NOVE RIJEČI, STARI NAUK

'U KNJIGAMA KATOLIČKE CRKVE PIŠE DA SE GAYEVE TREBA TRETIRATI S LJUBAVLJU' Reakcije na Papinu poruku

ZAGREB - Rečenicom "Tko sam ja da im sudim?", koju nijedan Papa dosad vjerojatno nikada nije izgovorio, poglavar Katoličke ckrve Franjo od svih svojih prethodnika zauzeo je dosad najpomirljiviji stav prema homoseksualcima u Crkvi, stav koji će nesumnjivo snažno odjeknuti i izvan nje, iako njegove riječi više označavaju promjenu u tonu nego u sadržaju poruke, ocjena je svjetskih medija u utorak.

Papa Franjo u zrakoplovu na povratku iz Brazila punih je 80 minuta odgovarao na pitanja novinara i, među ostalim, bio je upitan o "gay lobiju" u Vatikanu.

"Kada sretnem gay osobu, moram razlikovati je li gay ili je dio lobija. Ako prihvaćaju Boga i imaju dobru volju, tko sam ja da im sudim. Ne smije ih se marginalizirati. Tendencija nije problem, oni su naša braća", odgovorio je Papa.

Službeno, to nije ništa novo, komentira CNN. U knjigama Katoličke crkve piše da se homoseksualce treba tretirati s ljubavlju. Katekizam, kolekcija katoličke doktrine, kazuje da homoseksualci moraju imati "poštovanje i suosjećanje".

Crkva ima problem s ponašanjem, ne s osobama. Iako je točno da je Vatikan 2005. izdao dokument da se homoseksualci ne smiju primati u sjemeništa i biti zaređeni za svećenike, ta se politika ne primjenjuje ravnomjerno i odnosi se samo na svećeničku službu, a ne na ljudski dignitet.

U percepciji, međutim, mnoge lezbijke i homoseksualci vjerojatno ne čuju uvijek poruku poštovanja i suosjećanja katoličkih čelnika. Umjesto toga, često puta vrlo jasno čuju osudu. Na toj razini, papa Franjo sigurno uvodi novi ton, ton prihvaćanja i dobrodošlice, ali ne mijenja nijednu doktrinalnu poziciju, piše John Allen, ugledni američki vatikanist.

Nema nikakvih naznaka, primjerice, da Franjo namjerava promijeniti crkveno protivljenje istospolnim brakovima. Suprotno, potvrdio je katoličko shvaćanje braka kao zajednice muškarca i žene u nedavnoj enciklici.

Wall Street Journal piše kako su mnogi biskupi u dijecezama podijeljeni oko toga trebaju li prihvatiti svećenike homoseksualce koji nisu seksualno aktivni. Iako su neki biskupi tolerantni, službena vatikanska zabrana njihova obnašanja službe mnoge je svećenike prisilila da skrivaju svoju orijentaciju pred nadređenima. Za biskupe ovo se pitanje jednostavno može svesti na: "Ako imamo svećenika homoseksualca u biskupiji je li to problem ili nije?", kaže John Allen. Ovaj Papa odgovara - 'nije problem'.

Los Angeles Times piše da Papine riječi otvaraju put homoseksualcima svećenicima sve dok ostanu u celibatu. Iako time ne mijenja temeljno stajalište Crkve, Papa je u zrakoplovu za Rim pokazao njezine nove obrise, sućutnije i mnogo manje isključive Crkve.

Svećenik James Martin, jezuit, kazao je LA Timesu da je Franjina izjava ogroman korak naprijed. "Svatko tko tvrdi da se danas ništa u Crkvi nije promijenilo nije čist", napisao je na Twitteru. "Od 'ne' svećenicima homoseksualcima 2005. do 'tko sam ja da im sudim' cijeli je ocean promjene", kazao je.

Nije manje važan niti način na koji je Papa to rekao. U zrakoplovu je odgovorio na baš svako pitanje novinara, bez izmotavanja, odgovarajući lako i izravno, jednako kao u svojim javnim nastupima kojima je već stekao more obožavatelja. Drugačije od svog prethodnika Benedikta XVI. kojem su novinari koji su ga pratili na putovanjima unaprijed ostavljali pitanja, pa bi on u zrakoplovu odgovorio na nekoliko probranih.

Konzervativniji katolici umanjuju značaj Franjinih riječi. "Bio je izravniji od prethodnika, ali to nije odmak od katolička nauka", kaže profesorica na katoličkom sveučilištu u Washingtonu Ashley McGuire.

"Papa je govorio o katolicima homoseksualne orijentacije, koji iskreno žive u vjeri i traže Boga (kao što bi svi katolici trebali) i koji su integralni dio Crkve. Oni nisu nikakva peta kolona koja traži promjene u Crkvi", rekao je Ramon Luzarraga, profesor teologije na Benediktinskom sveučilištu u Arizoni.

Katolički kolumnist londonskog Daily Telegrapha Damian Thompson naglašava da Papine riječi ne mijenjaju crkveni nauk, ali jako mijenjaju ozračje. Izgleda da će ovime prestati 'lov na vještice' u potrazi za svećenicima homoseksualcima, kaže Thompson.

Da je u ovom slučaju važniji pristup od sadržaja naglašava i John Wauck, profesor komunikologije na Pontifikalnom sveučilištu Svetog Križa u Rimu. "To je način na koji se Papa izražava, jako otvoreno, a to mnoge iznenađuje. A u sadržaju, zapravo, nema ništa izvanredno".

Franjine riječi, međutim, toplo su pozdravili gay aktivisti u Italiji i drugdje. "Od sad, kad god čujem biskupa ili svećenika da govori nešto protiv mene, reći ću mu, 'tko si ti da mi sudiš'?", rekao je talijanskim novinarima Franco Grillini, predsjednik Gaynet Italia, saveza homoseksualnih novinara u Italiji.

Američki HRC, velika organizacija za prava homoseksualaca, objavila je priopćenje u kojem Franjinu izjavu pozdravlja kao "veliku promjenu u tonu", ali i napominje da Crkva pred sobom ima još dug put prihvaćanja homoseksualaca, lezbijki i transrodnih ljudi u katoličko okružje.

Marianne Duddy-Burke, izvršna direktorica Dignity USA, organizacije homoseksualnih, lezbijskih, biseksualnih i transrodnih katolika, kazala je da će zbog Papinih riječi mnogi od njih imati osjećaj da ih njihova Crkva po prvi put prihvaća.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
15. studeni 2024 05:38