Ruski poduzetnici bliski vlasti navodno su počeli razgovore s kineskom građevinskom kompanijom o gradnji tunela ispod Kerčkog mosta.
Kako saznaje The Washington Post, podvodni tunel povezivao bi Rusiju s anektiranim poluotokom Krimom i uspostavio transportnu rutu koja bi bila zaštićena od napada Ukrajine.
E-mail poruke, koje su presrele ukrajinske sigurnosne službe, pokazuju da se već neko vrijeme vode pregovori o gradnji tunela ispod Kerčkog mosta. Poruke su The Washington Postu dostavili ukrajinski dužnosnici u nadi da će razotkriti projekt i potencijalnu upletenost Kine. Krajem listopada je navodno održan i sastanak o projektu između zainteresiranih strana.
U jednoj e-poruci tako stoji da je Kineska željeznička građevinska korporacija (CRCC) "spremna osigurati gradnju željezničkih i cestovnih projekata bilo koje složenosti u krimskoj regiji". CRCC je tvrtka u državnom vlasništvu koja je gradila kineske cestovne i željezničke mreže te razvila veze s Rusijom posljednjih godina kroz razne projekte, uključujući proširenje moskovskog metroa dovršenog 2021. godine.
Poruke također otkrivaju da je na Krimu nedavno osnovan rusko-kineski konzorcij sa sjedištem u Sevastopolju. Vladimir Kaliužni, ruski biznismen koji je naveden kao glavni izvršni direktor konzorcija, odbacio je komentirati slučaj za WP, rekavši da neće davati nikakve informacije "neprijateljskim medijima" i naglo prekinuo poziv.
Međutim, u jednoj poruci koju je prošli mjesec poslao Georgiju Muradovu, stalnom predstavniku Krima pri administraciji predsjednika Rusije, Kaliužni je rekao da ima "pismo kineskih partnera o spremnosti jedne od najvećih kompanija u Kini, CRCC-a, da sudjeluje kao glavni izvođač radova na gradnji tunela ispod Kerčkog tjesnaca".
Poruke također otkrivaju da Peking pokušava zadržati projekt u tajnosti, navodeći u više navrata da se ime CRCC-a sakrije iz svih dokumenata i da će sudjelovati samo uz "odredbu stroge povjerljivosti". Ni kineski dužnosnici, ni predstavnici kineskih i ruskih tvrtki koje su navodno uključene u projekt nisu odgovorili na zahtjeve za komentar, piše Washington Post.
SAD je iznenađen činjenicom da bi Kina uopće potencijalno bila voljna razmotriti sudjelovanje u tako riskantnom projektu. Osim što bi Zapad izrekao sankcije bilo kojoj tvrtki koja bi sudjelovala u gradnji takvog tunela, kompanija bi se također suočila s prijetnjom udara ukrajinske vojske.
Ilegalno sagrađeni Kerčki most, koji povezuje okupirani Krim s Rusijom, već je više puta pogođen. Služba sigurnosti Ukrajine (SBU) preuzela je odgovornost za napad na most 17. srpnja. Podvodni tunel bio bi manje podložan napadima i stoga bi osigurao snažniju vezu Rusije i Krima.
Stručnjaci ističu da je gradnja tunela ispod Kerčkog tjesnaca tehnički izvediva i da Kina ima potrebnu stručnost i opremu. Ipak, rekli su, to bi bio golem pothvat, usporediv po veličini s tunelom između Danske i Njemačke koji se gradi već osam godina. Čak i da se odmah počne, tunel vjerojatno ne bi u skorije vrijeme doprinio ruskim ratnim naporima.
Radovi pod zemljom mogli bi se odvijati uz minimalni rizik, rekli su stručnjaci, ali projekt bi svejedno stavio tisuće zaposlenika i skupu opremu u doseg ukrajinskih projektila.
Zbog prijetnje od napada Rusija i Kina vjerojatno ne bi mogle koristiti novije metode gradnje koje uključuju divovske brodove za jaružanje. Umjesto toga, ne bi imali drugog izbora nego koristiti tradicionalnu tehnologiju bušenja tunela. Gradnja tunela ispod Kerčkog tjesnaca vjerojatno bi stajala najmanje pet milijardi dolara, smatraju stručnjaci.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....