bi se reći da sam prošao sve faze ovog posla. Najprije sam prao očev autobus, a čim sam naučio mehaniku, počeo sam i popravljati autobuse. Prodavao sam karte, vozio transfer-linije, bavio se komercijalom, pa dogurao i do direktora - smije se menadžer koji uz posao u obiteljskoj tvrtki upravo dovršava i postdiplomski, doktorski studij na Prometnom fakultetu u Zagrebu gdje i predaje kao vanjski suradnik.

Prijelomna godina za obitelj bila je 1998. kada je eksplodiralo tržište prijevozničkih usluga u BiH. Zbog brojnih gastarbajtera koji su poslom odlazili u Njemačku posao je počeo cvasti.

- Vozili smo iz Neuma za sva najvažnija odredišta u Njemačkoj. Može se reći da nam je tada krenulo - prisjeća se Zelenika. Uslijedile su godine rasta. Osnovan je Globtour Međugorje, turističko-prijevoznička tvrtka koja je i danas ključ poslovnih operacija obitelji. No, danas imaju niz tvrtki u BiH, Hrvatskoj, Crnoj Gori...

- Vlasnici smo ili suvlasnici Panorama Busa koji je sada s Croatia Busom, tvrtke Salinea Čitluk čije smo sjedište upravo prebacili u Tuzlu te Jadran Expressa Subotica i Kotor - objašnjava nam mladi direktor koji je danas izravno odgovoran za 160 autobusa i 250 zaposlenih, dok je u sustavu obiteljskog poslovanja ukupno više od 500 radnika. Svima njima, ponosno nam govori, plaća nikad nije kasnila “ni sekunde” u ovih 25 godina.

- To je obiteljska filozofija koje se svi držimo. Vjerujemo da radnik ima obavezu voziti i primati radne naloge, ali i primati plaću za svoj rad. Ako su oba uvjeta zadovoljena, nema razloga za nezadovoljstvo, naše ili radničko - ističe Zelenika.

Uoči preuzimanja društvo Croatia Bus godinu je završilo s oko 38 milijuna kuna prihoda, ali više od šest milijuna kuna gubitka te sa 60 autobusa. Zelenikin Panorama Bus sa 100 autobusa uprihodio je oko 40 milijuna kuna i bio u plusu. Ove godine, objedinjenim poslovanjem, planiraju uprihoditi oko 90 milijuna kuna. Bit će u plusu, unatoč ulaganju od osam milijuna kuna u preuzimanje brenda i imovine Croatia Busa te ulaganja u modernizaciju. Ti će ih prihodi plasirati na sedmo mjesto najvećih prijevozničkih tvrtki u Hrvatskoj.

- Kada sam došao, bilo je jasno da moramo provesti velike reforme. Autobusi su bili uglavnom stariji od 15 godina, samo je jedan bio iz 2012. Sada kupujemo još trideset autobusa. Svojim redovnim linijama pokrili smo najveći dio Europe, od Stockholma do Ulcinja. Imamo stalni rast. Ključno je bilo racionalizirati poslovanje, smanjiti troškove i uštedjeti gdje se može. Uveli smo biodizel kao pogonsko gorivo te ishodili dobre ugovore s rabatom na obični dizel. Povećali smo kontrolu svih segmenata poslovanja, počeli kontrolirati vozače i uštedjeli. Sklopili smo brojne unosne poslove, otvorili nove linije i mislim da ćemo financijski i na druge načine nastaviti rasti, bez obzira na velika ulaganja - kaže Zelenika.

(...)

Članak u cijelosti pročitajte u tiskanom izdanju Nedjeljnog Jutarnjeg

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
12. studeni 2024 14:50