RASISTIČKI SKANDAL

ZAŠTO JE JEDAN OD NAJJAČIH MODNIH BRENDOVA PROTJERAN IZ KINE Vrijeđali Kineze na Instagramu, nazvali ih 'govnima', a sada su im zabranili reviju

 
 Getty images

Jedan od najjačih svjetskih modnih brandova, Dolce&Gabbana, (ponovno) se našao u velikom rasističkom skandalu.

Tvrtka je na Instagramu, Twitteru i kineskoj društvenoj mreži Weibo objavila tri sporna videa, koji su bili najava za velebnu reviju “The Great Show”, koja se jučer trebala održati u Šangaju. Videi su bili naslovljeni “Eating With Chopsticks” (“Jesti sa štapićima”), dio su kampanje “D&G Loves China”, a brojni su ih kineski pratitelji brenda proglasili rasističkim.

Riječ je o svojevrsnim tutorijalima za hranjenje štapićima specifičnima za Kinu. Protagonistica videa svečano je odjevena Kineskinja, u novoj D&G kolekciji, koju muški glas navodi kako da jede različita talijanska jela, pizzu, špagete ili cannolije.

- Danas ćemo naučiti kako jesti tradicionalne sicilijanske cannolije. Konačno imamo hranu veličine s kojom ćete se moći nositi. Ili je još preveliko? - izgovara pripovjedač u jednom videu dok se djevojka muči sa svojom hranom, obuhvaćajući cijeli cannoli štapićima i nemoćno se čudeći jer ne zna kako bi ga pojela.

- Hajde, uzmi štapiće i u ruci ih postavi na način da podsjećaju na kliješta. Obuhvati cijeli cannoli - dalje govori pripovjedač, ali uviđa da djevojci ipak i dalje ne ide. - Još je prevelik za tebe, zar ne? - upita je, a ona se u tom trenutku snađe, spoji dva štapića i njima grabi punjenje cannolija. - Možete jednostavno “odgrabiti” hranu i na ovaj način. Tako ćete se osjećati kao da ste u Italiji, a zapravo ste u Kini - nastavlja glas, pa na kraju pohvaljuje Kineskinju: “Bravissimo!”

Teške optužbe

Korisnici društvenih mreža prilično su burno reagirali na videe, komentirajući da nisu sigurni kojoj su točno publici oni trebali biti namijenjeni. Osim toga, pale su optužbe za orijentalizam, rasizam i nepoštivanje kineske kulture. Tvrde - u videu je prezentiran lažni stereotip da Kinezima nedostaje kulturnog predznanja koje je potrebno za razumijevanje toga kako se jedu jela drugih kultura, pozadinska ambijentalna glazba također je sporna jer je riječ o promicanju klišeja, izgovori stranih riječi su karikirani, a na video su stavljeni titlovi iako pripovjedač priča na kineskom, a namijenjen je publici upravo u toj zemlji.

- Video pokušava doći do kineske publike, ali im se zapravo izruguje s ovom parodiranom verzijom onoga što moderna Kina nije - napisali su na Instagram profilu Diet Prada, koji i inače često kritizira rasizam i druge stereotipe koje promovira modna industrija. Upravo na tom profilu kasnije je objavljena i vijest da je revija “The Great Show” otkazana, iako su iz Dolce&Gabbane objavili da se radi samo o odgodi.

Žustra prepiska

Sporni videi vrlo su brzo uklonjeni s mreže - na kineskom Weibou i za manje od 24 sata, no to nije bio kraj skandala. Stvar je posebno pogoršao Stefano Gabbana, kojem je manekenka Michaela Tranova u Instagram dopisivanju pokušala ukazati na propuste u njihovim videima. - Videi su uklonjeni s kineskih društvenih mreža jer su ljudi u mojem uredu glupi, kao i velika većina Kineza... Da se mene pitalo, nikad ne bih maknuo taj post - napisao je manekenki. Prepiska je trajala, među ostalim je Gabbana rekao i da mu nije jasno zašto su se Kinezi uvrijedili radi djevojke koja jede pizzu štapićima.

- To znači da se Kinezi osjećaju inferiorno, a to je onda već njihov problem, a ne naš - napisao je te nastavio u oštrijem tonu, napadajući prvo Tranovu osobno, pa nastavljajući po Kinezima općenito (iako ona sama po nacionalnosti nije Kineskinja). - Nije ni čudo da je tvoj brend progresivan kao sranje na prazan želudac. I od sada ću u svim svojim međunarodnim intervjuima reći da je Kina zemlja govana - napisao je Gabbana u srijedu, na dan kada je trebala biti održana velika šangajska revija, koju je na kraju otkazao tamošnji Ured za kulturu.

Iako nisu htjeli medijima odgovarati na pitanja o skandalu, kompanija Dolce&Gabbana vrlo se brzo službeno oglasila o cijelom slučaju, opet na Instagramu. - Naš Instagram profil je bio hakiran. Kao i profil Stefana Gabbane. Naš pravni ured hitno istražuje cijeli slučaj. Žao nam je zbog svih nevolja koje su prouzročile ove neautorizirane objave. Za Kinu i Kineze nemamo ništa drugo osim poštovanja - napisali su.

Poziv na bojkot

Unatoč tome što su sve sporne objave uklonjene, screenshotovi su se proširili društvenim mrežama brzinom munje, a s njima i hashtag #BoycottDolce, kojim se poziva na odustanak od kupnje i bojkot svih aktivnosti gigantskog modnog brenda. Iako još nije poznato kakav će biti utjecaj cijelog skandala, pretpostavlja se da će odjek biti prilično velik i poguban za poslovanje D&G-a, koji u Kini ima 25 poslovnica. Prema izvješćima iz 2017. godine, na kineskom se tržištu godišnje obrne čak trećina globalnog kapitala koji odlazi na luksuz.

Modnim gigantima ovo, nažalost, nije bio prvi ispad ove vrste. Domenico Dolce je, recimo, prije tri godine izazvao veliki skandal kada je jednom talijanskom novinaru opisao djecu nastalu potpomognutom oplodnjom “sintetičkom djecom”. Njegove su izjave objavljene u listu Panorama, a posebno su razljutile Eltona Johna, koji je preko Instagrama upozorio na problem i pozvao na bojkot brenda, u čemu su ga podržale brojne zvijezde s A-liste, poput Madonne, Rickyja Martina i Victorije Beckham. Dolceovi su ispadi posebno začudili jer je i sam pripadnik gay populacije, kojoj je potpomognuta oplodnja najčešće ključni faktor u procesu dobivanja djeteta.

O Stefanu Gabbani, velikom dizajneru, također se pisalo u sličnom kontekstu, i to u prvoj polovici ove godine, kada je nazvao pjevačicu Selenu Gomez “ružnom” na jednom modnom Instagram profilu koji je objavio kolaž njezinih fotografija u različitim izdanjima, od kojih je jedno bilo u haljini njegova brenda.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
28. prosinac 2024 07:39