Tomislav Nikolić leži na kauču pokriven dekicom, izbacio je ruku iznad glave i ceri se kao da je poludio. Snimka je stara godinu dana, iz vremena kad je štrajkom glađu tražio prijevremene izbore. Na drugoj se češe po nosu i, jasno, izgleda još gluplje. Na trećoj je čisti ridikul, u majici sa Šešeljevom slikom. Uz fotografije su citati: red izjava “prije”, pa red izjava “poslije”, od raskola sa Šešeljem i osnivanja Srpske napredne stranke 2008. “Može li ovakav čovjek voditi Srbiju?” ističe se na letku što ispada iz novina i aktivisti ga dijele po ulicama, a na TV ekranima se vrti po cijeli dan. Prvo ide neka stara Nikolićeva ratoborna izjava o Europskoj Uniji, Haagu ili Kosovu, a onda neka iz posljednje, mirotvoračke faze, tipa “Srbiji nema spasa bez suradnje s EU”. “Jučer jedno, danas drugo. A sutra? Opasno je kockati se s europskom budućnošću Srbije”, glasi poruka. Gotovo svaki drugi spot vladajuće Demokratske stranke i njezina predsjedničkog kandidata Borisa Tadića je antinikolićevski. Zašto?
Prljava kampanja
- To se svi pitamo. Umjesto o postignutom, o kandidaturi za članstvo u EU i novim inozemnim investicijama, demokrati su se okrenuli prljavoj, negativnoj kampanji - kaže Jelena Diković, novinarka beogradskog Danasa. Iako analitičari smatraju da se negativna kampanja većinom obije o glavu onima koji za njom posegnu, bivši Idoli Nebojša Krstić i Srđan Šaper očito su prosudili drugačije. - I 2008. su prošli za dlaku, a sada će biti sasvim neizvjesno - smatra novinarka.
Bitka za svaki glas
Ankete su praktički beskorisne: razlika između Tadića i Nikolića je u par postotaka. Tadić je mrvicu popularniji dok Nikolićeva stranka istodobno osvaja više glasova. Najsvježiji su podaci američkog Međunarodnog republikanskog instituta: prema prognozama Tadić osvaja 31 posto, Nikolić 28 posto, SNS 27, a koalicija oko DS-a 24 posto. Dakle, vodi se bitka za svaki glas.
Nikoliću napadi koriste za učvršćenje novog imidža. “Moja poruka Tadiću je: možeš raditi što hoćeš, ali ja ću te pobijediti. Ja te neću početi mrziti, a nećeš ni ti ništa dobro izvući iz te mržnje”, gandijevski mu je uzvratio. Nikolićev zamjenik Aleksandar Vučić optužio je DS “da vodi najprljaviju kampanju u suvremenoj povijesti” i da su dali 1,6 miljuna eura samo za TV spotove protiv Nikolića. “Sasvim je jasno za koga trebate glasati, jer s jedne strane je umivena i čista Srbija s Nikolićem, a s druge prljava kakvu vodi Boris Tadić”, poručio je Vučić.
‘Svi su isti’
Premda je Beograd oblijepljen plakatima Vojislava Šešelja, ankete kažu da će radikali jedva prijeći izborni prag. U predizbornu bitku uplela se reinkarnirana YU grupa koja svoj koncert reklamira s porukom “Mi vas jedini u 42 godine nismo izdali”. Gotovo su svi plakati, i oni Tadićeva DS-a, na ćirilici. Osim poruke “Svi su isti” ekstremnog nacionalističkog pokreta Dveri, koji prvi put ide na izbore. Prema IRI-ju, i Dveri prelaze prag od pet posto. Ovih dana objavljeno istraživanje pokazalo je da je u Srbiji među mlađima od 35 godina gotovo trećina rasista i žešćih nacionalista. - Jasno je onda da ekstremistički pokreti i nasilje navijačkih skupina imaju socijalnu bazu - upozorava autor istraživanja Đorđe Vuković iz Centra za slobodne izbore i demokraciju. U tri godine krize, Srbija je izgubila 400.000 radnih mjesta, 370 eura je prosječna plaća, a prosječna mirovina jedva 200 eura, uz cijene ne toliko niže nego u Hrvatskoj.
Poštenje i sigurnost
Demokrati su na vlasti od rušenja Miloševića, pa Nikolić osvaja glasove pričom o poštenju i protiv korumpiranih političara. Bez obzira na rašireno nezadovoljstvo, sociolog Vladimir Vuletić smatra da mu to neće uspjeti. - U krizi ljudi na prvome mjestu žele sigurnost, stabilnost. Milošević je na osnovu toga vladao godinama - tumači on. Tadić igra upravo na tu kartu, potičući strah od nepredvidljivog bivšeg radikala. Sve se Tadićeve poruke svode na to da samo on može osigurati sigurnost.
Na izborima se natječe i stranka ‘Nijedan od ponuđenih odgovora’
Valjda je samo u Srbiji moguć kandidat s izbornim sloganom “Muftiju za predsjednika”, poput sandžačkog muftije Muhameda Zukorlića. Na izborima se natječe stranka nazvana “Nijedan od ponuđenih odgovora”, ali fora nije samo u imenu nego i u tome što su se osnivači domislili kako izbjeći izborni prag, pa su se kandidirali kao stranka nacionalne manjine, i to vlaške. Okej, ali umjesto Vlaha, listu čine njihovi prijatelji, a nositelj je Đorđe Vukadinović, izrazito nacionalno orijentiran kolumnist Politike. Zatim, predsjednik Republičke izborne komisije Predrag Grgić usred kampanje dao je donaciju Demokratskoj stranci od 500 eura. No to tu nije ništa sporno, jer je Grgić član DS-a! Nedavno je za Slobodnu Evropu dopisnica poljske Gazete Viborcze priznala da joj je kampanja neobično zabavna. “Ovo je kao gledanje neke humoristične serije - rekla je Paulina Janusz. Tako su jučer u podne u Knez Mihajlovoj žene iz Nikolićeve stranke pripremale bebi čarapice da bi ih podijelile građanima kad je među njih banuo Rudy Giuliani, bivši gradonačelnik New Yorka. Otkud, zašto? Giuliani je došao podržati Aleksandra Vučića, kandidata za gradonačelnika Beograda. ( S. P.)
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....