SPORNA ŽELJEZNICA

Zbog Borisova megaprojekta od 100 milijardi funti prosvjednici se zakopali u tunel: ‘Nema predaje!‘

Aktivisti još od kolovoza prosvjeduju protiv tvrtke HS2 i njezina projekta gradnje brze željeznice
Tuneli u koje su se zakopali prosvjednici
 Karla Juničić

Kako bi izgledala pobuna čovjeka protiv suvremenog svijeta? Postoji puno scenarija, a jedan takav možemo vidjeti ovih dana u samom centru Londona gdje se klimatski prosvjed u tunelu ispod zemlje pretvorio u pomalo ludi rat protiv najambicioznijeg plana britanske vlade.

Prije točno tjedan dana, u utorak 26. siječnja, počela je deložacija prosvjednika s Euston Square Gardena koji su u parku na trgu sagradili svoj kamp. Aktivisti još od kolovoza prosvjeduju protiv tvrtke HS2 i njezina projekta gradnje brze željeznice, vrijedne 98 milijardi funti. No, nitko do prošlog tjedna nije shvatio da su aktivisti iskopali tunele duge otprilike 30 metara ispod parka u jednoj od najprometnijih ulica Londona.

image
Prosvjedi u Londonu
Karla Juničić

Skupina aktivista iz kampanje HS2 Rebellion sagradila je tunel s ciljem blokiranja nove željeznice i pretvaranja gradskog vrta u privremeno stajalište taksija. Brza željeznica trebala bi povezivati sjevernu Englesku s prijestolnicom. Za HS2 Rebellion ona je "najskuplji, najrastrošniji i razarajući projekt u povijesti Ujedinjenog Kraljevstva", koji namjerava uništiti ili nepopravljivo oštetiti drevne šume, rezervate divljih životinja, piše u opisu aktivnosti kampanje na web stranici. Nakon što je nekolicina prosvjednika prošli tjedan uklonjena s mjesta, dio najžustrijih klimatskih aktivista sakrio se u tunel te se odbija predati.

image
Prosvjedi u Londonu
Karla Juničić

Žičana ograda

Danas je park okružen žičanom ogradom visokom dva metra i nitko ne može u njega ući, osim specijalnih snaga policije i radnika iz tvrtke HS2. Oni patroliraju i izvan žičane ograde. Hrpa razrušenih dasaka i šatora, lonaca i madraca natopljenih vodom i drugih predmeta koji su ostali od improviziranog kampa nimalo ne izgleda kao ekološko mjesto, nego kao odlagalište otpada.

Skupina novinara vodećih britanskih medija stoji s fotoaparatima od jutra na mjestu u nadi da će uhvatiti aktiviste kako izlaze iz tunela koji je ostao toliko dugo sakriven zahvaljujući nadstrešnicama šatora i utvrdi od dasaka na kojima piše "Vrata u budućnost".

image
Prosvjednik HS2 Rebelliona u tunelu
Hs2 Rebellion

"Koliko ih je još ostalo dolje?" pita me fotoreporter Phil iz Mirrora koji je upravo stigao u popodnevnu smjenu praćenja pobune. "Hoće li ikada izaći?" Prvo pitanje: službeni odgovor i dalje je devet. A kada će izaći, nije poznato, osim toga da bi im uskoro nedostatak hrane i vode mogao pokvariti planove. No, moramo uzeti u obzir da ovu pobunu vode eko-veterani i klimatski ratnici koji su se za ovaj pothvat uvježbavali u prijašnjim akcijama. Svoj kontakt s javnošću ostvaruju samo putem društvenih mreža gdje redovito šalju "vijesti iz podzemlja".

image
Policajci izvode prosvjednika sa obližnje zgrade
Daniel Leal-olivas

U grupi je i pet otprije poznatih boraca protiv klimatskih promjena, koji su prozvani Euston 5. Swampy, pravim imenom Dan Hooper (48), čelnik je tunela i voditelj pobune. On je 1996. prosvjedovao u tunelu protiv gradnje autoceste u Devonu, a 1997. protiv uzletne staze u zračnoj luci Manchester. Swampy se u petak požalio da je tvrtka HS2 namjerno pustila vodu u tunele kako bi poplavila njihovu jazbinu. U videu objavljenom na društvenim mrežama Swampy u ležećem položaju u blatnom tunelu govori: "Morate se maknuti odavde. To radite samo kako ne bismo mogli spavati".

image
Prosvjedi u Londonu
Karla Juničić

Izjavio je kako nam je hitno potrebna "skupina običnih ljudi koja će nas voditi kroz klimatsku i ekološku krizu". Swampy se nalazi u podzemlju sa svojim 16-godišnjim sinom za kojeg kaže da je "izrazito ponosan" i da ih nikada neće istjerati iz tunela. U podzemlju se još nalaze Larch Maxey (48), Scott Scotty Breen (47) te Lazer i Blue Sandford (20 i 18). Maxey je profesor geografije koji sebe opisuje kao "opuštenog slobodnjaka". Scotty je 2007. pobjegao iz zatvora nakon što je uhićen zbog dilanja droge. No, otkako je preokrenuo svoj život, postao je ključni član pokreta za borbu protiv izumiranja - Extinction Rebellion.

image
Prosvjedi u Londonu
Karla Juničić

Manifest za planet

Blue Sandford poznata je kao britanska Greta Thunberg. Tinejdžerica je prošle godine izdala manifest za spas planeta, a svoj 17. rođendan provela je u zatvoru zbog aktivističke akcije. Ona je u podzemlju s bratom Lazerom. Oboje su iz škotske aristokratske obitelji Sandford. Njihov otac, milijunaš Roc Sandford, nedavno je bio u medijima jer je svojoj djeci za Božić poklonio darove izrađene od smeća. Stručnjaci danima upozoravaju prosvjednike da dovode u pitanje vlastitu sigurnost. Prosvjednici su se već žalili da se preko njih slijeva "tekuće blato". Ovršitelji i stručnjaci za deložaciju trenutačno pokušavaju nagovoriti skupinu da izađe iz skučenog prostora. Aktivisti su optužili HS2 da vrši ilegalnu deložaciju "bez sudskog naloga" dok su na snazi mjere lockdowna. Stručnjak za spašavanje Peter Faulding za Times je rekao da ovršitelji riskiraju da aktiviste pokopaju žive u tunelima. Ovaj tjedan prognoziraju se obilne kiše što bi moglo dovesti do toga da tunel postane još nestabilniji i sklon odronima.

image
Prosvjedi u Londonu
Daniel Leal-olivas

Konačni račun mogao bi biti 106 milijardi GBP

Projekt željeznice HS2 koji bi trebao povezivati London, Birmingham Manchester i Leeds, velika je ambicija britanskog premijera Borisa Johnsona. U veljači 2020. godine, nakon što je vlada dala zeleno svjetlo, Johnson je projekt opisao kao ''kralježnicu zemlje''.

Željeznica predstavlja dio vladine agende čiji je cilj, osim prometnog povezivanja, izjednačiti nejednakost u regijama. Kada je u rujnu prošle godine posjetio radnike HS2 na prvoj crti, premijer je izjavio da će ''nevjerojatna shema'', pokrenuta 2009. godine, pružiti ne samo ''22.000 novih radnih mjesta, nego i desetke tisuća visokokvalificiranih poslova u sljedećim desetljećima''.

Ministar prometa Grant Shapps rekao je zastupnicima prošle godine da prvi vlakovi možda neće početi voziti do 2031. godine. Cijena projekta i mogući utjecaj na okoliš predstavljaju nelagodu među zastupnicima. Jedno od vladinih izvještaja procjenjuje da bi konačni račun za željeznicu mogao dosegnuti 106 milijardi funti.

Nigel Farage, čelnik Stranke Brexit, u travnju je na Twitteru napisao da vlada želi potrošiti novac na ''potpunu ludost'' u trenutku kad je gospodarstvo paralizirano pandemijom koronavirusa. Dužnosnici vlade sada prosvjednike u tunelu najoštrije osuđuju. Shapps je rekao da su akcije prosvjednika ''bezobzirne, neodgovorne i duboko zabrinjavajuće''.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. studeni 2024 13:10