GORLJIVI OBOŽAVATELJI

Trans žene u deliriju zbog dolaska pape Franje, odjenule haljine, perje i svilu, objesile krunicu, a onda je uslijedio hladan tuš

Veze između Crkve i zajednice trans žena u Jakarti rezultat su rada indonezijskog nadbiskupa, kardinala Ignatiusa Suharyja Hardjoatmodja koji je uputio svećenike da primaju transrodne osobe u svoje župe

Papa Franjo

 Dita Alangkara/Afp

Vjerojatno nitko nije mogao očekivati da je za mnoge trans žene koje žive na rubu društva u Indoneziji Katolička crkva utočište, a papa Franjo osobni heroj, zahvaljujući porukama tolerancije i otvorenosti prema LGBTQ zajednici. Bile su uzbuđene njegovim četverodnevnim posjetom u tolikoj mjeri da je zbog Franje grupa trans žena u Južnoj Jakarti obukla najbolje što imaju, nosile su perje i svilu, a svaka je objesila krunicu oko vrata.

"Papa Franjo zaslužuje našu najbolju odjeću", objasnila je Elvi Gondhoadjmodjo dok se s prijateljicama spremala vidjeti Papu u četvrtak tijekom njegova posjeta Indoneziji. "Kad smo dobili Franju za papu, shvatila sam da Bog stvarno sluša", dodala je Mami Yuli, vođa zajednice i pobožna katolkinja koja na prsima ima tetoviranu krunicu. "Ovo nas ne posjećuje Papa, nego sam Bog", prenosi The New York Times uz naslov "Papa je pronašao gorljive obožavatelje među transrodnom zajednicom Indonezije".

U skloništu u kojem mnoge od njih žive deset trans žena uguralo se u dva unajmljena automobila i odvezlo do stadiona Bung Karno u Jakarti gdje je Papa u četvrtak održao misu. Nisu imale ulaznice, ali su se nadale da će ga vidjeti barem nakratko. Naime, u Jakarti i Indoneziji vlada dugogodišnja bliskost između trans zajednice i tamošnje Katoličke crkve, što je u oštroj suprotnosti sa stavovima Crkve u brojnim drugim zemljama.

U Indoneziji nije tako. "Papa Franjo nas je nekoliko puta pozvao da ih ne osuđujemo", rekao je velečasni Agustinus Kelik Pribadi, svećenik u župi Svetog Stjepana u Južnoj Jakarti. Referirao se na Papinu poznatu izjavu o homoseksualnim osobama: "Tko sam ja da sudim?", za koju su mnogi smatrali da odražava njegov opći stav prema LGBTQ zajednici.

Katolici čine vrlo malu manjinu u muslimanskoj Indoneziji, no više desetaka trans žena koje nisu rođene u katoličkim obiteljima, kršteno je u Jakarti posljednjih godina. Veze između Crkve i zajednice trans žena u Jakarti rezultat su rada indonezijskog nadbiskupa, kardinala Ignatiusa Suharyja Hardjoatmodja koji je uputio svećenike da primaju transrodne osobe u svoje župe kao dio nastojanja da se poštuje ljudsko dostojanstvo. Neki svećenici se, primjerice, odlaze šišati u sklonište gdje žive trans žene.

Ali općenito, transrodna zajednica još se uvijek suočava s odbacivanjem i diskriminacijom u Indoneziji. Mnogi su još uvijek beskućnici, a drugi se bave prostitucijom kako bi preživjeli. Ipak, jednom mjesečno više od 50 trans žena prisustvuje molitvenom sastanku u katedrali, a puno njih pohađa tečajeve kuhanja koje organizira Crkva.

"Kada idem u crkvu, nitko me ne osuđuje", otkrila je četrdesetogodišnja Elvi Gondhoadjmodjo koja se krstila 2022. Nakon toga je uz pomoć Katoličke crkve počela volontirati kao učiteljica. U njezinu društvu našla se Mika Horulean, 26-godišnja trans žena, koja svakog petka putem Zooma sudjeluje na katoličkim trans savjetovanjima na kojima sudionici raspravljaju o svojim iskustvima.

Nauk Katoličke crkve protivi se promjeni spola, ali Franjo je odavno apelirao na svećenike da ne odbacuju vjernike koji su LGBTQ, a ugostio je i grupu transrodnih žena u Vatikanu na ručku. Odobrio je vatikanski dokument u kojem je jasno stajalo da se transrodne osobe mogu krstiti i proglasio "nepravednima" zakone koji kriminaliziraju homoseksualnost.

Ali, Franjo također hoda po žici između osobnog poziva na veću otvorenost Crkve i podupiranja crkvene doktrine. U nedavnoj deklaraciji "Dignitas infinita" (Neizmjerno dostojanstvo) naglašava se da Crkva želi "potvrditi da svaku osobu, bez obzira na njezinu seksualnu orijentaciju, treba poštovati u njezinu dostojanstvu i prihvaćati je s poštovanjem te treba pomno izbjegavati ‘svaki znak nepravedne diskriminacije‘, posebice bilo koji oblik agresije i nasilja". Zbog toga se činjenica da je u nekim mjestima nemali broj ljudi zatvoren, mučen i čak lišen životnih dobara isključivo zbog svoje seksualne orijentacije mora osuditi kao ona koja je protivna ljudskom dostojanstvu, poručuje Vatikan.

No, zato je napadnuta rodna teorija koja je opisana kao ideologija koja "zamišlja društvo bez razlika između spolova, čime dokida sam antropološki temelj obitelji".

Unatoč tome, transrodna zajednica Južne Jakarte usredotočila se na Franjine pozitivne poruke i otvorenost. "Za nas, LGBT osobe u Indoneziji, ne postoji netko tako visokog profila tko šalje poruku inkluzivnosti. Puno je hrabriji od ostalih papa prije njega. Njegova poruka je poruka ljubavi i pažnje prema malim ljudima", rekla je Mama Yuli u svetištu u skloništu, pokraj malog kipa Marije i slike Isusa.

Ipak, među nekim među katoličkim biskupima u Indoneziji postoji otpor Papinoj politici. Tako je odbijen prijedlog lokalnoj Biskupskoj konferenciji da se Mami Yuli susretne s Papom. Također, LGBTQ katolici nisu pozvani na misu koju je slavio Papa, a kada se skupina trans žena u šarenoj odjeći, noseći transparent s Franjinim likom, okupila ispred stadiona, policajci su ih spriječili da stanu ispred ulaza. Umjesto da ga dočekaju, krenule su u sklonište i prije Papina dolaska.

"Ne mogu nas primiti ovdje", rekla je Devine Selviana Siahaan, jedna od trans žena koja je bila na stadionu. "Ali, još uvijek mogu razgovarati s Franjom u svojim snovima."

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. listopad 2024 08:24