NA MREŽI

TRUMP JE NAJBOLJI KAD MU NITKO NE DRŽI MIKROFON Kralj klikova snalazi se na društvenim mrežama kao riba u vodi

 Reuters

U Sjedinjenim Državama traje polemika tko je kriv što Donald Trump osvaja pobjedu za pobjedom i izgledan je kandidat Republikanske stranke na predsjedničkim izborima. Socijalni analitičari uzrok su pronašli u politici i ekonomiji koja je pauperizirala društvo, drugi krive neoprez republikanaca, a treći suvremene medije. Posljednji je medije optužio američki predsjednik Obama. U svoje se dvije kampanje pokazao vrlo uspješnim u korištenju medija, kako za prikupljanje donacija - jer da, suvremeni mediji služe i tome - tako i za slanje poruka i okupljanje sljedbenika. Kako prenosi BBC, Obama je upozorio da je posao novinara više nego "držati nekome mikrofon". Referirao se na činjenicu da je u 2015. godini u večernjim vijestima tri američke mreže ABC, CBS i NBC više minuta od kampanje Donalda Trumpa imala samo vremenska prognoza. Sam je Trump imao dvostruko više minuta (327) nego Hillary Clinton (121), Ted Cruz (21) i Bernie Sanders (20) zajedno.

Statistika je, kao i obično, zavodljiva. Na Twitteru, gdje mu nitko ne drži mikrofon, Donald Trump ima više od 7,33 milijuna sljedbenika, a njihov broj dnevno raste za oko 50 tisuća. Uputio je više od 30 tisuća poruka (tvitova). Hillary Clinton, lako je provjeriti, nema ni šest milijuna sljedbenika (5000 poruka). I na Facebooku Trump ima gotovo 7 milijuna sljedbenika (među njima i 24 zajednička sa mnom), a H. Clinton oko tri milijuna (25 mojih).

Pitanje je, naravno, jesu li vijesti o Trumpu proizvele toliki broj sljedbenika ili on sam. Twitter, to je poznato, servis je vrlo pogodan upravo za "bogate i slavne", a ni Facebook, iako drukčiji, nije daleko. Prilično je, dakle, razuman scenarij da je Trump najprije privukao (izmanipulirao) medije, a onda skupio toliki broj sljedbenika. Rijetki su junaci Facebooka, Twittera i YouTubea koji su uspjeli održati slavu bez pomoći tradicionalnih medija. Nužna je neka sinergija. Izvršni direktor CBS-a Leslie Moonves, govoreći o Trumpu, izjavio je da to možda "nije dobro za Ameriku, ali je itekako dobro za CBS". S Trumpom, žali se Washington Post, klikovi - glavna mjera popularnosti suvremenih medija, na temelju kojih prikupljaju novac - idu u nebo, dok tekstovi o trgovinskoj politici jedva privlače pozornost. Među najviše klikanim izvješćima u političkoj kampanji bio je onaj o fizičkom sukobu Trumpovih pristaša i protivnika. Na svojem sam Facebooku i sam prenio jedno izvješće o tom obračunu.

Michael P. Lynch sveučilišni je profesor filozofije, čija je uža specijalizacija spoznajna teorija, istina, a autor je recentne knjige "The Internet of Us" (naslov, koji možemo prevesti i kao "Mreža nas", nezgrapno asocira na internet stvari - "Internet of Things"). Njegova glavna teza je stara, ali svijet s njome, izgleda, nikako da iziđe na kraj: u svijetu interneta istina je pala kao prva žrtva. Trumpov protukandidat Cruz u kampanju je ušao sa sloganom (i knjigom) "Vrijeme za istinu". Jedan je govor započeo riječima "proguglajte 'Trump, poljski radnici'". Htio je da ljudi otkriju kako je prije 35 godina Donald Trump ilegalno angažirao i eksploatirao Poljake. Nevolja je što su otkrili nepregledno more informacija, među kojima su neke demantirale da je u tom slučaju bilo ičega spornog. Nema činjenica u svijetu medija novih tehnologija. Guglanje nije za one koji žele saznati istinu, zaključuje prof. Lynch, nego za vjernike, koji traže potvrdu onoga što već vjeruju i vođu. Trump tu pliva kao riba u vodi.

Ta rasprava sigurno neće uskoro završiti. Iako me obilje informacija i samog opterećuje, čini mi se da suvremeni mediji ne stvaraju sljedbenike (vjernike) od onih koji tome već nisu skloni, nego ih samo efikasnije okupljaju. Istodobno, daju više mogućnosti i onima koji žele istinu. Nikad nismo bili informiraniji, a ni kvalitetni članci nikad nam nisu bili dostupniji, ne samo smeće. Znanstveni članci nikad i nisu bili čitaniji. Suvremena je medijska tehnologija više razotkrila stanje stvari u američkom glasačkom tijelu nego što ga je formirala.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
21. rujan 2024 11:43