BLOKIRALI PROMET

Veliki eksperiment u San Franciscu, ceste prepune novih auta, građani bijesni: ‘Jezivo ih je vidjeti!‘

Građani San Francisca pretvorili su se u "pokusne kuniće" velikih tehnoloških tvrtki

Autonomni automobil Waymo 

 Frank Duenzl/Dpa Picture-alliance Via Afp

Vožnja po gustoj magli prilično je velik izazov za ljude, ali pokazalo se da je i samovozećim automobilima teško upravljati u nepovoljnim vremenskim uvjetima. Jugozapadni dio San Francisca, naime, u utorak rano ujutro prekrila je gusta magla zbog čega se pet autonomnih automobila kompanije Waymo zaustavilo nasred ceste i blokiralo promet.

Konvoj vozila bez vozača krenuo je dalje nakon što se magla razišla, što je trajalo nekoliko minuta. Autonomna vozila se testiraju u Kaliforniji od 2018., ali im je tek odnedavno dopušteno da se voze cestama tijekom dana bez sigurnosnih vozača, odnosno ljudi koji sjede na vozačevu mjestu i reagiraju u slučaju da nešto pođe po zlu.

Otad se dogodilo nekoliko ozbiljnih incidenata u prometu. U rujnu 2022. autonomno vozilo se zaustavilo samo nekoliko sekundi prije nego što se gotovo zabilo u vlak. Zaustavilo se na tračnicama i blokiralo promet u oba smjera otprilike sedam minuta.

U siječnju ove godine automobil tvrtke Cruise nije registrirao da se približava mjestu na kojem su vatrogasci gasili požar i prešao preko vatrogasnog crijeva. Vozilo se zaustavilo tek kada je vatrogasac razbio prednji prozor automobila. Prošli tjedan je tvrtka Cruise opozvala 300 svojih robotskih taksija nakon što se jedan od njih zabio u stražnji dio autobusa.

Građani San Francisca pretvorili su se u "pokusne kuniće" velikih tehnoloških tvrtki koje su odlučile baš tamo testirati svoje inovativne uređaje. Waymo u vlasništvu Googlea i njegov konkurent, General Motors Cruise, neke su od tvrtki koje ondje testiraju svoju autonomnu tehnologiju, obučavajući automobile kako voziti u nepredvidljivim situacijama.

No, nisu automobili bez vozača jedina nova tehnologija s kojom se građani San Francisca trebaju naučiti nositi. Stanovnici četvrtoga najvećeg grada u Kaliforniji prije su bili pokusni kunići beta-testiranja Ubera, Airbnba, električnih romobila i robota dostavljača.

image

Magla u San Franciscu

Tayfun Coskun/Anadolu Agency Via Afp

"Tehnološke tvrtke nas vide kao mjesto gdje pronalaze veću toleranciju za svoje smicalice. Ne osjećam, kao netko tko živi ovdje, da imam ikakvu kontrolu nad time. Čini se kao da smo dužni pokoriti se volji tih kompanija i njihovim motivima za zarađivanje", rekla je za The Washington Post stanovnica San Francisca Marita Murphy.

Autonomni automobili Cruisea i Wayma se uglavnom kreću poput marljivih, ali nervoznih vozača početnika - nikad ne prekorače ograničenje brzine i pritišću kočnicu i na najmanju naznaku problema. Ono što ljude ipak najviše zabrinjava nije kako se kreću cestama, nego prizor praznog automobila, prekrivenog kamerama i senzorima, s volanom koji se sam pomiče.

"Nekako je neugodno, jezivo, uznemirujuće. Postoji dio našeg mozga koji misli da to nema smisla. To je razina budućnosti na koju nisam spremna" rekla je Molly McDermott, učiteljica u San Franciscu. No, pojedini stanovnici zadovoljniji su samovozećim vozilima nego onima s vozačima.

"Osjećam se manje ugroženo zbog automobila bez vozača nego onima s ljudima", priznala je Joyce McKinney, dodajući da nju uglavnom brine kako bi autonomna tehnologija mogla utjecati na tržište rada.

"Uber i Lyft su imali golem utjecaj na San Francisco i ne bih voljela vidjeti da automobili bez vozača Wayma i Cruisea ponovno stvore prezasićenost na gradskim ulicama", dodala je McKinney.

Andrew Harding ne posjeduje automobil i na posao putuje gotovo isključivo biciklom i javnim prijevozom. Prošle godine preselio se sa svojom obitelji u San Francisco iz Atlante uglavnom zato što je grad odgovarao njegovu stilu života bez automobila.

"Oni su jedina stvar koja poštuje ograničenje brzine u gradu, oni su jedina stvar koja poštuje bicikliste. Brzina je ono što ubija ljude. Zato sam i dalje optimističan što se tiče samovozećih automobila", rekao je Harding.

Dok su stanovnici podijeljenog mišljenja, gradska vlast San Francisca sve više gubi toleranciju prema tvrtkama koje razvijaju samovozeće automobile.

U siječnju je Uprava za promet okruga San Francisco napisala pismo na 23 stranice državnim agencijama u kojem je izrazila zabrinutost koju gradske vlasti imaju oko autonomnih vozila i prosvjedovala protiv planova tvrtki za širenje.

"To nije grad koji ne prihvaća tehnologiju. Ali, ako želite koristiti San Francisco kao Petrijevu zdjelicu, vjerojatno biste trebali tražiti dopuštenje i suradnju, a ne oprost, što je dosad obilježilo upotrebu tehnoloških noviteta u gradu", rekao je Aaron Peskin, predsjednik Nadzornog odbora San Francisca.

Grad San Francisco već se obračunao s Airbnbom, ograničavajući broj domova koji se mogu koristiti isključivo za kratkoročni najam. Također, električni romobili bili su raštrkani po gradu sve dok lokalna vlast nije odlučila regulirati i njih i donijela propis kojim je zabranila vožnju e-romobilima po nogostupima.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
18. studeni 2024 11:08